Trójmiasto prowadzi modernizację leśnych dróg rowerowych
Zakończono prace przy modernizacji leśnych dróg rowerowych na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Na obszarze administrowanym przez Sopot wyremontowane odcinki dróg leśnych liczą w sumie niemal 10 km.

W ramach projektu pod nazwą „Szlak Turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami” modernizacji poddano 9,14 km dróg rowerowych położonych na terenach leśnych administrowanych przez Sopot. Drogi utwardzono naturalnym materiałem i wykonano miejscowe odwodnienia, co zapobiegnie rozmywaniu dróg leśnych przez deszcze. Modernizacja objęła również łączniki szlaków z osiedlami miejskimi.
–Leśne szlaki rowerowe to świetne miejsce do rekreacji, nie tylko latem. Chcemy jak najpełniej wyzyskać ich potencjał, ale tak, by jednocześnie ochronić te przyrodniczo cenne miejsca – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Dzięki modernizacji znacznie poprawił się komfort podróżowania tymi ścieżkami, zwłaszcza rowerem. Natomiast same drogi są mocniejsze i bardziej odporne na warunki atmosferyczne.
Przeprowadzone prace są częścią większej inwestycji, której celem jest zagospodarowanie terenu Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przez utworzenie rowerowego szlaku rekreacyjnego, a w konsekwencji uporządkowanie ruchu turystycznego. Dzięki modernizacji nawierzchni znacznie poprawił się komfort ruchu pieszych i rowerzystów, a ukierunkowanie ruchu na wybranych drogach pomoże chronić bioróżnorodność i zmniejszy oddziaływanie człowieka na środowisko.
Zrealizowano:
- odcinek nr 2 i odcinek nr 3 – wykonanie oznakowania kierującego do szlaku o łącznej długości 1889 m przebiegającego od sanatorium Leśnik do Wielkiej Gwiazdy,
- odcinek nr 4 – remont szlaku biegnącego wzdłuż Drogi Nadleśniczych o długości 554 m: wykonanie lokalnego profilowania i zagęszczenia istniejącej utwardzonej nawierzchni z kruszywa naturalnego, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek nr 5 – remont szlaku biegnącego od ul. Kolberga do Drogi Wielkokackiej o długości 600 m: wykonanie nawierzchni oraz wykonanie oznakowania,
- odcinek nr 6 – remont szlaku biegnącego wzdłuż ul. Reja wraz z Pętlą Reja (odcinek sopocki) o długości 4174 m: wykonanie bieżących robót na nawierzchni asfaltowej oraz wykonanie oznakowania,
- odcinek nr 7a – wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku będącego łącznikiem ul. Spacerowej i Drogi Nadleśniczych znajdujących się na terenie administracyjnym Sopotu o długości 1966 m,
- odcinek I – wykonanie drobnych robót takich jak: uzupełnienie ubytków, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek II – ułożenie dwuwarstwowej nawierzchni szutrowo-gruntowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 10 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 o grubości 20 cm, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
- odcinek III – ułożenie nawierzchni dwuwarstwowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 8 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 grubości 15 cm, odwodnienie szlaku zabezpieczające przed wodami opadowymi i roztopami ul. Spacerową w Gdańsku,
- odcinek nr 8 – wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku biegnącego od skrzyżowania Drogi Nadleśniczych z granicą Sopotu, wzdłuż granicy Sopotu i Gdyni o długości 479 m,
Zakres zamówienia obejmował również wykonanie i montaż sześciu tablic informacyjnych zgodnych z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Koszt realizacji ścieżek rowerowych wraz z nadzorem wyniósł 1 677 500 zł. Dofinansowane wyniesie 549 tys. zł i pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
źródło: sopot.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...