Paweł Katarzyński: Nie można zamykać się na nowe technologie
Wielkopolskie jest jednym z największych województw w Polsce. Zarządzanie tak dużym obszarem w kontekście infrastruktury to ogromne wyzwanie i odpowiedzialność. Zadań i potrzeb jest wiele, a obowiązkiem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego – jest monitorowanie, rozpoznawanie i ich realizacja.

Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w rozmowie z redakcją „Mostów” odpowiada na pytania dot. potrzeb regionu w kontekście budowy obiektów mostowych i mówi o wyzwaniach z nimi związanymi.
Ile obiektów inżynieryjnych znajduje się obecnie w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce?
Paweł Katarzyński: Mostów i wiaduktów w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce jest dokładnie 225. Utrzymujemy 300 przepustów o świetle powyżej 1,5 m oraz ponad 1700 przepustów stanowiących wyposażenie drogi. Łączna długość naszych obiektów mostowych to ponad 5700 m.
I wciąż realizowane są nowe.
Paweł Katarzyński: Oczywiście! Na bieżąco i w miarę dostępnych środków realizujemy nowe mostowe zadania, a także systematycznie przeprowadzamy remonty. Jednak potrzeb jest o wiele więcej niż realnych możliwości finansujących takie zadania. Budowy nowych mostów, podobnie jak budowy nowych szlaków komunikacyjnych, to ważne i społecznie oczekiwane inwestycje, bo poprawiają spójność sieci drogowej i pozytywnie wpływają na potencjał społeczno-gospodarczy miejscowości, które zyskują nową przeprawę. Z punktu widzenia mieszkańców ma to ogromne znaczenie.
Wybudowanie mostu to duże wyzwanie dla WZDW w Poznaniu? Czy są to problematyczne inwestycje?
Paweł Katarzyński: Do realizacji każdego zadania podchodzimy z takim samym zaangażowaniem. Budowanie mostu czy obwodnicy musi przejść dokładnie taką samą procedurę administracyjną. Budowa nowych obiektów inżynierskich jest dla nas wyzwaniem wielozagadnieniowym – wymaga długiego, formalnego przygotowania, pozyskiwania zgód i uzgodnień na wielu płaszczyznach. Taka inwestycja to duże wyzwanie, szczególnie gdy obiekt zlokalizowany jest w terenie mocno zurbanizowanym. Problem stanowią też utrudnienia dla mieszkańców. Inaczej sprawa wygląda w przypadku budowy mostów czy wiaduktów w ciągu nowo powstających obwodnic. Tutaj wyzwaniem jest aspekt techniczny wykonania obiektu. Często przebieg obwodnicy nie jest optymalny pod względem warunków terenowych – pokonujemy doliny, rzeki, rozległe niecki jezior polodowcowych, które są wypełnione nienośnymi gruntami lub spotykamy na swojej drodze inne szlaki komunikacyjne, np. linie kolejowe. Koszty są ogromne, dlatego stoimy przed koniecznością pozyskania dofinansowania. Sytuacja międzynarodowa również znacząco wpływa na gospodarkę kraju oraz równocześnie na branżę drogową. Nasza rzeczywistość zmienia się, nie możemy założyć już z góry pewnych schematów działań, przewidzieć sytuacji, w jakich możemy się znaleźć. Trzeba podkreślić, że wszystkie decyzje i plany są tworzone długofalowo. Jest to strategia w zakresie komunikacji drogowej na terenie całego województwa, rozłożona w naszych działaniach na wiele lat.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W niniejszym artykule przedstawiono najnowsze kierunki w zakresie zdalnych inspekcji konstrukcji mostowych. Zaprezentowano zestawienie najnowszych technologii stosowanych do inspekcji opartych na komputerowych systemach obrazowania i innych systemach bezkontaktowych (w tym LiDAR, termowizja) instalowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (UAV) i pojazdach naziemnych. Wraz z upływem czasu obiekty mostowe w trakcie użytkowania ulegają stopniowej degradacji i konieczna staje się regularna o...
Nowa nazwa, ta sama jakość
Już od zarania dziejów wiadomo, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. To uniwersalne prawo natury, które otacza nas każdego dnia. Cała historia ludzkości to opowieść o nieustannych przekształceniach, o dążeniu do postępu i nowych horyzontów. W tej niezmiernie dynamicznej rzeczywistości nieuniknione zmiany stają się symbolem naszego życia. Podobnie jak rzeki płynące ku morzu, tak i organizacje, firmy i marki podążają za nurtem zmian. Przykładem tych zmian może być rebranding marki znanej do tej...
Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym
W artykule opisano możliwość wykorzystania w budownictwie szkła odpadowego jako alternatywę dla jego składowania. Autor wskazuje, że pomysł ten nie jest nowy, a istnieje wiele publikacji i badań, które sugerują potencjał szkła w produkcji betonu, zapraw, spoiw i mieszanek mineralno-asfaltowych. Na podstawie obiecujących wyników wcześniejszych badań autor postanowił zbadać możliwość wykorzystania mielonej stłuczki szklanej w mieszankach mineralno-asfaltowych. Z analizy najnowszych danych staty...
Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Pytanie „czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?” coraz częściej jest stawiane w kontekście zamówień publicznych. W artykule analizowana jest procedura tzw. self-cleaning, pozwalająca firmom, które popełniły przewinienia lub uczestniczyły w działaniach nieuczciwych, odzyskać swoją reputację i uczestniczyć w przetargach. Tekst przybliża warunki, jakie muszą zostać spełnione, oraz zalecenia Krajowej Izby Odwoławczej. W artykule zawarto także przykłady orzeczeń oraz wskaz...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Zastosowanie oprogramowania SOFiSTiK do obliczeń konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady zastosowania systemu MES SOFiSTiK do modelowania komputerowego rzeczywistych konstrukcji mostowych i inżynierskich zaczerpnięte z pracy zawodowej autora. Współcześnie obliczenia projektowe obiektów mostowych prowadzone są głównie za pomocą metody elementów skończonych (MES) [2-4, 9]. Projektant ma do dyspozycji szeroką paletę zaawansowanych programów do obliczeń statycznych, dynamicznych i wymiarowania konstrukcji mostowych (np. Midas, Lusas, RM Bridge, RSTA...
Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024
W sezonie zimowym kilka tysięcy pracowników będzie pracować przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które jest odpowiedzialna GDDKiA. Wsparcie dla tych działań zapewni ok. 2700 pojazdów, w tym pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe oraz 283 magazyny soli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZU...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Dzień Otwarty KLEEMANN
26 października 2023 roku na terenie Kopalni Wapienia WKG Raciszyn odbył się Dzień Otwart...

XXXII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 8-10 listopada 2023 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się ...

Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. "Nowocze...

Podsumowanie 14. Międzynarodowych Targów SYMAS® i MAINTENANCE
Za nami niesamowicie udana 14. edycja Międzynarodowych Targów Obróbki,...