I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

6-8 września br. odbyła się I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcje czasopism „Magazyn Autostrady” i „Kruszywa”.
Podczas trzydniowej Konferencji odbyło się sześć sesji tematycznych, w trakcie których wygłoszono 17 referatów. W wydarzeniu udział wzięło blisko 150 osób.
Uroczystego otwarcia Konferencji dokonały redaktor zarządzająca „Magazynu Autostrady” Anna Górska-Zychla oraz redaktor zarządzająca czasopismem „Kruszywa” Marena Machura. Gości przywitali również dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor, zastępca technologii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie Wojciech Brykalski, przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Wiesław Kozioł.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budownictwie i utrzymaniu dróg
Jako pierwszy wystąpił Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza Łukasiewicz), przedstawiając prognozy zapotrzebowania kruszywa do budowy dróg i innych inwestycji infrastrukturalnych w latach 2021-27. Następnie Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) omówił wymagania wobec kruszyw w dokumentach technicznych GDDKiA. Ostatnią prezentację w sesji pt. Wybrane właściwości kruszyw w kontekście zastosowań do betonu i asfaltowych nawierzchni drogowych wygłosiła Agata Stempkowska oraz Tomasz Gawenda (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie).
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W trakcie drugiej sesji uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prelekcji dotyczącej produkcji kruszyw w Kopalni Bełchatów w oparciu o kopaliny towarzyszące pozyskiwane z wyrobiska górniczego Pola Szczerów, którą wygłosił Mariusz Zając (PGE GiEK S.A.). Następnie Tomasz Gawenda wraz z Agatą Stempkowską (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentowali sposób na kruszywa kubiczne. Rafał Czapski (Powerstone) przedstawił Powerstone Giga – zakłady stacjonarne.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
W ramach trzeciej sesji Marek Iwański (Politechnika Świętokrzyska) przygotował prelekcję dotyczącą zastosowania kruszyw regionu świętokrzyskiego do materiałów warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) podjął temat podstawowych wskaźników zużycia kruszyw w inwestycjach drogowych. Na koniec Wiktor Borysowicz (PBI Technologie) omówił wydobycie, produkcję i zastosowanie lokalnych kruszyw dolomitowych i wapiennych w kopalni Grupy PBI.
Nawierzchnie drogowe – materiały i technologie
Podczas konferencji nie mogło zabraknąć tematu poświęconego badaniom kruszy z recyklingu nawierzchni bitumicznej, które omówił Krystian Kania (Polskie Stowarzyszenie Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (Lotos Asfalt) zaprezentowała nawierzchnie drogowe z asfaltami wysokomodyfikowanymi. Na koniec sesji Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Stowarzyszenie Producentów Cementu) przedstawił nawierzchnie betonowe jako bezpieczne rozwiązania dla polskich dróg.
Chemia drogowa i dodatki – zwiększenie trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej
Przedostatnia sesja rozpoczęła się od prezentacji Konrada Grzesika (Master Builders Solutions) pt.: Most w Kurowie – jako przykład realizacji trzeciego największego mostu w Polsce z wykorzystaniem technologii MasterEase – domieszek zmniejszających lepkość mieszanek betonowych. Następnie Beata Łaźniewska-Piekarczyk (Politechnika Śląska) omówiła problemy zgodności domieszek w przypadku betonu samozageszczalnego. Jako ostatni w sesji Tadeusz Wasąg (Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej) poruszył temat związany z rolą Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej jako jednostki wspierającej firmy na rynku budownictwa drogowego.
Studium przypadku – realizacje, wzmacnianie oraz naprawy nawierzchni drogowych
Podczas ostatniej sesji Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz) przygotował prelekcję pt.: Diagnostyka i ocena uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR. Jako ostatni zabrał głos Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska), omawiając zagrożenia w stosowaniu żużli hutniczych w budownictwie drogowym.
Debata tematyczna
Podczas Konferencji nie zabrakło również debaty dotyczącej jakości dostępnych na rynku kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg. W debacie udział wzięli: Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Marcin Okołotowicz (Lotos Asfalt).
Moderatorem debaty był Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz).
Podsumowanie
Redakcje „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa” dziękują uczestnikom za liczne przybycie, prelegentom oraz opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne, a sponsorom i partnerom – za zaangażowanie i wsparcie w działaniach związanych z organizacją Konferencji.
Już dziś serdecznie zapraszamy na II edycję, która jest planowana na maj/czerwiec 2022 roku.
Więcej informacji: konferencjadrogowo-kruszywowa.elamed.pl
Fotorelacja z I Konferencji Drogowo-Kruszywowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W niniejszym artykule przedstawiono najnowsze kierunki w zakresie zdalnych inspekcji konstrukcji mostowych. Zaprezentowano zestawienie najnowszych technologii stosowanych do inspekcji opartych na komputerowych systemach obrazowania i innych systemach bezkontaktowych (w tym LiDAR, termowizja) instalowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (UAV) i pojazdach naziemnych. Wraz z upływem czasu obiekty mostowe w trakcie użytkowania ulegają stopniowej degradacji i konieczna staje się regularna o...
Nowa nazwa, ta sama jakość
Już od zarania dziejów wiadomo, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. To uniwersalne prawo natury, które otacza nas każdego dnia. Cała historia ludzkości to opowieść o nieustannych przekształceniach, o dążeniu do postępu i nowych horyzontów. W tej niezmiernie dynamicznej rzeczywistości nieuniknione zmiany stają się symbolem naszego życia. Podobnie jak rzeki płynące ku morzu, tak i organizacje, firmy i marki podążają za nurtem zmian. Przykładem tych zmian może być rebranding marki znanej do tej...
Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym
W artykule opisano możliwość wykorzystania w budownictwie szkła odpadowego jako alternatywę dla jego składowania. Autor wskazuje, że pomysł ten nie jest nowy, a istnieje wiele publikacji i badań, które sugerują potencjał szkła w produkcji betonu, zapraw, spoiw i mieszanek mineralno-asfaltowych. Na podstawie obiecujących wyników wcześniejszych badań autor postanowił zbadać możliwość wykorzystania mielonej stłuczki szklanej w mieszankach mineralno-asfaltowych. Z analizy najnowszych danych staty...
Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Pytanie „czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?” coraz częściej jest stawiane w kontekście zamówień publicznych. W artykule analizowana jest procedura tzw. self-cleaning, pozwalająca firmom, które popełniły przewinienia lub uczestniczyły w działaniach nieuczciwych, odzyskać swoją reputację i uczestniczyć w przetargach. Tekst przybliża warunki, jakie muszą zostać spełnione, oraz zalecenia Krajowej Izby Odwoławczej. W artykule zawarto także przykłady orzeczeń oraz wskaz...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Zastosowanie oprogramowania SOFiSTiK do obliczeń konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady zastosowania systemu MES SOFiSTiK do modelowania komputerowego rzeczywistych konstrukcji mostowych i inżynierskich zaczerpnięte z pracy zawodowej autora. Współcześnie obliczenia projektowe obiektów mostowych prowadzone są głównie za pomocą metody elementów skończonych (MES) [2-4, 9]. Projektant ma do dyspozycji szeroką paletę zaawansowanych programów do obliczeń statycznych, dynamicznych i wymiarowania konstrukcji mostowych (np. Midas, Lusas, RM Bridge, RSTA...
Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024
W sezonie zimowym kilka tysięcy pracowników będzie pracować przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które jest odpowiedzialna GDDKiA. Wsparcie dla tych działań zapewni ok. 2700 pojazdów, w tym pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe oraz 283 magazyny soli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZU...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Dzień Otwarty KLEEMANN
26 października 2023 roku na terenie Kopalni Wapienia WKG Raciszyn odbył się Dzień Otwart...

XXXII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 8-10 listopada 2023 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się ...

Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. "Nowocze...

Podsumowanie 14. Międzynarodowych Targów SYMAS® i MAINTENANCE
Za nami niesamowicie udana 14. edycja Międzynarodowych Targów Obróbki,...