TEMAT KWARTAŁU: Beton w budownictwie infrastrukturalnym

Tematem drugiego kwartału w 2025 roku jest beton w budownictwie infrastrukturalnym.
Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę 10 artykułów, które poruszają tę problematykę.
- Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
- Naprawa nawierzchni betonowych. Wybór materiałów i technologie
- Dodatki mineralne stosowane w betonach kruszywowych o matrycy cementowejstosowane w betonach kruszywowych o matrycy cementowej
- Kolejne innowacje w budowie nawierzchni betonowych
- Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
- Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym
- Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
- Zastosowanie kruszyw wapiennych w betonie konstrukcyjnym
- Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
- Zmiana parametrów użytkowych nawierzchni z betonu cementowego w trakcie eksploatacji
Zdaniem eksperta:
„Bez cementu i betonu nie można mówić o rozwoju budownictwa”
Krzysztof Kieres, dyrektor generalny Dyckerhoff Polska oraz przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu
Jak wygląda temat nawierzchni betonowych w aspekcie ekologicznym?
To bardzo ważne pytanie, powracamy bowiem do polityki klimatycznej. Beton doskonale wpisuje się w filozofię gospodarki obiegu zamkniętego, a więc w 100% podlega ponownemu zużyciu. Produkowany jest z naturalnych surowców, a ponadto w trakcie „życia” pochłania do 25% CO2 zużytego pierwotnie do jego produkcji. Tak więc jest to materiał w pełni ekologiczny.
Kliknij i czytaj dalej!
„Rynek betonu ma się dobrze i cały czas się rozwija”
Rozmowa z Przemysławem Malinowskim
Pomówmy o aspekcie ekologicznym betonu. Nawierzchnie asfaltowe można np. poddawać recyklingowi. A jak jest z nawierzchniami betonowymi?
Wokół nawierzchni z betonu cementowego krąży wiele stereotypów, takich jak koszty budowy, poziom hałasu oraz możliwość recyklingu. Kwestią bezsporną jest fakt, że nawierzchnia z betonu podlega recyklingowi, nawet w 100%. A materiały, które z tego procesu powstają, można wykorzystać m.in. w budownictwie ogólnym czy przy budowie nowych dróg. Z mojego punktu widzenia jest to produkt całkowicie ekologiczny. Zresztą aspekt wykorzystywania kruszywa pochodzącego z recyclingu betonu będzie jednym z kluczowych elementów naszych celów SGD2030.
Aspekt możliwości ponownego wykorzystania materiału, jakim jest beton, jest cały czas podkreślany, np. przy okazji konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Cementu. Również takie autorytety jak chociażby pan prof. dr hab. inż. Jan Deja czy prof. dr hab. inż. Antoni Szydło wskazują na aspekty ekologiczne wykorzystywania betonu cementowego przy produkcji dróg. My także stawiamy sobie za cel promowanie tych kwestii.
Kliknij i czytaj dalej!
„Domieszki i dodatki do betonu są jedną z najszybciej rozwijających się grup produktów”
Jacek Dziębor, Dyrektor Pionu Domieszek do Betonu ATLAS Sp. z o.o., Dyrektor Zarządzający Taifun Białoruś (GRUPA ATLAS) i członek Zarządu SPCHB
Aktualnie dużo mówi się o zmianach klimatycznych, przez które coraz częściej dostrzegamy anomalie pogodowe. Czy dostępne na rynku domieszki i dodatki do betonów uwzględniają zmienne warunki atmosferyczne?
Rzeczywiście Polska leży w strefie umiarkowanej, jednak coraz częściej mamy do czynienia z anomaliami pogodowymi, które w silny sposób odciskają się na rosnących wymaganiach wobec materiałów budowlanych. Obecnie oferowane dodatki i domieszki w znaczący sposób potrafią modyfikować właściwości betonu, poprawiając jego cechy, a pośrednio odporność na zmiany klimatyczne.
Kliknij i czytaj dalej!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...