Przegląd i systematyka geosyntetyków
Różnice wynikają przede wszystkim ze sposobu ułożenia i splatania włókien oraz nitek. I tak geotkanina (rys. 4) ma dwa (lub więcej) układy włókien, nitek, taśm, które są wzajemnie przeplatane najczęściej pod kątem prostym. Geodzianina powstaje, gdy nitki przędzy, włókna lub inne elementy są wzajemnie ze sobą splatane. Geowłóknina (rys. 5) to ukierunkowane lub losowo ułożone włókna ciągłe lub cięte, które połączone są w sposób mechaniczny, termiczny czy chemiczny.
Geotekstylne wyroby pokrewne to materiały płaskie, przepuszczalne, wykonane z polimeru sztucznego lub naturalnego, które nie odpowiadają definicji wyrobu geotekstylnego. Należą do nich:
– geosiatki (inna nazwa georuszty) (geogrid – GGR),
– georuszty drenażowe (geonet – GNT),
– geosyntetyki komórkowe (geocell – GCE),
– geotaśmy (geostrip – GST),
– geomaty (geomat – GMA),
– geosyntetyki dystansujące (geospacer – GSP).
Płaskie wyroby, które stanowią regularny układ o otwartej strukturze (otwory są większe niż części nośne) to geosiatki (rys. 6), powstały z trwale połączonych elementów rozciąganych podczas wytłaczania, spajania czy przeplatania. Georuszt drenażowy składa się z dwóch układów równoległych żeber ułożonych jeden na drugim pod kątem i trwale złączonych. Geosyntetyk komórkowy (rys. 7) ma przestrzenną, przepuszczalną strukturę w postaci plastra miodu lub innej komórkowej, która powstała wskutek połączenia ze sobą taśm.
Geotaśma
Geotaśma to pasek o szerokości nie większej niż 200 mm. Geomata (rys. 8) to przestrzenna przepuszczalna struktura, która powstaje na skutek łączenia (mechanicznego, chemicznego, termicznego lub innego) polimerowych jednolitych włókien ciągłych i/lub innych elementów. Geosyntetyk dystansujący to wyrób polimerowy stworzony w ten sposób, by wytwarzał w gruncie lub innym materiale wolną przestrzeń. Bariery geosyntetyczne są wyrobami, których przepuszczalność jest niewielka i których głównym zadaniem jest uniemożliwienie lub zmniejszenie swobodnego przepływu cieczy przez konstrukcję. Zalicza się do nich:
– geosyntetyczne bariery: polimerowe (polymeric geosynthetic barrier – GBR-P),
– iłowe (clay geosynthetic barrier – GBR-C),
– bitumiczne (bituminous geosynthetic barrier – GBR-B).
Geosyntetyczna bariera polimerowa (rys. 9) powstaje wskutek połączenia wyrobów geosyntetycznych w formę arkusza, w którym barierę stanowi polimer. Geosyntetyczna bariera iłowa (rys. 10) powstaje wskutek połączenia wyrobów geosyntetycznych w formę arkusza, w którym barierę stanowił. Geosyntetyczna bariera bitumiczna powstaje wskutek połączenia wyrobów geosyntetycznych w formę arkusza, w którym barierę stanowi bitum. Geokompozyt (rys. 11) (geocomposite – GCO) to wyrób, który łączony jest w zakładzie produkcyjnym i przynajmniej jeden jego składnik jest geosyntetykiem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...