Pianobeton – sposób na tańsze drogi – porównanie ekonomiczne

Artykuł przedstawia porównanie kosztów budowy tradycyjnej nawierzchni wg Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w stosunku do konstrukcji zawierającej podbudowę z pianobetonu wykonanej w technologii nawierzchni półpodatnej, stanowiącej rozwiązanie wg Katalogu nawierzchni półpodatnych Politechniki Poznańskiej.

Konstrukcja nawierzchni półpodatnej to nowy typ konstrukcji nawierzchni wprowadzony przez autorów artykułu po przeprowadzeniu serii badań laboratoryjnych i terenowych. W odróżnieniu od nawierzchni podatnych i półsztywnych charakteryzuje się wyłącznie występowaniem warstwy ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej (brak warstwy wiążącej) ułożonej na podbudowie z pianobetonu. Pomimo tego, że pianobeton zawiera w swoim składzie cement, ze względu na swoje właściwości nie wymaga wykonywania dylatacji i warstwy poślizgowej (przeciwdziałającej spękaniom odbitym) oraz prowadzenia zabiegów minimalizujących spękania, jak to ma miejsce w przypadku klasycznych warstw nawierzchni wykonanych na bazie spoiw hydraulicznych. Dodatkowo ze względu na bardzo dużą zawartość pęcherzyków powietrza w swojej strukturze pianobeton podczas obciążania zachowuje się inaczej niż klasyczny beton. Analizując krzywą naprężenie-odkształcenie, można zauważyć występowanie zdecydowanie krótszego zakresu liniowych odkształceń sprężystych i dłuższego zakresu pełzania pod obciążeniem, które są związane z powolnym niszczeniem struktury pęcherzyków powietrza, aż do zagęszczenia próbki i uzyskania wytrzymałości mniejszej niż maksymalna.

Właściwości termiczne pianobetonu powodują, że warstwa ścieralna może być wykonywana z betonu asfaltowego zawierającego klasyczny asfalt drogowy bez kosztownych dodatków w postaci np. polimerów. Warstwa podbudowy jest wykonywana z pianobetonu PB1000 (gęstość objętościowa 1000 kg/m

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych

Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.