Trójmiasto prowadzi modernizację leśnych dróg rowerowych
Zakończono prace przy modernizacji leśnych dróg rowerowych na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Na obszarze administrowanym przez Sopot wyremontowane odcinki dróg leśnych liczą w sumie niemal 10 km.

W ramach projektu pod nazwą „Szlak Turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami” modernizacji poddano 9,14 km dróg rowerowych położonych na terenach leśnych administrowanych przez Sopot. Drogi utwardzono naturalnym materiałem i wykonano miejscowe odwodnienia, co zapobiegnie rozmywaniu dróg leśnych przez deszcze. Modernizacja objęła również łączniki szlaków z osiedlami miejskimi.
–Leśne szlaki rowerowe to świetne miejsce do rekreacji, nie tylko latem. Chcemy jak najpełniej wyzyskać ich potencjał, ale tak, by jednocześnie ochronić te przyrodniczo cenne miejsca – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Dzięki modernizacji znacznie poprawił się komfort podróżowania tymi ścieżkami, zwłaszcza rowerem. Natomiast same drogi są mocniejsze i bardziej odporne na warunki atmosferyczne.
Przeprowadzone prace są częścią większej inwestycji, której celem jest zagospodarowanie terenu Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przez utworzenie rowerowego szlaku rekreacyjnego, a w konsekwencji uporządkowanie ruchu turystycznego. Dzięki modernizacji nawierzchni znacznie poprawił się komfort ruchu pieszych i rowerzystów, a ukierunkowanie ruchu na wybranych drogach pomoże chronić bioróżnorodność i zmniejszy oddziaływanie człowieka na środowisko.
Zrealizowano:
- odcinek nr 2 i odcinek nr 3 – wykonanie oznakowania kierującego do szlaku o łącznej długości 1889 m przebiegającego od sanatorium Leśnik do Wielkiej Gwiazdy,
- odcinek nr 4 – remont szlaku biegnącego wzdłuż Drogi Nadleśniczych o długości 554 m: wykonanie lokalnego profilowania i zagęszczenia istniejącej utwardzonej nawierzchni z kruszywa naturalnego, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek nr 5 – remont szlaku biegnącego od ul. Kolberga do Drogi Wielkokackiej o długości 600 m: wykonanie nawierzchni oraz wykonanie oznakowania,
- odcinek nr 6 – remont szlaku biegnącego wzdłuż ul. Reja wraz z Pętlą Reja (odcinek sopocki) o długości 4174 m: wykonanie bieżących robót na nawierzchni asfaltowej oraz wykonanie oznakowania,
- odcinek nr 7a – wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku będącego łącznikiem ul. Spacerowej i Drogi Nadleśniczych znajdujących się na terenie administracyjnym Sopotu o długości 1966 m,
- odcinek I – wykonanie drobnych robót takich jak: uzupełnienie ubytków, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek II – ułożenie dwuwarstwowej nawierzchni szutrowo-gruntowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 10 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 o grubości 20 cm, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek III – ułożenie nawierzchni dwuwarstwowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 8 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 grubości 15 cm, odwodnienie szlaku zabezpieczające przed wodami opadowymi i roztopami ul. Spacerową w Gdańsku,
- odcinek nr 8 – wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku biegnącego od skrzyżowania Drogi Nadleśniczych z granicą Sopotu, wzdłuż granicy Sopotu i Gdyni o długości 479 m,
Zakres zamówienia obejmował również wykonanie i montaż sześciu tablic informacyjnych zgodnych z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Koszt realizacji ścieżek rowerowych wraz z nadzorem wyniósł 1 677 500 zł. Dofinansowane wyniesie 549 tys. zł i pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
źródło: sopot.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...