Obwodnica Koszalina i Sianowa (S6/S11)
Przedmiotem realizacji jest budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód od km 6+400 do km 14+300.
Inwestycja znajduje się w północno-zachodniej części Polski, przebiega przez obszar województwa zachodniopomorskiego i jest w całości zlokalizowana w sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek drogi ekspresowej S6 stanowi fragment międzynarodowej drogi E28 Berlin – Kołbaskowo – Szczecin – Goleniów – Koszalin – Gdańsk – Kaliningrad – Mińsk. Główny przebieg drogi uzupełni odcinek przejściowy o długości 0,742 km. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie, a konsultantem firma Larentz Polska Sp. z o.o. Wykonanie inwestycji zlecono firmie Polbud Pomorze Sp. z o.o. Prace związane z realizacją powinny zakończyć się w kwietniu 2024 r. Wartość kontraktu wynosi 1 151 661 770,52 PLN, a dofinansowanie z Unii Europejskiej opiewa na 370 380 434,18 zł.
Zakres robót
Trasa powstaje na parametrach drogi ekspresowej S6, jednak do czasu wybudowania S6 na odcinku Sianów − Słupsk nie będzie oznakowana jako droga ekspresowa, będzie pełniła funkcję łącznika.
Odcinki S6 oraz S11 wykonano o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym i szerokim pasem dzielącym.
W ramach zadania wykonawca zobowiązał się do wzmocnienia podłoża gruntowego w celu uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz zapewnienia stateczności skarp. W zakres robót drogowych wchodzą także budowa odcinka drogi ekspresowej S6 o długości 7,9 km, przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących w kolizji z drogą...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner, Dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie
Ponad połową obwodnicy Koszalina i Sianowa jeździmy już od 2019 r. Jednak na odcinku między Sianowem a Koszalinem wystąpiły odmienne od wcześniej stwierdzonych warunki gruntowe, co wymagało zmiany projektu. Warunki te są też bardzo skomplikowane, jest kilka poziomów wodonośnych z napiętym zwierciadłem wód gruntowych. Dlatego zamiast przejścia drogi S6 pod linią kolejową, co wiązałoby się z naruszeniem obszaru Góry Chełmskiej, zaprojektowano estakadę nad obszarem o najgorszych warunkach gruntowych. Od 2021 r. inwestycja jest prowadzona według zmienionego projektu. Od początku lipca tego roku kierowcy mogą ominąć Sianów, oddany fragment drogi o dł. 5,5 km znacznie poprawił przejazd DK6. W II kwartale przyszłego roku powinniśmy również zakończyć ostatni odcinek między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Zachód o długości 4,3 km. To tu powstaje wspomniana estakada o długości około 800 m. Zakończono przęsła nasuwane, trwa realizacja przęseł metodą nawisową. Wspólnym wysiłkiem inwestora, nadzoru, projektantów i wykonawcy udaje się wszelkie przeciwności przezwyciężyć i ta inwestycja jest na ostatniej prostej do finału. Zastosowane rozwiązania techniczne będą zapewniały wieloletnią bezproblemową eksploatację trasy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...