Osłony przeciwolśnieniowe

W celu zapobieżenia oślepianiu przez nadjeżdżające z przeciwka pojazdy na drogach dwujezdniowych (autostradach) lub drogach równoległych stosuje się osłony przeciwolśnieniowe: naturalne (krzewy, drzewa) lub sztuczne (pełne, ażurowe).

Osłony przeciwolśnieniowe powinny: przeciwdziałać olśnieniu na wysokości 1,0 m nad powierzchnią jezdni oraz zapewnić osłonę na całym zagrożonym olśnieniem odcinku drogi. Jednak pod żadnym pozorem osłony nie mogą ograniczać widoczności, naruszać skrajni drogi, powodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, a także powodować zaśnieżania drogi.
W przypadku występowania na odcinkach dróg zagrożonych olśnieniem drogowych barier ochronnych należy wykorzystać je do montowania na nich przedmiotowych osłon.

Rozmieszczenie osłon

Zaleca się umieszczanie osłon przeciwolśnieniowych:
– między jezdniami dla przeciwnych kierunków ruchu na odcinku zagrożonym olśnieniem, w obrębie węzła, na łuku w planie przy pochyleniu podłużnym drogi do 2%, na którym odchylenie osi tego łuku od stycznej w odległości równej wymaganej widoczności na zatrzymanie jest większe niż szerokość pasa dzielącego zwiększona o 2,0 m,
– wzdłuż łącznicy przylegającej do drogi w węźle, na której ruch pojazdów jest przeciwny do kierunku ruchu na drodze,
– między równolegle przebiegającymi drogami lub między drogą a torem kolejowym,
– między jezdnią drogi a urządzeniem obsługi uczestników ruchu, na którym ruch pojazdów widoczny z drogi odbywa się w przeciwnym kierunku,
– w obrębie obiektów stałych, których oświetlenie powoduje olśnienie na drodze.

Rodzaje osłon

Rodzaje osłon
Jako osłony przeciwolśnieniowe mogą być stosowane:
– krzewy lub drzewa,
– urządzenia ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.