Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni

Wytyczne i realia użytkowania

W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy:

„Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynosi podstawową funkcję przenoszenia obciążeń ponad inne role w inżynierii ruchu.

„Przejezdny pierścień wokół wyspy środkowej (rys. 2) powinien umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego i przenosić obciążenia wynikające z jego przejazdu”. Pierścień opisywany jest jako nieintegralna część jezdni, która ma jednak przenosić obciążenia wywołane ruchem standardowych pojazdów. W wytycznych nie podjęto się jednak próby scharakteryzowania specyficznych obciążeń, które należy uwzględnić podczas projektowania.

„Szerokość pierścienia powinna wynosić od 1,50 do 2,50 m”. Zdaniem autorów zakładana z góry obecność pierścienia o minimalnej szerokości ogranicza swobodę projektowania i dostosowywania projektu do potrzeb i możliwości wynikających z lokalizacji oraz zakładanego obciążenia ruchem.

„Pierścień od strony jezdni ronda obramowuje się trwale płaskim krawężnikiem lub inną trwałą opaską wyniesioną na wysokość od 0,02 do 0,04 m powyżej poziomu przyległej krawędzi jezdni ronda. W celu podkreślenia obecności pierścienia i wyspy środkowej zaleca się otoczenie pierścienia linią krawędziową przerywaną o szerokości 0,12 m”. Krawężnik zamontowany pomiędzy pierścieniem a jezdnią będzie także obciążany ru...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.