Mieszanki MCE – technologia z myślą o środowisku

Dbałość o środowisko naturalne stała się w ostatnich latach jedną z priorytetowych kwestii uwzględnianych przy realizacji projektów związanych z budową i remontem dróg. Potencjał ponownego wykorzystania materiałów pochodzących wprost z remontowanej nawierzchni czyni mieszankę mineralno-cementowo-emulsyjną jedną z tych technologii, które oferują nie tylko liczne korzyści ekonomiczne, lecz przede wszystkim środowiskowe. Przyjrzyjmy się bliżej tej znanej, lecz wciąż niedocenianej technologii.

W większości krajów na całym świecie wykonywane dziś nawierzchnie drogowe charakteryzują się zbliżonymi zasadami kształtowania konstrukcji nawierzchni drogowej. Polska konstrukcja drogowa, według najważniejszego dokumentu technicznego, jakim w naszym kraju jest Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, składa się z górnych i dolnych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej.

Warstwy te są zbudowane z różnych materiałów i mogą być związane spoiwem lub lepiszczem bądź niezwiązane. Warstwą niezwiązaną jest kruszywo stabilizowane mechanicznie, natomiast do warstw związanych zaliczamy, między innymi: warstwy z mieszanki mineralno-asfaltowej, warstwy stabilizowane spoiwami oraz mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne.

Mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna (MCE) przedstawiona jest jako materiał służący do wykonania podbudowy w górnych warstwach konstrukcji dla kategorii ruchu od KR1 do KR4 (rys. 1). 

Oznacza to, że można ją stosować w drogach przeznaczonych do lekkiego i średniego ruchu samochodowego.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.