Szczególne widoki mostów i odczucia obserwatorów – cz. II

Największy akwedukt w Japonii

Największym akweduktem w Japonii dostarczającym wodę w celu irygacji pól jest Tsūjunkyō Bridge (Tsūjunkyō; 1854) zlokalizowany również na Wyspie Kyushu, w mieście Yabe w prefekturze Kumamoto.

Parametry kamiennego łuku to l = 75,6 m, b = 6,3 m i h = 20,2 m. W widoku z góry most wydaje się smukły i zjednoczony z otaczającym terenem (fot. 39). Akwedukt transportuje wodę trzema kanałami. Kanały od strony przęsła są czasem otwierane w celu oczyszczenia i można wtedy zobaczyć spektakularny wytrysk wody z dużej wysokości (fot. 40). W widoku z dołu widać ogromną dynamikę konstrukcji i piękne detale kamiennego łuku. Most ten został także desygnowany jako „Ważny Obiekt Kulturowy”.

Akwedukty o konstrukcji łukowej powstały w Japonii również w innych miejscach i budowane były także z cegły. Szczególnie znanymi są Nanzenji Suirokaku Aqueduct (Nanzen-ji Suirokaku; 1890) w Kioto i Usui Third Bridge, popularnie nazywany też Megane-bashi (Usui Daisan Kyōryō; 1892) w prefefekturze Gunma. Suirokaku Aqueduct znajduje się na terenach założonej w 1291 r. świątyni Nanzenji (Nanzen-ji), która była pierwszą z tzw. „Pięciu Wielkich Świątyń Zen” w Kioto (Kyōto Gozan). Suirokaku jest konstrukcją łukową wieloprzęsłową (l = 93,2 m, b = 4 m i h = 14 m). Ma delikatne dekoracje i smukłe proporcje. W perspektywie dolnej wydaje się bardzo harmonijny i zespolony w krajobrazem (fot. 41). Ceglany akwedukt stanowił część infrastruktury wybudowanego w 1890 r. Kanału Jeziora Biwa (Biwako Sosui), który dostarczał wodę z Jeziora Biwa w Ōtsu do elektrowni wodnej niedaleko Nanzenji w Kioto.

Krytyka akweduktu

W trakcie ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.