Nawierzchnie z betonu cementowego – nowe technologie na S7
GDDKiA testuje technologię betonu wałowanego RCC (ang. Roller Compacted Concrete) na odcinku drogi ekspresowej S7 Pieńki – Płońsk. Metoda ta będzie wykorzystana nie tylko do budowy dróg lokalnych, ale również do nawierzchni obiektów inżynierskich.
Nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym jest rozwiązaniem wskazywanym w katalogu nawierzchni. Jednak w Polsce nie stosuje się tak powszechnie jak dyblowania i kotwiona. Obecnie występuje na krótkich odcinkach autostrad A2 i A4. Stosuje się w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Belgii oraz we Francji. GDDKiA w ramach budowy S7 testuje, jak technologia ta będzie się sprawdzać w naszych warunkach klimatycznych w okresie eksploatacji. Na tej podstawie wyciągane będą wnioski co do dalszego jej stosowania. Testy pozwolą też ocenić rzeczywiste koszty budowy i eksploatacji tej nawierzchni, by sprawdzić, czy obserwowana w innych krajach większa trwałość i lepsza funkcjonalność są uzasadnione ekonomicznie.
Zamawiającym rzeczoną inwestycję jest GDDKiA Oddział w Olsztynie. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. (lider) oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (partner). Za projekt odpowiedzialne jest Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o. Budowa jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to prawie 1,044 mld zł.
Obiekty inżynierskie
W ciągu drogi S7 odc. Pieńki – Płońsk powstaje pięć obiektów inżynierskich z nawierzchnią z betonu cementowego. Wszystkie mają klasę obciążenia A. Buduje się w przekroju docelowym (2x3). Najdłuższy z tych obiektów, most nad Raciążnicą, ma długość okoł...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Piotr Bryś, projektant mostu nad Raciążnicą TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
Dla wybranych obiektów mostowych projektowanych przez Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Pieńki – Płońsk zamawiający postawił warunek zastosowania jezdni o eksperymentalnej betonowej nawierzchni układanej na warstwie poślizgowej.
Eksperyment taki pozwoli zaobserwować zachowanie tego typu konstrukcji na przestrzeni czasu, określić jej odporność na działanie czynników środowiskowych i użytkowych oraz ocenić możliwość szerszego zastosowania takich rozwiązań na innych realizowanych w przyszłości inwestycjach.
Przedmiotowe zadanie wiązało się z koniecznością uzyskania wymaganych przepisami odstępstw oraz przeprowadzenia szeregu dodatkowych analiz projektowych, mających na celu zapewnienie odpowiedniej trwałości, nośności, bezpieczeństwa i komfortu użytkowania obiektów z niestandardowymi rozwiązaniami. Należało między innymi indywidualnie zaprojektować żelbetową płytę nawierzchni, rozwiązać kwestie połączenia jej z ustrojem oraz drogą na dojeździe czy zaproponować skuteczny sposób odprowadzenia wód opadowych. W obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych obiektu przeanalizowano możliwe zjawiska reologiczne, a także uwzględniono wpływ technologii wykonania nietypowej nawierzchni na pracę konstrukcji. Istotne znaczenie miało również opracowanie technologii realizacji obiektu oraz zaprojektowanie odpowiednich parametrów betonu nawierzchni, zapewniającego właściwą wytrzymałość i odporność na oddziaływania zewnętrzne.
Wieloletnie doświadczenia naszego biura oraz gotowość do podejmowania nietypowych projektów sprawiły, że praca nad tym zadaniem była dla nas ciekawym wyzwaniem, a wdrażanie nowatorskich rozwiązań przebiegało sprawnie i bezproblemowo.
Regularna współpraca projektanta z wykonawcą, nadzorem naukowym oraz zamawiającym pozwoliła na wypracowywanie optymalnych rozwiązań, które zapewniają szybką realizację inwestycji.Bartosz Sybidło, Kierownik Robót Mostowych, STRABAG
Na odcinku S7 Pieńki – Płońsk realizowanym przez konsorcjum STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe po raz pierwszy w Polsce na obiektach inżynierskich wykonywane są nawierzchnie z betonu cementowego. Stosowane są tu dwie technologie: nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego, zastosowana na moście nad rzeką Raciążnicą (MS/PZDdp-61,7) i na przejściu dolnym dla zwierząt (PZsp-64,9) oraz nawierzchnia betonowa w formie pogrubionej płyty pomostowej na 3 obiektach inżynierskich (PZSp-59,4, WS-62,0, PZSp-68,0).
Wśród najistotniejszych argumentów przemawiających za zastosowaniem tych innowacyjnych rozwiązań było uzyskanie jednolitych właściwości użytkowych nawierzchni, takich jak: makro- i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, większa trwałość nawierzchni i odporność na koleinowania oraz wyeliminowanie miejsc styku „beton – bitum”. Nie bez znaczenia są również wygląd nawierzchni i utrzymanie jej jasnego koloru, co na pewno zauważą kierowcy, a właściwie nie zauważą, że wjeżdżają na obiekt mostowy.
Dla nas, jako wykonawcy, największym wyzwaniem było takie opracowanie technologii wykonania, by z jednej strony spełnione były wymagania zamawiającego (GDDKiA Oddział w Olsztynie) oraz Nadzoru Naukowego, a z drugiej możliwe było zastosowanie tych rozwiązań na szerszą skalę, przy kolejnych realizacjach.
Będąc pierwszymi, niejako przecieramy szlaki, bo nie zawsze mamy dostępne gotowe rozwiązania. Tak było w przypadku doboru urządzenia dylatacyjnego, gdzie standardowe urządzenia są dostosowane do nawierzchni bitumicznych, czy podczas opracowywania metody uszorstnienia nawierzchni na obiektach z pogrubioną płytą i mieszanki betonowej spełniającej niestandardowe dla obiektów mostowych wymagania, jak np. mrozoodporność w solach.
Aktualnie prace na obiektach PZSp-59,4 oraz PZSp-68,0 są na ukończeniu. Do wykonania pozostał nam jeszcze montaż dylatacji polimerowych na połączeniu obiektu z nawierzchnią betonową na dojeździe. W przypadku pozostałych obiektów zaawansowanie wynosi 95%. Na moście nad Raciążnicą wykonana jest warstwa poślizgowa z asfaltu lanego i przygotowujemy się do wykonania zbrojenia ciągłego nawierzchni betonowej. Po zakończeniu okresu zimowego, jak tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające, będziemy kontynuować roboty na tych obiektach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...