Rozpoczęto ruch na obwodnicy Sośnicowic
Budowa pierwszego etapu obwodnicy Sośnicowic w powiecie gliwickim dobiegła końca.

Inwestycja o wartości 125 mln zł została częściowo sfinansowana kwotą 81 mln zł ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
– Bez wątpienia była to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie, poprawiająca nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale co ważne, odciąży ona ruch tranzytowy z centrum Sośnicowic. Na obwodnicę czekali nie tylko kierowcy pokonujący ten właśnie odcinek województwa, ale przede wszystkim lokalna społeczność. Od teraz tranzyt w kierunku Kędzierzyna-Koźla ominie rynek w Sośnicowicach, co było dla mieszkańców dość uciążliwe – akcentuje marszałek województwa Wojciech Saługa.
– Nadrzędnym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4. Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów – tłumaczy Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach
Blisko 7-kilometrowa trasa, którą planowano już w 2011 roku, rozpoczyna się przy węźle Ostropa na autostradzie A4, a kończy połączeniem z drogą wojewódzką nr 408 między Sośnicowicami a Sierakowicami. Nowa arteria ma kluczowe znaczenie dla regionu – jej głównym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarówek, z centrum Sośnicowic. Dzięki temu mieszkańcy mają zyskać nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też poprawę komfortu życia i jakości powietrza.
– Zamykamy pierwszy etap tej inwestycji. W planach jest budowa drugiego etapu obwodnicy, który połączy drogę wojewódzką nr 408 z drogą wojewódzką nr 919 w Trachach, w pobliżu rzeki Bierawki – dodaje wicemarszałek Grzegorz Boski
Nowy odcinek powstanie z jedną jezdnią, oświetleniem oraz systemem odwodnienia. W ramach projektu przewidziano również budowę mostów nad ciekami wodnymi, rzeką, linią kolejową oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 919. Umowa na przygotowanie dokumentacji została podpisana w styczniu 2024 roku, a wykonawca ma czas do października 2024 roku na opracowanie projektu. Realizacja prac budowlanych planowana jest na początek 2026 roku, a zakończenie przewidziano w połowie 2028 roku.
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
fot. Mariusz Grzesica audytor BRD, inżynier ruchu











