Proces projektowania koncepcyjnego mostu miejskiego na Sanie w Sanoku

Rys. 2. Istniejące przeprawy przez San w Sanoku

Historia przepraw przez San w Sanoku

Historia przepraw mostowych przez San w rejonie Sanoka sięga początków XX wieku. Nie jest więc zbyt długa, biorąc pod uwagę 700-letnie miejskie tradycje. Pierwsza stała przeprawa, która powstała w tym miejscu zapewne około 100 lat temu. Była ona zlokalizowana w pobliżu istniejącego dziś mostu w Olchowcach. Dokładne położenie tej przeprawy zmieniało się w czasie, czego ślady sanoczanie widzą dziś w postaci pozostałości po starych filarach obok dzisiejszego mostu. Te zmiany wynikały albo z dramatycznych okoliczności, albo z zupełnego wyczerpania się poziomu bezpieczeństwa i trwałości drewnianej wówczas konstrukcji.

Te dramaty to między innymi groźna powódź z początków XX w. czy działania saperów podczas drugiej wojny światowej. Jak wspomniano, były to mosty o konstrukcji drewnianej, której trwałość w zależności od podejmowanych działań utrzymaniowych szacowało się wówczas na ok. 15-30 lat. Dlatego w latach 70. XX w. drewniany most zastąpiony został przez obecną konstrukcję belkowo-płytową ze sprężonych prefabrykatów betonowych (rys. 2).

Most jest obecnie administrowany przez rzeszowski oddział GDDKiA. Ale co jest ważne, przy obecnych uwarunkowaniach bezpieczeństwa powodziowego i wymaganiach w zakresie nośności most w takiej formie nie mógłby już dziś powstać. Od tego czasu zmieniły się już dwukrotnie normat...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.