Reklama

Nawierzchnie z betonu cementowego – nowe technologie na S7

GDDKiA testuje technologię betonu wałowanego RCC (ang. Roller Compacted Concrete) na odcinku drogi ekspresowej S7 Pieńki – Płońsk. Metoda ta będzie wykorzystana nie tylko do budowy dróg lokalnych, ale również do nawierzchni obiektów inżynierskich.

Nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym jest rozwiązaniem wskazywanym w katalogu nawierzchni. Jednak w Polsce nie stosuje się tak powszechnie jak dyblowania i kotwiona. Obecnie występuje na krótkich odcinkach autostrad A2 i A4. Stosuje się w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Belgii oraz we Francji. GDDKiA w ramach budowy S7 testuje, jak technologia ta będzie się sprawdzać w naszych warunkach klimatycznych w okresie eksploatacji. Na tej podstawie wyciągane będą wnioski co do dalszego jej stosowania. Testy pozwolą też ocenić rzeczywiste koszty budowy i eksploatacji tej nawierzchni, by sprawdzić, czy obserwowana w innych krajach większa trwałość i lepsza funkcjonalność są uzasadnione ekonomicznie.

Zamawiającym rzeczoną inwestycję jest GDDKiA Oddział w Olsztynie. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. (lider) oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (partner). Za projekt odpowiedzialne jest Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o. Budowa jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to prawie 1,044 mld zł.

Obiekty inżynierskie

W ciągu drogi S7 odc. Pieńki – Płońsk powstaje pięć obiektów inżynierskich z nawierzchnią z betonu cementowego. Wszystkie mają klasę obciążenia A. Buduje się w przekroju docelowym (2x3). Najdłuższy z tych obiektów, most nad Raciążnicą, ma długość okoł...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Piotr Bryś, projektant mostu nad Raciążnicą TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
Dla wybranych obiektów mostowych projektowanych przez Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Pieńki – Płońsk zamawiający postawił warunek zastosowania jezdni o eksperymentalnej betonowej nawierzchni układanej na warstwie poślizgowej.
Eksperyment taki pozwoli zaobserwować zachowanie tego typu konstrukcji na przestrzeni czasu, określić jej odporność na działanie czynników środowiskowych i użytkowych oraz ocenić możliwość szerszego zastosowania takich rozwiązań na innych realizowanych w przyszłości inwestycjach.
Przedmiotowe zadanie wiązało się z koniecznością uzyskania wymaganych przepisami odstępstw oraz przeprowadzenia szeregu dodatkowych analiz projektowych, mających na celu zapewnienie odpowiedniej trwałości, nośności, bezpieczeństwa i komfortu użytkowania obiektów z niestandardowymi rozwiązaniami. Należało między innymi indywidualnie zaprojektować żelbetową płytę nawierzchni, rozwiązać kwestie połączenia jej z ustrojem oraz drogą na dojeździe czy zaproponować skuteczny sposób odprowadzenia wód opadowych. W obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych obiektu przeanalizowano możliwe zjawiska reologiczne, a także uwzględniono wpływ technologii wykonania nietypowej nawierzchni na pracę konstrukcji. Istotne znaczenie miało również opracowanie technologii realizacji obiektu oraz zaprojektowanie odpowiednich parametrów betonu nawierzchni, zapewniającego właściwą wytrzymałość i odporność na oddziaływania zewnętrzne.
Wieloletnie doświadczenia naszego biura oraz gotowość do podejmowania nietypowych projektów sprawiły, że praca nad tym zadaniem była dla nas ciekawym wyzwaniem, a wdrażanie nowatorskich rozwiązań przebiegało sprawnie i bezproblemowo.
Regularna współpraca projektanta z wykonawcą, nadzorem naukowym oraz zamawiającym pozwoliła na wypracowywanie optymalnych rozwiązań, które zapewniają szybką realizację inwestycji.

Bartosz Sybidło, Kierownik Robót Mostowych, STRABAG
Na odcinku S7 Pieńki – Płońsk realizowanym przez konsorcjum STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe po raz pierwszy w Polsce na obiektach inżynierskich wykonywane są nawierzchnie z betonu cementowego. Stosowane są tu dwie technologie: nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego, zastosowana na moście nad rzeką Raciążnicą (MS/PZDdp-61,7) i na przejściu dolnym dla zwierząt (PZsp-64,9) oraz nawierzchnia betonowa w formie pogrubionej płyty pomostowej na 3 obiektach inżynierskich (PZSp-59,4, WS-62,0, PZSp-68,0).
Wśród najistotniejszych argumentów przemawiających za zastosowaniem tych innowacyjnych rozwiązań było uzyskanie jednolitych właściwości użytkowych nawierzchni, takich jak: makro- i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, większa trwałość nawierzchni i odporność na koleinowania oraz wyeliminowanie miejsc styku „beton – bitum”. Nie bez znaczenia są również wygląd nawierzchni i utrzymanie jej jasnego koloru, co na pewno zauważą kierowcy, a właściwie nie zauważą, że wjeżdżają na obiekt mostowy.
Dla nas, jako wykonawcy, największym wyzwaniem było takie opracowanie technologii wykonania, by z jednej strony spełnione były wymagania zamawiającego (GDDKiA Oddział w Olsztynie) oraz Nadzoru Naukowego, a z drugiej możliwe było zastosowanie tych rozwiązań na szerszą skalę, przy kolejnych realizacjach.
Będąc pierwszymi, niejako przecieramy szlaki, bo nie zawsze mamy dostępne gotowe rozwiązania. Tak było w przypadku doboru urządzenia dylatacyjnego, gdzie standardowe urządzenia są dostosowane do nawierzchni bitumicznych, czy podczas opracowywania metody uszorstnienia nawierzchni na obiektach z pogrubioną płytą i mieszanki betonowej spełniającej niestandardowe dla obiektów mostowych wymagania, jak np. mrozoodporność w solach.
Aktualnie prace na obiektach PZSp-59,4 oraz PZSp-68,0 są na ukończeniu. Do wykonania pozostał nam jeszcze montaż dylatacji polimerowych na połączeniu obiektu z nawierzchnią betonową na dojeździe. W przypadku pozostałych obiektów zaawansowanie wynosi 95%. Na moście nad Raciążnicą wykonana jest warstwa poślizgowa z asfaltu lanego i przygotowujemy się do wykonania zbrojenia ciągłego nawierzchni betonowej. Po zakończeniu okresu zimowego, jak tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające, będziemy kontynuować roboty na tych obiektach.

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.