Logistyka transportu samochodowego elementów tarczy TBM – aspekty mostowe

Na potrzeby transportu samochodowego tarczę TBM podzielono na 172 elementów. Z tego 96 elementów kwalifikowało się do transportu jako ładunki nienormatywne. Dwa najcięższe transportowane elementy miały następujące parametry:

  • napęd główny TBM: ciężar 230 t, szerokość 8,6 m, długość 8,6 m (fot. 2a);
  • tarcza tnąca: ciężar 220 t, szerokość 9,0 m, długość 15,1 m (fot. 2b).

Transport drogowy najcięższych elementów TBM wymagał doboru odpowiednich, specjalistycznych platform samochodowych o odpowiedniej nośności, umożliwiających równomierny rozkład obciążenia na poszczególne osie a także pozwalających na bezpieczne pokonywanie trudnych geometrycznie odcinków trasy. Dobór platform przez firmę transportową był na bieżąco weryfikowany przez autorów ekspertyz mostowych. Pierwsze warianty konfiguracji platform zakładały umieszczenie ładunku na jednej platformie składającej się z 34 osi. Przy takiej konfiguracji naciski na osie nie przekraczały 11,5 t, tj. wartości rekomendowanej przez administratorów dróg. Okazało się jednak, że takie rozwiązanie oznacza brak możliwości przejazdu przez niektóre skrzyżowania i łącznice autostradowe. Ostatecznie zdecydowano się na podział platformy na dwie części składające się z 17 osi w rozstawie 1,4 m każda. Platformy połączono mostem transportowym, na którym umieszczono ładunek. Z uwagi na ciężar własny mostu transportowego ostateczny nacisk na osie obu platform wzrósł do 12,62 t. Całkowity ciężar zestawu przewożącego napęd główny TBM wyniósł 499 t (fot. 3).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.