Nawierzchnie z betonu cementowego – nowe technologie na S7
GDDKiA testuje technologię betonu wałowanego RCC (ang. Roller Compacted Concrete) na odcinku drogi ekspresowej S7 Pieńki – Płońsk. Metoda ta będzie wykorzystana nie tylko do budowy dróg lokalnych, ale również do nawierzchni obiektów inżynierskich.
Nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym jest rozwiązaniem wskazywanym w katalogu nawierzchni. Jednak w Polsce nie stosuje się tak powszechnie jak dyblowania i kotwiona. Obecnie występuje na krótkich odcinkach autostrad A2 i A4. Stosuje się w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Belgii oraz we Francji. GDDKiA w ramach budowy S7 testuje, jak technologia ta będzie się sprawdzać w naszych warunkach klimatycznych w okresie eksploatacji. Na tej podstawie wyciągane będą wnioski co do dalszego jej stosowania. Testy pozwolą też ocenić rzeczywiste koszty budowy i eksploatacji tej nawierzchni, by sprawdzić, czy obserwowana w innych krajach większa trwałość i lepsza funkcjonalność są uzasadnione ekonomicznie.
Zamawiającym rzeczoną inwestycję jest GDDKiA Oddział w Olsztynie. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. (lider) oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (partner). Za projekt odpowiedzialne jest Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o. Budowa jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to prawie 1,044 mld zł.
Obiekty inżynierskie
W ciągu drogi S7 odc. Pieńki – Płońsk powstaje pięć obiektów inżynierskich z nawierzchnią z betonu cementowego. Wszystkie mają klasę obciążenia A. Buduje się w przekroju docelowym (2x3). Najdłuższy z tych obiektów, most nad Raciążnicą, ma długość okoł...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Piotr Bryś, projektant mostu nad Raciążnicą TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
Dla wybranych obiektów mostowych projektowanych przez Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Pieńki – Płońsk zamawiający postawił warunek zastosowania jezdni o eksperymentalnej betonowej nawierzchni układanej na warstwie poślizgowej.
Eksperyment taki pozwoli zaobserwować zachowanie tego typu konstrukcji na przestrzeni czasu, określić jej odporność na działanie czynników środowiskowych i użytkowych oraz ocenić możliwość szerszego zastosowania takich rozwiązań na innych realizowanych w przyszłości inwestycjach.
Przedmiotowe zadanie wiązało się z koniecznością uzyskania wymaganych przepisami odstępstw oraz przeprowadzenia szeregu dodatkowych analiz projektowych, mających na celu zapewnienie odpowiedniej trwałości, nośności, bezpieczeństwa i komfortu użytkowania obiektów z niestandardowymi rozwiązaniami. Należało między innymi indywidualnie zaprojektować żelbetową płytę nawierzchni, rozwiązać kwestie połączenia jej z ustrojem oraz drogą na dojeździe czy zaproponować skuteczny sposób odprowadzenia wód opadowych. W obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych obiektu przeanalizowano możliwe zjawiska reologiczne, a także uwzględniono wpływ technologii wykonania nietypowej nawierzchni na pracę konstrukcji. Istotne znaczenie miało również opracowanie technologii realizacji obiektu oraz zaprojektowanie odpowiednich parametrów betonu nawierzchni, zapewniającego właściwą wytrzymałość i odporność na oddziaływania zewnętrzne.
Wieloletnie doświadczenia naszego biura oraz gotowość do podejmowania nietypowych projektów sprawiły, że praca nad tym zadaniem była dla nas ciekawym wyzwaniem, a wdrażanie nowatorskich rozwiązań przebiegało sprawnie i bezproblemowo.
Regularna współpraca projektanta z wykonawcą, nadzorem naukowym oraz zamawiającym pozwoliła na wypracowywanie optymalnych rozwiązań, które zapewniają szybką realizację inwestycji.Bartosz Sybidło, Kierownik Robót Mostowych, STRABAG
Na odcinku S7 Pieńki – Płońsk realizowanym przez konsorcjum STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe po raz pierwszy w Polsce na obiektach inżynierskich wykonywane są nawierzchnie z betonu cementowego. Stosowane są tu dwie technologie: nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego, zastosowana na moście nad rzeką Raciążnicą (MS/PZDdp-61,7) i na przejściu dolnym dla zwierząt (PZsp-64,9) oraz nawierzchnia betonowa w formie pogrubionej płyty pomostowej na 3 obiektach inżynierskich (PZSp-59,4, WS-62,0, PZSp-68,0).
Wśród najistotniejszych argumentów przemawiających za zastosowaniem tych innowacyjnych rozwiązań było uzyskanie jednolitych właściwości użytkowych nawierzchni, takich jak: makro- i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, większa trwałość nawierzchni i odporność na koleinowania oraz wyeliminowanie miejsc styku „beton – bitum”. Nie bez znaczenia są również wygląd nawierzchni i utrzymanie jej jasnego koloru, co na pewno zauważą kierowcy, a właściwie nie zauważą, że wjeżdżają na obiekt mostowy.
Dla nas, jako wykonawcy, największym wyzwaniem było takie opracowanie technologii wykonania, by z jednej strony spełnione były wymagania zamawiającego (GDDKiA Oddział w Olsztynie) oraz Nadzoru Naukowego, a z drugiej możliwe było zastosowanie tych rozwiązań na szerszą skalę, przy kolejnych realizacjach.
Będąc pierwszymi, niejako przecieramy szlaki, bo nie zawsze mamy dostępne gotowe rozwiązania. Tak było w przypadku doboru urządzenia dylatacyjnego, gdzie standardowe urządzenia są dostosowane do nawierzchni bitumicznych, czy podczas opracowywania metody uszorstnienia nawierzchni na obiektach z pogrubioną płytą i mieszanki betonowej spełniającej niestandardowe dla obiektów mostowych wymagania, jak np. mrozoodporność w solach.
Aktualnie prace na obiektach PZSp-59,4 oraz PZSp-68,0 są na ukończeniu. Do wykonania pozostał nam jeszcze montaż dylatacji polimerowych na połączeniu obiektu z nawierzchnią betonową na dojeździe. W przypadku pozostałych obiektów zaawansowanie wynosi 95%. Na moście nad Raciążnicą wykonana jest warstwa poślizgowa z asfaltu lanego i przygotowujemy się do wykonania zbrojenia ciągłego nawierzchni betonowej. Po zakończeniu okresu zimowego, jak tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające, będziemy kontynuować roboty na tych obiektach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...