Przebudowa nawierzchni w gminie Ostróda
Realizacja objęła przebudowę istniejącej nawierzchni drogi gminnej nr 153123N DK16 – Tyrowo Kolonia wraz z chodnikiem, budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową sieci wodociągowej.
Inwestycja dotyczyła poprawy infrastruktury drogowej na terenie Gminy Ostróda. Realizowanej poprzez przebudowę istniejącej nawierzchni drogi gminnej wraz z chodnikiem, budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową sieci wodociągowej. Zadanie objęło zakresem wykonanie ok. 960,0 mb jezdni z nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,5 mb z przeznaczeniem pod ruch KR-3.
W celu poprawy bezpieczeństwa wykonano wyniesione przejścia dla pieszych oraz zatokę autobusową wraz z nową wiatą przystankową.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 2 528 243,02 zł brutto, z czego 1 270 839,15 zł to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Wykonawcą robót była firma Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „ZIEJA” Ryszard Zieja. Nadzór inwestorski sprawował Zakład Usług Inwestycyjnych Grzegorz Ziembolewski. Dokumentacja projektowa została opracowana przez firmę Usługi Projektowe Mirosław Piotrowski.
Opis przedsięwzięcia
Zadanie objęło zakresem wykonanie ok. 960,0 mb jezdni z nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,5 mb z lokalnymi przewężeniami z przeznaczeniem pod ruch KR-3. Wykonany został chodnik o szerokości 1,5-2,0 mb z kostki betonowej typu Holland o grubości 8 cm. Podłoże pod konstrukcję nawierzchni na całym odcinku drogi zaliczono do grupy nośności G4 – głównie gliny piaszczyste.
W inwestycji zastosowano mieszankę kruszywa naturalnego do warstwy ulepszonego podłoża z gruntu niewysadzinowego, warst...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bogusław Fijas, Wójt gminy Ostróda
Opisywana droga stanowi jedyne połączenie z drogą krajową DK16 i dalej z miastem Ostróda, będącym centrum administracyjnym, kulturalnym i handlowym. Na projektowanym odcinku przebiegała droga o zróżnicowanej szerokości i nawierzchni z masy bitumicznej, destruktu asfaltowego oraz kruszywa, która była w bardzo złym stanie technicznym. Wykazywała znaczne ubytki o różnych średnicach i głębokościach. Powierzchniowe odwodnienie drogi nie spełniało swojego zadania. W ostatnim okresie w związku z brakiem prawidłowego odwodnienia oraz intensywnym ruchem stan drogi uległ znacznemu pogorszeniu. W pasie ww. drogi przebiegają przewody: kanalizacji sanitarnej, wodociągowe, telekomunikacyjne, energetyczne i gazowe. Droga nie posiadała wydzielonego pasa dla ruchu pieszego. Ruch pieszy odbywał się w sposób niezorganizowany częściowo po jezdni i poboczu gruntowym. Jedynie na wysokości szkoły podstawowej znajdował się chodnik dla pieszych. Brak prawidłowego oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu stwarzał duże zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego. Na całym odcinku drogi występuje zwarta zabudowa mieszkalna z budynkami gospodarczymi i inwentarskimi. Mając na względzie poprawę bezpieczeństwa oraz podwyższenie standardów życia mieszkańców jednej z większych miejscowości gminnych, Rada Gminy Ostróda podjęła decyzję o umieszczeniu zadania w budżecie gminy na rok 2020. Zakres obejmował również wykonanie kanalizacji deszczowej oraz sieci wodociągowej na całym odcinku. W ramach zadania wykonane zostało również nowe oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...