I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
6-8 września br. odbyła się I Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, Surowce, Technologie – Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcje czasopism „Magazyn Autostrady” i „Kruszywa”.
Podczas trzydniowej Konferencji odbyło się sześć sesji tematycznych, w trakcie których wygłoszono 17 referatów. W wydarzeniu udział wzięło blisko 150 osób.
Uroczystego otwarcia Konferencji dokonały redaktor zarządzająca „Magazynu Autostrady” Anna Górska-Zychla oraz redaktor zarządzająca czasopismem „Kruszywa” Marena Machura. Gości przywitali również dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor, zastępca technologii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie Wojciech Brykalski, przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Wiesław Kozioł.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budownictwie i utrzymaniu dróg
Jako pierwszy wystąpił Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza Łukasiewicz), przedstawiając prognozy zapotrzebowania kruszywa do budowy dróg i innych inwestycji infrastrukturalnych w latach 2021-27. Następnie Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) omówił wymagania wobec kruszyw w dokumentach technicznych GDDKiA. Ostatnią prezentację w sesji pt. Wybrane właściwości kruszyw w kontekście zastosowań do betonu i asfaltowych nawierzchni drogowych wygłosiła Agata Stempkowska oraz Tomasz Gawenda (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie).
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W trakcie drugiej sesji uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prelekcji dotyczącej produkcji kruszyw w Kopalni Bełchatów w oparciu o kopaliny towarzyszące pozyskiwane z wyrobiska górniczego Pola Szczerów, którą wygłosił Mariusz Zając (PGE GiEK S.A.). Następnie Tomasz Gawenda wraz z Agatą Stempkowską (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentowali sposób na kruszywa kubiczne. Rafał Czapski (Powerstone) przedstawił Powerstone Giga – zakłady stacjonarne.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
W ramach trzeciej sesji Marek Iwański (Politechnika Świętokrzyska) przygotował prelekcję dotyczącą zastosowania kruszyw regionu świętokrzyskiego do materiałów warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) podjął temat podstawowych wskaźników zużycia kruszyw w inwestycjach drogowych. Na koniec Wiktor Borysowicz (PBI Technologie) omówił wydobycie, produkcję i zastosowanie lokalnych kruszyw dolomitowych i wapiennych w kopalni Grupy PBI.
Nawierzchnie drogowe – materiały i technologie
Podczas konferencji nie mogło zabraknąć tematu poświęconego badaniom kruszy z recyklingu nawierzchni bitumicznej, które omówił Krystian Kania (Polskie Stowarzyszenie Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (Lotos Asfalt) zaprezentowała nawierzchnie drogowe z asfaltami wysokomodyfikowanymi. Na koniec sesji Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Stowarzyszenie Producentów Cementu) przedstawił nawierzchnie betonowe jako bezpieczne rozwiązania dla polskich dróg.
Chemia drogowa i dodatki – zwiększenie trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej
Przedostatnia sesja rozpoczęła się od prezentacji Konrada Grzesika (Master Builders Solutions) pt.: Most w Kurowie – jako przykład realizacji trzeciego największego mostu w Polsce z wykorzystaniem technologii MasterEase – domieszek zmniejszających lepkość mieszanek betonowych. Następnie Beata Łaźniewska-Piekarczyk (Politechnika Śląska) omówiła problemy zgodności domieszek w przypadku betonu samozageszczalnego. Jako ostatni w sesji Tadeusz Wasąg (Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej) poruszył temat związany z rolą Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej jako jednostki wspierającej firmy na rynku budownictwa drogowego.
Studium przypadku – realizacje, wzmacnianie oraz naprawy nawierzchni drogowych
Podczas ostatniej sesji Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz) przygotował prelekcję pt.: Diagnostyka i ocena uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR. Jako ostatni zabrał głos Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska), omawiając zagrożenia w stosowaniu żużli hutniczych w budownictwie drogowym.
Debata tematyczna
Podczas Konferencji nie zabrakło również debaty dotyczącej jakości dostępnych na rynku kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg. W debacie udział wzięli: Jan Deja (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Marcin Okołotowicz (Lotos Asfalt).
Moderatorem debaty był Stefan Góralczyk (Sieć Badawcza Łukasiewicz).
Podsumowanie
Redakcje „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa” dziękują uczestnikom za liczne przybycie, prelegentom oraz opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne, a sponsorom i partnerom – za zaangażowanie i wsparcie w działaniach związanych z organizacją Konferencji.
Już dziś serdecznie zapraszamy na II edycję, która jest planowana na maj/czerwiec 2022 roku.
Więcej informacji: konferencjadrogowo-kruszywowa.elamed.pl
Fotorelacja z I Konferencji Drogowo-Kruszywowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II Konferencja Mostowa
5-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...