Kruszywa stosowane do budowy dróg

Kruszywo może być naturalne, sztuczne lub pochodzące z recyklingu. Dzieli się je jednak na więcej kategorii – w zależności od ich pochodzenia, sposobu pozyskania, wielkości czy gęstości objętościowej. Są one jednym z podstawowych materiałów stosowanych w budownictwie drogowym.

Budownictwo drogowe korzysta na bieżąco z niemal wszystkich przedstawionych rodzajów kruszyw. Ze względu na swoją niską trwałość nie znajdują w nim zastosowania jedynie kruszywa organiczne.

Podział kruszyw

Istnieje wiele sposobów klasyfikacji kruszyw. Ich podział jest ściśle związany ze sposobem ich pozyskania – czy było ono zastosowane bez obróbki (naturalne kruszywa – piaski, żwiry), poddane procesom mechanicznego rozdrabniania (łamane), poddane obróbce, np. termicznej (sztuczne, tj. żużel, keramzyt), a może pochodzą z rozbiórki elementu budowlanego (np. gruz budowlany).

Przyjmując jako kryterium wielkość ziaren (tzw. ziarnistość kruszywa), dzielimy je na:

  • kruszywa drobne – o wielkości ziaren mniejszych lub równych 4 mm,
  • kruszywa grube – o wielkości ziaren większej od 4 mm,
  • kruszywa o ciągłym uziarnieniu – są mieszanką kruszyw drobnych i grubych,
  • kruszywa „wypełniacze” – kruszywa, które mogą przejść przez sito 0,063 mm,
  • kruszywa naturalne – kruszywa pochodzenia rzecznego i lodowcowego o ziarnach wielkości od 0 do 8 mm.

Materiały sypkie możemy także podzielić na:

  • lekkie – gęstość mniejsza niż 1800 kg/m3,
  • zwykłe – gęstość od 1800 kg/m3 do 3000 kg/m3,
  • ciężkie – gęstość większa niż ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.