Reklama

Przebudowa drogi woj. nr 989 na odcinku Strzyżów – Godowa

Opis przedsięwzięcia

Zakres inwestycji obejmował:

  • usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją,
  • niezbędne roboty przygotowawcze w zakresie rozbiórek ist. nawierzchni jezdni, podbudów itp. kolidujących z inwestycją,
  • rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu na potoku Dopływ spod Podlasu,
  • rozbiórkę budynku na działce o numerze ewidencyjnym 2915/2,
  • przebudowę i zabezpieczenie w niezbędnym zakresie infrastruktury technicznej związanej i niezwiązanej z drogą, kolidującej z inwestycją,
  • budowę oświetlenia ulicznego,
  • budowę grawitacyjnej kanalizacji deszczowej,
  • budowę kanału technologicznego,
  • wykonanie niezbędnych robót ziemnych,
  • wzmocnienie słabonośnego podłoża gruntowego,
  • odcinkową korektę przebiegu koryta potoku Dopływ spod Podlasu,
  • korektę przebiegu drogi wojewódzkiej w celu złagodzenia istniejących łuków poziomych oraz poprawy widoczności na drodze,
  • wykonanie konstrukcji nawierzchni dla rozbudowywanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 989,
  • budowę i przebudowę chodników dla pieszych,
  • budowę dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych,
  • budowę i przebudowę zjazdów na działki przyległe do odcinka drogi objętego opracowaniem,
  • przebudowę rowów,
  • budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
  • wykonanie nasadzeń kompensacyjnych zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • wykonanie oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Technologie wykorzystane do budowy nawierzchni, chodników, ścieżek rowerowych

  • Wykonanie warstwy podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego ‒ AC22P PMB 25/55-60, grub. w-wy po zagęszczeniu: 7 cm.
  • Wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności ACWMS22 PMB 25/55-60, gr. w-wy po zagęszczeniu: 6 cm.
  • Wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw (z mieszanki BBTM 8B PMB 65/105-80 HiMA)
  • Wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego ‒ AC11S 50/70, grubość warstwy po zagęszczeniu: 4 cm.
  • Wykonanie wzmocnienia podłoża materacami z georusztu trójosiowego, kruszywa łamanego,
  • Budowa urządzeń odwadniających, kanalizacji deszczowej (fi 500 mm, fi 315 mm, fi 200 mm)
  • Budowa kanału technologicznego – 285 mb
  • Przebudowa sieci teletechnicznej
  • Przebudowa sieci elektroenergetycznej
  • Przebudowa kabla światłowodowego (ORANGE, STRZYŻOWSKI NET, MULTIMEDIA)
  • Przebudowa wodociągu
  • Budowa oświetlenia ulicznego
  • Wykonanie pali fundamentowych CFA
  • Wykonanie umocnienia koryta rzeki (1222 m2)
  • Wykonanie konstrukcji muru oporowego o pow. 40,85 m2
  • Wszystkie prace budowlane zostały wykonywane przy utrzymaniu ruchu publicznego, dlatego przebudowę podzielono na kilka etapów, w I etapie wykonano częściową rozbiórkę starego obiektu oraz zabezpieczono tymczasowymi grodzicami stalowymi. W II etapie wykonano nowy obiekt mostowy oraz dojazdy do mostu, a w III etapie rozebrano stary obiekt mostowy oraz przebudowano konstrukcję drogi w zakresie inwestycji. Niweleta drogi została zmieniona, a łuki na drodze złagodzono, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu.
  • Podczas realizacji obiektu mostowego wykonano tymczasową konstrukcję do wsparcia szalunku płyty pomostu. Wykorzystano do tego płyty drogowe, klatki stalowe w kształcie kratownic przestrzennych oraz dwuteowniki walcowane o wysokości 0,5 m, górną konstrukcję szalunku wykonano z dźwigarów drewnianych DOKA o wysokości 0,2 m oraz sklejki szalunkowej.
  • Roboty drogowe zostały wykonane warstwa po warstwie zgodnie z projektem wykonawczym, uwzględniając etapy tymczasowej organizacji ruchu. Podłoże zostało wzmocnione za pomocą warstwy ulepszonego podłoża z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 mm z kruszywem C50/30 stabilizowanej georusztem trójosiowym i zabezpieczoną geowłókniną. W niektórych odcinkach wykonano dodatkową warstwę nasypu budowlanego, na którą ułożono warstwę odcinającą z geowłókniny. Warstwę mrozoochronna wykonano z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 o CBR ≥ 35%, a podbudowę zasadniczą z mieszanki niezwiązanej 0/31,5. Każda warstwa została zagęszczona walcami stalowymi oraz walcami ogumionymi, a stopień zagęszczenia sprawdzano za pomocą płyty dynamicznej oraz płyty VSS.
  • W trakcie robót drogowych i mostowych zostały wykonane kanalizacja deszczowa oraz roboty elektryczne i teletechniczne. Przed robotami bitumicznymi wykonano krawężniki oraz elementy chodników. Wykonano również kanał technologiczny o dł. 285 m oraz oświetlenie uliczne na przebudowywanym odcinku.

Zastosowane materiały

Nawierzchnia asfaltowa została wykonana z mieszanki BBTM 8B, czyli tzw. „cichej nawierzchni”. Mieszanka ma nieciągłe uziarnienie, tworzy połączenie ziarno do ziarna, przez co tworzy teksturę półotwartą, ale spójną i szczelna, o zwiększonej szorstkości i odporności na odkształcenia lepkoplastyczne. Mieszanka ta ma zawartość wolnej przestrzeni Vm = 8-12%, dzięki czemu można uzyskać efekt znacznej redukcji hałasu toczenia, rzędu ok. 5,5 dB. Przy wykonywaniu mieszanki BBTM stosuje się polimeroasfalty PMB 65/105-60, PMB 65/105-80, PMB 45/80-55, PMB 45/80-65 lub PMB 45/80-80 oraz kruszywa mineralne (kruszywo grube, kruszywo drobne i wypełniacz). Jako domieszki stosujr się włókna celulozowe lub mineralne, także w postaci granulatu, w tym ze środkiem klejącym, w celu zmniejszenia zjawiska segregacji mieszanki i spływania lepiszcza asfaltowego z ziaren kruszywa.

Korzyści z inwestycji

Dzięki przebudowie drogi oraz remontowi mostu poprawiono komfort i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, pieszego oraz rowerowego. Skróci się również czas przejazdu mieszkańców pobliskich urzędów, szkół i sklepów.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.