Rozwiązania ULMA na budowie drogi ekspresowej S19
Budowany na Podkarpaciu odcinek drogi ekspresowej S19 Babica–Jawornik (ok. 11,6 km) to niezwykle istotny fragment międzynarodowego korytarza Via Carpatia. Nowa trasa nie tylko usprawni ruch w osi północ–południe, lecz także odciąży lokalne drogi – zwłaszcza starą DK19 – i stanie się bazą pod kolejne odcinki w stronę granicy ze Słowacją.
Mosty i estakady – wyzwania inżynieryjne
Trudne ukształtowanie terenu sprawia, że na tym odcinku powstaje wiele wymagających obiektów inżynieryjnych, m.in. ES-17, ES-19, ES-22.1, ES-22.2 oraz ES-24. Do ich realizacji zastosowano technologie nasuwania podłużnego oraz metodę nawisową – rozwiązania dostarczone przez ULMA.
ES-17 – precyzja w trudnym terenie
Estakada ES-17 to pięcioprzęsłowy obiekt przerzucony nad głębokim jarem. Jego jednoprzęsłowy ustrój nośny o przekroju skrzynkowym i stałej wysokości został zaprojektowany właśnie pod kątem technologii nasuwania podłużnego. ULMA, mająca wieloletnie doświadczenie w tej metodzie, dostarczyła systemy znacząco przyspieszające prace – m.in. hydrauliczne siłowniki ułatwiające szybkie rozdeskowanie. Do deskowania ścian i płyty wykorzystano system ENKOFORM HMK, wspierany rolkowymi wspornikami umożliwiającymi przesuw deskowania z segmentu na segment.
ES-19, ES-22.1 i ES-22.2 – wielkie rozpiętości
Również obiekt ES-19 zrealizowano w technologii nasuwania podłużnego. Taką samą metodę zastosowano przy budowie estakad ES-22.1 i ES-22.2. Najdłuższa z nich – ES-22.1 – liczy ponad 320 m, a jej przęsła osiągają rozpiętość 60 m. Sama wytwórnia miała długość 30 m. Przy tak imponujących parametrach rozwiązania ULMA sprawdziły się znakomicie.
ES-24 – metoda nawisowa
W przypadku obiektu ES-24 prace prowadzone są metodą nawisową. Wykorzystano tu wózki CVS zawieszone nad podporami P2, P3 i P4. Dzięki swojej konstrukcji opartej na systemie MK mogą być dostosowane do dowolnych kształtów i rozmiarów segmentów. Co istotne, poradziły sobie także z wyjątkową geometrią ustroju nośnego – przy podporze P2 skrzynka ma aż 15,3 m szerokości i 10 m wysokości. Hydrauliczne systemy dodatkowo usprawniają i przyspieszają kolejne etapy prac.
Klasyczne rozwiązania na stabilnym gruncie
Nie wszystkie obiekty na trasie powstają w tak wymagających warunkach. W przypadku mniejszych mostów i wiaduktów, jak WD-14 czy WD-23, stosowane są tradycyjne podpory stacjonarne. ULMA dostarcza tu wieże T-60, które współpracują z systemem ENKOFORM HMK.
Na połowę 2025 r. odcinek Babica–Jawornik był ukończony mniej więcej w 50%. Wiele obiektów mostowych osiągnęło już znaczący postęp – np. na estakadzie ES-19 w sierpniu 2025 r. notowano ponad 70% zaawansowania prac.
Wyzwanie i szansa dla regionu
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica–Jawornik to jedno z najbardziej wymagających przedsięwzięć drogowych w Polsce. Trudny teren i skomplikowane warunki geologiczne wymagają nowoczesnych technologii, doświadczenia i zaangażowania wielu specjalistów. ULMA, dzięki swoim rozwiązaniom i wsparciu technicznemu, umożliwia sprawną realizację inwestycji.
To przedsięwzięcie ma jednak znaczenie nie tylko lokalne. To krok w rozwoju infrastruktury Podkarpacia i jednocześnie ważny element europejskiego korytarza Via Carpatia, który w przyszłości jeszcze mocniej połączy Polskę z południem Europy.
Przeczytaj również: Podesty robocze FSP – pełne bezpieczeństwo podczas pracy z deskowaniami ściennymi ULMA








