Tańsze drogi i inne korzyści z zastosowania pianobetonu w drogownictwie

Ścieżka projektów indywidualnych

Należy pamiętać, że w przypadku budowy dróg, którymi zarządzają inne jednostki niż GDDKiA, nie ma konieczności stosowania rozwiązań przedstawionych w Katalogach Typowych Konstrukcji Nawierzchni Dróg. Zarządy mogą wybrać ścieżkę projektów indywidualnych. Dzięki wykorzystaniu technologii konstrukcji półpodatnej w połączeniu z obciążeniem ruchem na drogach samorządowych zarządca uzyskuje możliwość budowy tańszych nawierzchni w porównaniu do klasycznych rozwiązań katalogowych. Wprawdzie koszty budowy w określonych warunkach są sprawą indywidualną. W przypadku gdy podłoże nawierzchni jest zakwalifikowane do grupy nośności G2. Zarządca może się spodziewać, że konstrukcja nawierzchni półpodatnej dla obciążenia ruchem KR 3 będzie mieć całkowitą grubość 25 cm (rys. 2).

W przypadku dróg projektowanych na obciążenie ruchem KR 1 grubość warstwy z pianobetonu można ograniczyć nawet do 10 cm przy warstwie z mieszanki mineralno-asfaltowej typu beton asfaltowy od 3 cm do 5 cm. Co obniża koszty wykonania dróg. Należy zaznaczyć, że w przypadku konstrukcji nawierzchni półpodatnej nie ma konieczności wzmacnia podłoża lub wymiany gruntu. A profilowanie koryta drogowego ograniczone jest do minimum.

Inne zastosowania pianobetonu w drogownictwie

Pianobeton ze względu na swoje właściwości nadaje się również do umocnienia niestatecznych skarp, osuwisk itd. Dzięki łatwości i szybkości wbudowywania technologia nadaje się zarówno do napraw cząstkowych dróg, chodników i ścieżek rowerowych. Jak i napraw awarii w postaci zapadlisk i osuwisk podłoża, które występują m.in. po ulewnych deszczach (fot. 6).

Relatywnie nieduże wartości gęstości objętościowej pi...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.