Nowy most na Odrze w Milsku
Realizacja obiektu
Obiekt składał się z „dwóch części”. Pierwsza wykonywana na terenie zalewowym na rusztowaniach tradycyjnych (122,5 m) i druga wykonywana nad rzeką metodą wspornikową, czyli za pomocą tzw. travelera. Część nawisowa składała się z dwóch segmentów startowych o długości 12 m każdy, plus 44 (4 x 11) segmenty o długości 4,55 m, i trzech zworników.
Do wykonania części nawisowej zmontowane były cztery urządzenia zwane travelerami. Praktycznie w cyklu tygodniowym wykonywane były dwa segmenty na każdej podporze, tzn. tygodniowo zbrojono, betonowano, sprężano i wypychano 2 x 4,55, czyli po 9 m na każdej podporze.
Posadowienie
Posadowienie mostu zostało zrealizowane jako pośrednie z zastosowaniem pali wykonanych w technologii Franki o średnicy Ø 61 cm.
Ustrój niosący
Wykonano konstrukcję o schemacie statycznym belki wieloprzęsłowej ciągłej z betonu sprężonego. Pomiędzy podporami A i D w przekroju poprzecznym skrzynkowym jednokomorowym zastosowano zmienną wysokość konstrukcji. Natomiast pomiędzy podporami D i G w przekroju poprzecznym skrzynkowym jednokomorowym − stałą wysokość. Podpory nurtowe zaprojektowano jako tarczowe (pełnościenne).
Podpory nurtowe B i C wykonano w ściankach traconych larsena o długościach:
- podpora B – 10 i 12 m,
- podpora C – 7,5 m.
Przęsło nurtowe o rozpiętości 115 m powstało w technologii nawisowej. Przyczółki obiektu zaprojektowano jako żelbetowe, masywne składające się z pilastrów wykształtowanych w miejscu podparcia konstrukcji nośnej oraz ściany utrzymującej nasyp, usytuowanej w tylnej części pilastrów, z którymi została połączona w sposób monolityczny. Przyczółki posiadają żelbetowe ściany boczne równoległe do osi podłużnej obiektu powiązane w sposób monolityczny ze ścianą przyczółka. W przypadku przyczółka A konstrukcję skrzydeł stanowią mury oporowe z gruntu zbrojonego.
Łożyska, dylatacje
Zaprojektowano łożyska garnkowe oraz dylatacje palczaste. Na podporach nurtowych zamontowano łożyska o nośnościach obliczeniowych sięgających 35 000 kN.
Korzyści
Budowa nowej przeprawy przez Odrę ma priorytetowe znaczenie dla obsługi ruchu w województwie lubuskim. Południowa część regionu ma aktualnie cztery mosty na Odrze – w Krośnie Odrzańskim (DK 29), w Cigacicach (droga powiatowa) oraz w ciągu S3 i w Nowej Soli (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 315). Odległość w linii prostej od mostu w Cigacicach do projektowanego w Milsku to ok. 13 km.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z ZDW w Zielonej Górze
przeczytaj również: Most w ciągu obwodnicy Wronek
Komentarz firmy
Paweł Tonder, dyrektor ZDW w Zielonej Górze
Inwestycja pn.: „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – Etap II” realizowana była w latach 2017-2022 dzięki środkom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Potrzeba wykonania kolejnego mostu na Odrze została zdiagnozowana już wiele lat temu. W 1995 roku została opracowana pierwsza koncepcja programowa budowy mostu przez rzekę Odrę w okolicach m. Milsko, jeszcze w ciągu drogi krajowej. Kolejny raz powrócono do tematu po powodzi w 1997 r., gdyż w województwie lubuskim na rzece Odrze przejezdny był tylko most w Cigacicach. Przez wiele lat potrzeba budowy mostu wracała, głównie ze względu na konieczność zwiększenia liczby przepraw mostowych oraz w celu skrócenia czasu podróży z Zielonej Góry w kierunku m.in. Sławy, Wschowy czy Wolsztyna.
Zmieniające się na przestrzeni lat przepisy prawa oraz wprowadzenie sieci obszarów Natura 2000 wymusiły podjęcie decyzji o zmianie lokalizacji mostu oraz nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282. Opracowana koncepcja programowa i uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach w 2016 r. stanowiły podstawę do przygotowania Programu Funkcjonalno-Użytkowego i zlecenia inwestycji w systemie projektuj-buduj, na realizację której 1.09.2017 r. podpisana została umowa z wykonawcą Mota-Engil Central Europe S.A. W grudniu 2019 r., po przekazaniu placu budowy, rozpoczęły się blisko 3 lata intensywnych prac, które m.in. dzięki dużemu zaangażowaniu zespołu ZDW oraz Wykonawcy udało się szczęśliwie doprowadzić do końca, zwłaszcza że realizacja tej inwestycji przypadła na bardzo trudny okres dla rynku budowlanego, przede wszystkich w związku z pandemią COVID-19, rosnącą inflacją oraz wybuchem wojny w Ukrainie.
Czuję ogromną satysfakcję, że mogłem uczestniczyć w realizacji inwestycji o tak długiej i skomplikowanej historii, tym bardziej, że dzięki zastąpieniu dotychczasowej przeprawy promowej obiektem mostowym eliminujemy nie tylko ograniczenia w codziennym ruchu, ale przede wszystkim otwieramy nowe możliwości gospodarcze dla naszego regionu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Zasada działania georadaru Georadar (ang. ground penetrating radar – GPR) wykorzystuje zasadę transmisji i odbicia fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości w zakresie od 10 MHz do 2,6 GHz, która umożliwia mapowanie (lokalizację) obiektów znajdujących się na pewnej głębokości w stosunku do powierzchni ziemi (rys. 1). Oprócz samego wykrycia obiektów znajdujących się pod ziemią georadar pozwala także na oszacowanie głębokości elementu lub pustki, co jest przydatne w trakcie robót budow...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Zasady stosowania sygnalizacji Sygnalizacja świetlna jest stosowana w robotach drogowych wtedy, gdy te roboty będą prowadzone na odcinku przez dłuższy czas, a ograniczenia w ruchu spowodowane zawężeniem będą powodować znaczne utrudnienia w ruchu, które są najczęściej odczuwalne przez powstawanie znacznych kolejek pojazdów, które przedkładają się na straty czasu pojazdów oczekujących na przejazd przez odcinek zawężony (rys. 1). Zgodnie z [3] stosowanie sygnalizacji dla ruchu wahadłowego jest k...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Opolskie W województwie opolskim wiele istotnych zmian miało miejsce w układzie komunikacyjnym, głównie dzięki budowie nowych obwodnic i rozbudowie istniejącej sieci dróg. W 2023 r. kierowcy mogli korzystać z nowo oddanej obwodnicy Olesna w ciągu S11. Do użytku oddano też obwodnicę Praszki w ciągu DK45. Trwały też prace przygotowawcze oraz przetargi na kolejne odcinki dróg, m.in. rozbudowa drogi S11, obwodnice Brzegu, Prudnika, Sidziny i Lędzin. W 2023 r. zakończono prace przy rozbudowie kilk...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...