Odbudowa historycznego mostu w Prudniku
Most w Prudniku jest jedną z dwóch przepraw prowadzących ruch samochodowy przez rzekę Prudnik w mieście. XIX-wieczny obiekt był w złym stanie technicznym i zdecydowano o jego remoncie. Celem inwestycji było przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa komfortu użytkowników przy zachowaniu historycznego charakteru mostu.
Inwestycja dotyczyła rozbiórki istniejącego obiektu i budowy nowego mostu w ciągu drogi krajowej nr 40 w km 18 + 791 znajdującego się w miejscowości Prudnik w województwie opolskim. Most w Prudniku przecina rzekę o tej samej nazwie. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. Projekt wykonało Biuro SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k. z Poznania, natomiast generalnym wykonawcą była firma Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o.
Rys historyczny
Prudnik otoczony jest niemal ze wszystkich stron rzeką Prudnik i wpadającym do niej Złotym Potokiem. Most wybudowano w 1854 r. i zastąpił „stary” obiekt z 1702. Most przestał być funkcjonalny dla lokalnej społeczności ze względu na zbyt małą szerokość. Budowę,,nowego” mostu rozpoczęto 19 lipca 1854 r., a zakończono i oddano do użytku jeszcze przed końcem roku. Takie tempo budowy świadczy o dużym znaczeniu obiektu. Podczas użytkowania często zdarzały się powodzie, którym most musiał się opierać. Pierwsza miała miejsce jeszcze podczas budowy – w sierpniu 1854 r. Wmurowany w ścianę czołową przyczółka prawobrzeżnego kamień piaskowca prawdopodobnie stanowi przypomnienie o wysokiej wodzie. Kolejne miały miejsce m.in. w 1903 r. oraz w 1997 r.
Ustrój nośny
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych,
p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA w OpoluMost nad rzeką Prudnik jest zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 40, która odgrywa istotną rolę w obsłudze ruchu na osi wschód – zachód w południowej części województwa opolskiego oraz w obsłudze ruchu przejść granicznych z Czechami. Zadanie polegające na rozbiórce istniejącego i budowie nowego mostu w miejscowości Prudnik zostało zakończone w 2018 roku. W ramach tego przedsięwzięcia został rozebrany istniejący obiekt mostowy, który swoimi parametrami nie spełniał wymogów, jakie aktualnie stawiane są obiektom inżynierskim znajdującym się w ciągach dróg krajowych. Znacznym utrudnieniem w realizacji budowy było położenie obiektu w centrum miejscowości. Brak przepustowości istniejących dróg objazdowych wymusił wybudowanie tymczasowej drogi objazdowej wraz z obiektem mostowym. Przedmiotowy most, tak jak większość mostów sklepionych, charakteryzuje czytelny układ sił i wyraźnie widoczna stateczność. Jest on budowlą symetryczną względem dwóch płaszczyzn, z dominującym regularnym rytmem łukowych sklepień. Stateczność konstrukcji dodatkowo podkreślają poszerzone filary wykończone od czoła regularnymi ciosami z granitu. Pomimo stosunkowo niedużych rozpiętości przęseł obiekt jest unikalny w skali województwa opolskiego. Na tym obszarze istnieje szereg mostów kamiennych sklepionych z co najmniej XIX-wieczną metryką, jednak są to zazwyczaj konstrukcje o rozpiętości przęsła mniejszej niż 2-3 m. W związku z powyższym zasadne było, aby most znajdujący się w ciągu ul. Batorego przez rzekę Prudnik zachował historyczną zabytkową architekturę, będącą świadectwem XIX-wiecznej techniki na terenie Opolszczyzny. Nowo wykonany obiekt doskonale wpisuje się rozwiązaniami technicznymi w otoczenie zabytkowe miasta. Konstrukcja mostu oddaje w pełni charakter poprzedniego obiektu. Modernizacja tego XIX-wiecznego obiektu – najważniejszej przeprawy mostowej miasta Prudnik − była o tyle ważna, że obiekt ma istotny wpływ na przepustowość ruchu w mieście. Koszt całego przedsięwzięcia to kwota około 10 mln zł. Jako ciekawostkę warto dodać, że w ramach Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem jest promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa, GDDKiA Oddział w Opolu w czerwcu 2019 r. otrzymał nagrodę za rewitalizację obiektu mostowego – Dzieło Mostowe Roku 2018 Most nad rzeką Prudnik w ciągu DK40 w Prudniku.
Krzysztof Pokorski,
SMP ProjektanciMiasto Prudnik od początków swego istnienia korzystało z przepraw mostowych. Znaczący wpływ na rozwój i tradycje lokalnego budownictwa mostowego miała lokalizacja. Szybka realizacja założeń projektowych była niezbędna z uwagi na bardzo zły stan techniczny obiektu. Istotna była również konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zmiany parametrów pieszo-ruchowych drogi. W ramach inwestycji odtworzono trójprzęsłowy obiekt łukowy oparty na masywnych, żelbetowych przyczółkach i podporach pośrednich w formie masywnych ścian. Parametry obiektu zostały dostosowane do zakładanych wymagań użytkowych, uwzględniając przy tym miarodajny przepływ wód oraz ekologiczną funkcję koryta rzeki. Oś mostu wyznaczono po śladzie osi istniejącej. Obiekt na stałe wpisał się w krajobraz jako historyczna przeprawa mostowa Prudnika, miasta obfitującego z zabytki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...