Przebudowa drogi woj. nr 989 na odcinku Strzyżów – Godowa
Opis przedsięwzięcia
Zakres inwestycji obejmował:
- usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją,
- niezbędne roboty przygotowawcze w zakresie rozbiórek ist. nawierzchni jezdni, podbudów itp. kolidujących z inwestycją,
- rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu na potoku Dopływ spod Podlasu,
- rozbiórkę budynku na działce o numerze ewidencyjnym 2915/2,
- przebudowę i zabezpieczenie w niezbędnym zakresie infrastruktury technicznej związanej i niezwiązanej z drogą, kolidującej z inwestycją,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę grawitacyjnej kanalizacji deszczowej,
- budowę kanału technologicznego,
- wykonanie niezbędnych robót ziemnych,
- wzmocnienie słabonośnego podłoża gruntowego,
- odcinkową korektę przebiegu koryta potoku Dopływ spod Podlasu,
- korektę przebiegu drogi wojewódzkiej w celu złagodzenia istniejących łuków poziomych oraz poprawy widoczności na drodze,
- wykonanie konstrukcji nawierzchni dla rozbudowywanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 989,
- budowę i przebudowę chodników dla pieszych,
- budowę dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych,
- budowę i przebudowę zjazdów na działki przyległe do odcinka drogi objętego opracowaniem,
- przebudowę rowów,
- budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
- wykonanie nasadzeń kompensacyjnych zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- wykonanie oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Technologie wykorzystane do budowy nawierzchni, chodników, ścieżek rowerowych
- Wykonanie warstwy podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego ‒ AC22P PMB 25/55-60, grub. w-wy po zagęszczeniu: 7 cm.
- Wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności ACWMS22 PMB 25/55-60, gr. w-wy po zagęszczeniu: 6 cm.
- Wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw (z mieszanki BBTM 8B PMB 65/105-80 HiMA)
- Wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego ‒ AC11S 50/70, grubość warstwy po zagęszczeniu: 4 cm.
- Wykonanie wzmocnienia podłoża materacami z georusztu trójosiowego, kruszywa łamanego,
- Budowa urządzeń odwadniających, kanalizacji deszczowej (fi 500 mm, fi 315 mm, fi 200 mm)
- Budowa kanału technologicznego – 285 mb
- Przebudowa sieci teletechnicznej
- Przebudowa sieci elektroenergetycznej
- Przebudowa kabla światłowodowego (ORANGE, STRZYŻOWSKI NET, MULTIMEDIA)
- Przebudowa wodociągu
- Budowa oświetlenia ulicznego
- Wykonanie pali fundamentowych CFA
- Wykonanie umocnienia koryta rzeki (1222 m2)
- Wykonanie konstrukcji muru oporowego o pow. 40,85 m2
- Wszystkie prace budowlane zostały wykonywane przy utrzymaniu ruchu publicznego, dlatego przebudowę podzielono na kilka etapów, w I etapie wykonano częściową rozbiórkę starego obiektu oraz zabezpieczono tymczasowymi grodzicami stalowymi. W II etapie wykonano nowy obiekt mostowy oraz dojazdy do mostu, a w III etapie rozebrano stary obiekt mostowy oraz przebudowano konstrukcję drogi w zakresie inwestycji. Niweleta drogi została zmieniona, a łuki na drodze złagodzono, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu.
- Podczas realizacji obiektu mostowego wykonano tymczasową konstrukcję do wsparcia szalunku płyty pomostu. Wykorzystano do tego płyty drogowe, klatki stalowe w kształcie kratownic przestrzennych oraz dwuteowniki walcowane o wysokości 0,5 m, górną konstrukcję szalunku wykonano z dźwigarów drewnianych DOKA o wysokości 0,2 m oraz sklejki szalunkowej.
- Roboty drogowe zostały wykonane warstwa po warstwie zgodnie z projektem wykonawczym, uwzględniając etapy tymczasowej organizacji ruchu. Podłoże zostało wzmocnione za pomocą warstwy ulepszonego podłoża z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 mm z kruszywem C50/30 stabilizowanej georusztem trójosiowym i zabezpieczoną geowłókniną. W niektórych odcinkach wykonano dodatkową warstwę nasypu budowlanego, na którą ułożono warstwę odcinającą z geowłókniny. Warstwę mrozoochronna wykonano z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 o CBR ≥ 35%, a podbudowę zasadniczą z mieszanki niezwiązanej 0/31,5. Każda warstwa została zagęszczona walcami stalowymi oraz walcami ogumionymi, a stopień zagęszczenia sprawdzano za pomocą płyty dynamicznej oraz płyty VSS.
- W trakcie robót drogowych i mostowych zostały wykonane kanalizacja deszczowa oraz roboty elektryczne i teletechniczne. Przed robotami bitumicznymi wykonano krawężniki oraz elementy chodników. Wykonano również kanał technologiczny o dł. 285 m oraz oświetlenie uliczne na przebudowywanym odcinku.
Zastosowane materiały
Nawierzchnia asfaltowa została wykonana z mieszanki BBTM 8B, czyli tzw. „cichej nawierzchni”. Mieszanka ma nieciągłe uziarnienie, tworzy połączenie ziarno do ziarna, przez co tworzy teksturę półotwartą, ale spójną i szczelna, o zwiększonej szorstkości i odporności na odkształcenia lepkoplastyczne. Mieszanka ta ma zawartość wolnej przestrzeni Vm = 8-12%, dzięki czemu można uzyskać efekt znacznej redukcji hałasu toczenia, rzędu ok. 5,5 dB. Przy wykonywaniu mieszanki BBTM stosuje się polimeroasfalty PMB 65/105-60, PMB 65/105-80, PMB 45/80-55, PMB 45/80-65 lub PMB 45/80-80 oraz kruszywa mineralne (kruszywo grube, kruszywo drobne i wypełniacz). Jako domieszki stosujr się włókna celulozowe lub mineralne, także w postaci granulatu, w tym ze środkiem klejącym, w celu zmniejszenia zjawiska segregacji mieszanki i spływania lepiszcza asfaltowego z ziaren kruszywa.
Korzyści z inwestycji
Dzięki przebudowie drogi oraz remontowi mostu poprawiono komfort i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, pieszego oraz rowerowego. Skróci się również czas przejazdu mieszkańców pobliskich urzędów, szkół i sklepów.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...