I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

6-8 września br. odbyła się I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcje czasopism „Magazyn Autostrady” i „Kruszywa”.
Podczas trzydniowej Konferencji odbyło się sześć sesji tematycznych, w trakcie których wygłoszono 17 referatów. W wydarzeniu udział wzięło blisko 150 osób.
Uroczystego otwarcia Konferencji dokonały redaktor zarządzająca „Magazynu Autostrady” Anna Górska-Zychla oraz redaktor zarządzająca czasopismem „Kruszywa” Marena Machura. Gości przywitali również dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor, zastępca technologii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie Wojciech Brykalski, przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Wiesław Kozioł.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budownictwie i utrzymaniu dróg
Jako pierwszy wystąpił Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza Łukasiewicz), przedstawiając prognozy zapotrzebowania kruszywa do budowy dróg i innych inwestycji infrastrukturalnych w latach 2021-27. Następnie Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) omówił wymagania wobec kruszyw w dokumentach technicznych GDDKiA. Ostatnią prezentację w sesji pt. Wybrane właściwości kruszyw w kontekście zastosowań do betonu i asfaltowych nawierzchni drogowych wygłosiła Agata Stempkowska oraz Tomasz Gawenda (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie).
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W trakcie drugiej sesji uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prelekcji dotyczącej produkcji kruszyw w Kopalni Bełchatów w oparciu o kopaliny towarzyszące pozyskiwane z wyrobiska górniczego Pola Szczerów, którą wygłosił Mariusz Zając (PGE GiEK S.A.). Następnie Tomasz Gawenda wraz z Agatą Stempkowską (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentowali sposób na kruszywa kubiczne. Rafał Czapski (Powerstone) przedstawił Powerstone Giga – zakłady stacjonarne.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
W ramach trzeciej sesji Marek Iwański (Politechnika Świętokrzyska) przygotował prelekcję dotyczącą zastosowania kruszyw regionu świętokrzyskiego do materiałów warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) podjął temat podstawowych wskaźników zużycia kruszyw w inwestycjach drogowych. Na koniec Wiktor Borysowicz (PBI Technologie) omówił wydobycie, produkcję i zastosowanie lokalnych kruszyw dolomitowych i wapiennych w kopalni Grupy PBI.
Nawierzchnie drogowe – materiały i technologie
Podczas konferencji nie mogło zabraknąć tematu poświęconego badaniom kruszy z recyklingu nawierzchni bitumicznej, które omówił Krystian Kania (Polskie Stowarzyszenie Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (Lotos Asfalt) zaprezentowała nawierzchnie drogowe z asfaltami wysokomodyfikowanymi. Na koniec sesji Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Stowarzyszenie Producentów Cementu) przedstawił nawierzchnie betonowe jako bezpieczne rozwiązania dla polskich dróg.
Chemia drogowa i dodatki – zwiększenie trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej
Przedostatnia sesja rozpoczęła się od prezentacji Konrada Grzesika (Master Builders Solutions) pt.: Most w Kurowie – jako przykład realizacji trzeciego największego mostu w Polsce z wykorzystaniem technologii MasterEase – domieszek zmniejszających lepkość mieszanek betonowych. Następnie Beata Łaźniewska-Piekarczyk (Politechnika Śląska) omówiła problemy zgodności domieszek w przypadku betonu samozageszczalnego. Jako ostatni w sesji Tadeusz Wasąg (Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej) poruszył temat związany z rolą Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej jako jednostki wspierającej firmy na rynku budownictwa drogowego.
Studium przypadku – realizacje, wzmacnianie oraz naprawy nawierzchni drogowych
Podczas ostatniej sesji Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz) przygotował prelekcję pt.: Diagnostyka i ocena uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR. Jako ostatni zabrał głos Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska), omawiając zagrożenia w stosowaniu żużli hutniczych w budownictwie drogowym.
Debata tematyczna
Podczas Konferencji nie zabrakło również debaty dotyczącej jakości dostępnych na rynku kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg. W debacie udział wzięli: Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Marcin Okołotowicz (Lotos Asfalt).
Moderatorem debaty był Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz).
Podsumowanie
Redakcje „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa” dziękują uczestnikom za liczne przybycie, prelegentom oraz opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne, a sponsorom i partnerom – za zaangażowanie i wsparcie w działaniach związanych z organizacją Konferencji.
Już dziś serdecznie zapraszamy na II edycję, która jest planowana na maj/czerwiec 2022 roku.
Więcej informacji: konferencjadrogowo-kruszywowa.elamed.pl
Fotorelacja z I Konferencji Drogowo-Kruszywowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...