Kładka nad Jeziorem Kórnickim
16 września 2021 r. odbyło się uroczyste otwarcie kładki nad Jeziorem Kórnickim. Inwestycja o konstrukcji podwieszonej stalowo-żelbetowej została nagrodzona w XIII edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa organizowanego przez czasopismo „Mosty”.
Kładka przeprowadzająca ruch pieszo-rowerowy ponad taflą Jeziora Kórnickiego została zaprojektowana na potrzeby
inwestycji „Budowy promenady spacerowej wzdłuż brzegu Jeziora Kórnickiego wraz z infrastrukturą techniczną – etap III”. Kompletną dokumentację techniczną dotyczącą budowy kładki opracowało Biuro SMP Projektanci w 2017 r. (Zespół projektowy w składzie: Łukasz Szuba, Krzysztof Pokorski, Waldemar Zagożdżon). Projekt bazował na wizualizacji obiektu przygotowanej przez pracownię „Goya” Sławomir Gierliński. Zamawiającym inwestycję było miasto i gmina Kórnik, a wykonawcą była firma Budimex S.A. Roboty budowlane rozpoczęły się na początku 2020 r.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przemysław Pacholski, burmistrz miasta i gminy Kórnik
Kładka nad Jeziorem Kórnickim jest zwieńczeniem promenady im. Wisławy Szymborskiej, a zarazem połączeniem pomiędzy terenami miasta i jego zabytkami a centrum rekreacyjno-sportowym KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i turyści mogą w pełni korzystać z walorów turystycznych i rekreacyjnych Kórnika. Pierwszy etap promenady o długości ok. 1,5 km powstał w 2010 roku. Etap drugi o długości 600 m, na który złożyły się: ścieżka pieszo-rowerowa, punkty widokowe, molo, pomosty i dwupoziomowa platforma widokowa z przyległą pływającą fontanną, został zrealizowany w 2015 roku. W latach 2018-2020 realizowane były kolejne odcinki, dzięki którym trasa spacerowa kórniczan i turystów wydłużyła się o ponad 600 m. Budowa kładki nad Jeziorem Kórnickim w ramach trzeciego etapu domyka cykl realizacji wieloletniej inwestycji. Przedsięwzięcie zostało docenione przez władze samorządowe województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego, które przekazały dofinansowanie na ten cel (samorząd województwa wielkopolskiego – w wysokości 2 mln zł, powiat poznański – w wysokości 0,5 mln zł). Promenada umożliwia obejście Jeziora Kórnickiego bez konieczności przemieszczania się przy ruchliwych ulicach. Dzięki temu mieszkańcy i turyści w pełni mogą korzystać z uroków nadjeziornych spacerów, podziwiając z jednej strony walory przyrody i krajobrazu, z drugiej – zabytki miasta. Idąc nowo wybudowaną kładką, warto zatrzymać się na chwilę odpoczynku, usiąść na ławeczce i podziwiać panoramę miasta z największymi zabytkami – Zamkiem Kórnickim i Kolegiatą Kórnicką. Obecnie 3-kilometrowa promenada przebiega od ulicy Jeziornej w Kórniku-Bninie, ścieżką pieszo-rowerową i pomostami, poprzez kładkę, do terenów KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki współpracy Urzędu Miasta i Gminy Kórnik z Instytutem Dendrologii Polskiej Akademii Nauk został zmodernizowany również szlak pieszo-rowerowy wiodący nad Jeziorem Kórnickim przez Las Doświadczalny Zwierzyniec. Promenada wraz ze szlakiem umożliwia atrakcyjny 5-kilometrowy spacer. Kładka jest zaprojektowana jako konstrukcja podwieszona, tak aby łodzie, kajaki i rowery wodne mogły swobodnie pod nią przepływać. Daje to miłośnikom sportów wodnych możliwość korzystania z kolejnych jezior Rynny Kórnicko-Zaniemyskiej. Koszt budowy 136-metrowej kładki wraz z oświetleniem i budową pieszo-rowerowego odcinka promenady o długości około 200 m wyniósł niecałe 24 mln zł.Jacek Jaworski, kierownik Grupy Kontraktów Gwarancyjnych, BUDIMEX S.A Oddział Gwarancji – Rejon Zachód
Planowany termin zakończenia budowy kładki przez firmę BUDIMEX S.A. był określany na 30 września 2021 r. Jednak sprawnie przeprowadzone prace pozwoliły na dokonanie odbiorów technicznych wcześniej, dzięki czemu uzyskano pozwolenie na użytkowanie przed zakładanym terminem. W budowie projektu zaangażowany był szereg specjalistów, wśród których można wyróżnić: Łukasza Janowskiego, Jacka Jaworskiego, Krzysztofa Zimniaka, Dawida Antkowiaka, Tomasza Kochanowicza, Sławomira Szymczaka, Krystynę Link, Małgorzatę Gawron, Martę Jedlińską, Tomasza Witkowskiego, Pawła Antkowskiego oraz Macieja Woźniaka. Pomimo oddania realizacji przed terminem nie obeszło się bez niespodziewanych problemów. Wyzwania, z którymi przyszło nam się zmierzyć w trakcie realizacji kontraktu, to m.in.:
• z uwagi na usytuowanie kładki zmieniono system montażu konstrukcji stalowej ustroju z nasuwu podłużnego na podpory na montaż poszczególnych segmentów pomostu dźwigiem 500 t;
• podczas wprowadzania palownicy na specjalistyczną platformę pływającą okazało się, że głębokość jeziora pozwala na minimalne manewrowanie jednostkami pływającymi, gdyż od dna platformy do dna jeziora było niespełna 30 cm;
• w trakcie wbijania pali prefabrykowanych w dno jeziora wypłynęło mnóstwo korzeni; okazało się, że dno torfowego jeziora w obszarze lokalizacji kładki jest pokryte korzeniami Phragmites australis;
• w trakcie uszczelniania dna stalowych skrzyń – traconych szalunków ław podpór nurtowych P2 i P3 – przez 2 tygodnie 3 nurków pracowało na głębokości 3,5 m;
• zamontowali oni specjalne zbrojenie do skrzyń, zapewniające współpracę konstrukcji stalowej szalunków ze 100 palami prefabrykowanymi;
• przed betonowaniem podwodnego korka wprowadzono system odprowadzania mleczka cementowego na brzeg jeziora, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód; w celu przyspieszenia procesu wiązania zastosowano specjalny beton kontraktorowy, przeznaczony do prac podwodnych;
• zastosowano system podwieszenia kładki za pomocą cięgien linowych Redaelli; liny Redaelli mają szeroką gamę zastosowań i są wykorzystywane na całym świecie; w Polsce zostały zastosowane np. do podwieszenia dachu na Stadionie Narodowym w Warszawie; firma Redaelli, założona ponad 200 lat temu, zasłynęła w Księdze Rekordów Guinessa jako producent najcięższej liny na świecie o wadze 433 t;
• w związku z pandemią COVID-19 zamknięto fabrykę w Bergamo (Włochy) na 5 miesięcy, co spowodowało opóźnienia w dostawie cięgien linowych i tym samym przesunięcia na okres zimowy montażu konstrukcji kładki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego
Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...