Paweł Katarzyński: Nie można zamykać się na nowe technologie

Wielkopolskie jest jednym z największych województw w Polsce. Zarządzanie tak dużym obszarem w kontekście infrastruktury to ogromne wyzwanie i odpowiedzialność. Zadań i potrzeb jest wiele, a obowiązkiem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego – jest monitorowanie, rozpoznawanie i ich realizacja.

Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w rozmowie z redakcją „Mostów” odpowiada na pytania dot. potrzeb regionu w kontekście budowy obiektów mostowych i mówi o wyzwaniach z nimi związanymi.

Ile obiektów inżynieryjnych znajduje się obecnie w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce?

Paweł Katarzyński: Mostów i wiaduktów w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce jest dokładnie 225. Utrzymujemy 300 przepustów o świetle powyżej 1,5 m oraz ponad 1700 przepustów stanowiących wyposażenie drogi. Łączna długość naszych obiektów mostowych to ponad 5700 m.

I wciąż realizowane są nowe.

Paweł Katarzyński: Oczywiście! Na bieżąco i w miarę dostępnych środków realizujemy nowe mostowe zadania, a także systematycznie przeprowadzamy remonty. Jednak potrzeb jest o wiele więcej niż realnych możliwości finansujących takie zadania. Budowy nowych mostów, podobnie jak budowy nowych szlaków komunikacyjnych, to ważne i społecznie oczekiwane inwestycje, bo poprawiają spójność sieci drogowej i pozytywnie wpływają na potencjał społeczno-gospodarczy miejscowości, które zyskują nową przeprawę. Z punktu widzenia mieszkańców ma to ogromne znaczenie.

Wybudowanie mostu to duże wyzwanie dla WZDW w Poznaniu? Czy są to problematyczne inwestycje?

Paweł Katarzyński: Do realizacji każdego zadania podchodzimy z takim samym zaangażowaniem. Budowanie mostu czy obwodnicy musi przejść dokładnie taką samą procedurę administracyjną. Budowa nowych obiektów inżynierskich jest dla nas wyzwaniem wielozagadnieniowym – wymaga długiego, formalnego przygotowania, pozyskiwania zgód i uzgodnień na wielu płaszczyznach. Taka inwestycja to duże wyzwanie, szczególnie gdy obiekt zlokalizowany jest w terenie mocno zurbanizowanym. Problem stanowią też utrudnienia dla mieszkańców. Inaczej sprawa wygląda w przypadku budowy mostów czy wiaduktów w ciągu nowo powstających obwodnic. Tutaj wyzwaniem jest aspekt techniczny wykonania obiektu. Często przebieg obwodnicy nie jest optymalny pod względem warunków terenowych – pokonujemy doliny, rzeki, rozległe niecki jezior polodowcowych, które są wypełnione nienośnymi gruntami lub spotykamy na swojej drodze inne szlaki komunikacyjne, np. linie kolejowe. Koszty są ogromne, dlatego stoimy przed koniecznością pozyskania dofinansowania. Sytuacja międzynarodowa również znacząco wpływa na gospodarkę kraju oraz równocześnie na branżę drogową. Nasza rzeczywistość zmienia się, nie możemy założyć już z góry pewnych schematów działań, przewidzieć sytuacji, w jakich możemy się znaleźć. Trzeba podkreślić, że wszystkie decyzje i plany są tworzone długofalowo. Jest to strategia w zakresie komunikacji drogowej na terenie całego województwa, rozłożona w naszych działaniach na wiele lat.

Galeria

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.