Reklama

Przegląd i systematyka geosyntetyków

Dobór i skuteczność działania geosyntetyku

Oceniając sens doboru i skuteczność działania geosyntetyku, można oprzeć się na różnych współczynnikach. I tak, dobierając geosyntetyk służący do wzmacniania podłoża gruntowego, można analizować współczynniki [3]:

gdzie:
– LCR – współczynnik wzmocnienia (Load Capacity Ratio),
– qr – obciążenie, które należy przyłożyć do powierzchni
konstrukcji nawierzchni, by wywołać określoną wielkość odkształcenia podłoża wzmocnionego geosyntetykiem,
– q – obciążenie, które należy przyłożyć do powierzchni konstrukcji nawierzchni, by wywołać tę samą wielkość odkształcenia podłoża niewzmocnionego geosyntetykiem;

gdzie:
– BCR – współczynnik nośności (Bearing Capacity Ratio),
– qu(R) – nośność podłoża wzmocnionego geosyntetykiem,
– qu – nośność podłoża niewzmocnionego geosyntetykiem.
Efektywność pracy geosyntetyku umieszczonego w konstrukcji nawierzchni można określić [3] wzorami:

gdzie:
– LTR – współczynnik redukcji grubości warstw (Layer Thickness Reduction),
– Du – grubość niezbrojonej konstrukcji nawierzchni,
którą trzeba zastosować, by uzyskać ten sam dopuszczalny czas użytkowania nawierzchni dla danych parametrów ruchu i w danych warunkach gruntowych,
– DR – grubość zbrojonej konstrukcji nawierzchni, którą trzeba zastosować, by uzyskać ten sam dopuszczalny czas użytkowania nawierzchni dla danych parametrów ruchu i w danych warunkach gruntowych;

gdzie:
– TBR – współczynnik wydłużenia czasu użytkowania (Traffic Benefit Ratio),
– NdR – liczba cykli obciążenia od ruchu drogowego, którą można przyłożyć do zbrojonej nawierzchni, by osiągnąć maksymalną dopuszczalną wartość jej odkształcenia,
– NdU – liczba cykli obciążenia od ruchu drogowego, którą można przyłożyć do nawierzchni bez zbrojenia, by osiągnąć maksymalną dopuszczalną
wartość jej odkształcenia. Dobierając geosyntetyk do wzmacniania nawierzchni drogowej przy remoncie i naprawie dróg, warto skontrolować współczynnik [3]:

gdzie:
– FEF – współczynnik efektywności materiału (Fabric Effectiveness Factor),
– NdRC – liczba cykli obciążenia od ruchu drogowego, którą należy przyłożyć do zbrojonej nawierzchni, by wystąpiła propagacja pęknięć odbitych,
– NdUC – liczba cykli obciążenia od ruchu drogowego, którą należy przyłożyć do nawierzchni bez zbrojenia, by wystąpiła propagacja pęknięć odbitych.

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

A czy mógłby Pan wskazać konkretne potencjalne korzyści i zagrożenia dla branży drogowej związane z obecnością firm ukraińskich w Polsce? Jan Styliński: W ostatnich kilku kwartałach w Polsce zarejestrowało się kilkanaście tysięcy podmiotów ukraińskich z kodem działalności związanym z budownictwem. Nie widać jednak do tej pory zwiększającej się k...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.