Paweł Katarzyński: Nie można zamykać się na nowe technologie
Wielkopolskie jest jednym z największych województw w Polsce. Zarządzanie tak dużym obszarem w kontekście infrastruktury to ogromne wyzwanie i odpowiedzialność. Zadań i potrzeb jest wiele, a obowiązkiem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego – jest monitorowanie, rozpoznawanie i ich realizacja.
Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w rozmowie z redakcją „Mostów” odpowiada na pytania dot. potrzeb regionu w kontekście budowy obiektów mostowych i mówi o wyzwaniach z nimi związanymi.
Ile obiektów inżynieryjnych znajduje się obecnie w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce?
Paweł Katarzyński: Mostów i wiaduktów w ciągu dróg wojewódzkich w Wielkopolsce jest dokładnie 225. Utrzymujemy 300 przepustów o świetle powyżej 1,5 m oraz ponad 1700 przepustów stanowiących wyposażenie drogi. Łączna długość naszych obiektów mostowych to ponad 5700 m.
I wciąż realizowane są nowe.
Paweł Katarzyński: Oczywiście! Na bieżąco i w miarę dostępnych środków realizujemy nowe mostowe zadania, a także systematycznie przeprowadzamy remonty. Jednak potrzeb jest o wiele więcej niż realnych możliwości finansujących takie zadania. Budowy nowych mostów, podobnie jak budowy nowych szlaków komunikacyjnych, to ważne i społecznie oczekiwane inwestycje, bo poprawiają spójność sieci drogowej i pozytywnie wpływają na potencjał społeczno-gospodarczy miejscowości, które zyskują nową przeprawę. Z punktu widzenia mieszkańców ma to ogromne znaczenie.
Wybudowanie mostu to duże wyzwanie dla WZDW w Poznaniu? Czy są to problematyczne inwestycje?
Paweł Katarzyński: Do realizacji każdego zadania podchodzimy z takim samym zaangażowaniem. Budowanie mostu czy obwodnicy musi przejść dokładnie taką samą procedurę administracyjną. Budowa nowych obiektów inżynierskich jest dla nas wyzwaniem wielozagadnieniowym – wymaga długiego, formalnego przygotowania, pozyskiwania zgód i uzgodnień na wielu płaszczyznach. Taka inwestycja to duże wyzwanie, szczególnie gdy obiekt zlokalizowany jest w terenie mocno zurbanizowanym. Problem stanowią też utrudnienia dla mieszkańców. Inaczej sprawa wygląda w przypadku budowy mostów czy wiaduktów w ciągu nowo powstających obwodnic. Tutaj wyzwaniem jest aspekt techniczny wykonania obiektu. Często przebieg obwodnicy nie jest optymalny pod względem warunków terenowych – pokonujemy doliny, rzeki, rozległe niecki jezior polodowcowych, które są wypełnione nienośnymi gruntami lub spotykamy na swojej drodze inne szlaki komunikacyjne, np. linie kolejowe. Koszty są ogromne, dlatego stoimy przed koniecznością pozyskania dofinansowania. Sytuacja międzynarodowa również znacząco wpływa na gospodarkę kraju oraz równocześnie na branżę drogową. Nasza rzeczywistość zmienia się, nie możemy założyć już z góry pewnych schematów działań, przewidzieć sytuacji, w jakich możemy się znaleźć. Trzeba podkreślić, że wszystkie decyzje i plany są tworzone długofalowo. Jest to strategia w zakresie komunikacji drogowej na terenie całego województwa, rozłożona w naszych działaniach na wiele lat.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...