Kładka nad Jeziorem Kórnickim
16 września 2021 r. odbyło się uroczyste otwarcie kładki nad Jeziorem Kórnickim. Inwestycja o konstrukcji podwieszonej stalowo-żelbetowej została nagrodzona w XIII edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa organizowanego przez czasopismo „Mosty”.
Kładka przeprowadzająca ruch pieszo-rowerowy ponad taflą Jeziora Kórnickiego została zaprojektowana na potrzeby
inwestycji „Budowy promenady spacerowej wzdłuż brzegu Jeziora Kórnickiego wraz z infrastrukturą techniczną – etap III”. Kompletną dokumentację techniczną dotyczącą budowy kładki opracowało Biuro SMP Projektanci w 2017 r. (Zespół projektowy w składzie: Łukasz Szuba, Krzysztof Pokorski, Waldemar Zagożdżon). Projekt bazował na wizualizacji obiektu przygotowanej przez pracownię „Goya” Sławomir Gierliński. Zamawiającym inwestycję było miasto i gmina Kórnik, a wykonawcą była firma Budimex S.A. Roboty budowlane rozpoczęły się na początku 2020 r.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przemysław Pacholski, burmistrz miasta i gminy Kórnik
Kładka nad Jeziorem Kórnickim jest zwieńczeniem promenady im. Wisławy Szymborskiej, a zarazem połączeniem pomiędzy terenami miasta i jego zabytkami a centrum rekreacyjno-sportowym KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i turyści mogą w pełni korzystać z walorów turystycznych i rekreacyjnych Kórnika. Pierwszy etap promenady o długości ok. 1,5 km powstał w 2010 roku. Etap drugi o długości 600 m, na który złożyły się: ścieżka pieszo-rowerowa, punkty widokowe, molo, pomosty i dwupoziomowa platforma widokowa z przyległą pływającą fontanną, został zrealizowany w 2015 roku. W latach 2018-2020 realizowane były kolejne odcinki, dzięki którym trasa spacerowa kórniczan i turystów wydłużyła się o ponad 600 m. Budowa kładki nad Jeziorem Kórnickim w ramach trzeciego etapu domyka cykl realizacji wieloletniej inwestycji. Przedsięwzięcie zostało docenione przez władze samorządowe województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego, które przekazały dofinansowanie na ten cel (samorząd województwa wielkopolskiego – w wysokości 2 mln zł, powiat poznański – w wysokości 0,5 mln zł). Promenada umożliwia obejście Jeziora Kórnickiego bez konieczności przemieszczania się przy ruchliwych ulicach. Dzięki temu mieszkańcy i turyści w pełni mogą korzystać z uroków nadjeziornych spacerów, podziwiając z jednej strony walory przyrody i krajobrazu, z drugiej – zabytki miasta. Idąc nowo wybudowaną kładką, warto zatrzymać się na chwilę odpoczynku, usiąść na ławeczce i podziwiać panoramę miasta z największymi zabytkami – Zamkiem Kórnickim i Kolegiatą Kórnicką. Obecnie 3-kilometrowa promenada przebiega od ulicy Jeziornej w Kórniku-Bninie, ścieżką pieszo-rowerową i pomostami, poprzez kładkę, do terenów KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki współpracy Urzędu Miasta i Gminy Kórnik z Instytutem Dendrologii Polskiej Akademii Nauk został zmodernizowany również szlak pieszo-rowerowy wiodący nad Jeziorem Kórnickim przez Las Doświadczalny Zwierzyniec. Promenada wraz ze szlakiem umożliwia atrakcyjny 5-kilometrowy spacer. Kładka jest zaprojektowana jako konstrukcja podwieszona, tak aby łodzie, kajaki i rowery wodne mogły swobodnie pod nią przepływać. Daje to miłośnikom sportów wodnych możliwość korzystania z kolejnych jezior Rynny Kórnicko-Zaniemyskiej. Koszt budowy 136-metrowej kładki wraz z oświetleniem i budową pieszo-rowerowego odcinka promenady o długości około 200 m wyniósł niecałe 24 mln zł.Jacek Jaworski, kierownik Grupy Kontraktów Gwarancyjnych, BUDIMEX S.A Oddział Gwarancji – Rejon Zachód
Planowany termin zakończenia budowy kładki przez firmę BUDIMEX S.A. był określany na 30 września 2021 r. Jednak sprawnie przeprowadzone prace pozwoliły na dokonanie odbiorów technicznych wcześniej, dzięki czemu uzyskano pozwolenie na użytkowanie przed zakładanym terminem. W budowie projektu zaangażowany był szereg specjalistów, wśród których można wyróżnić: Łukasza Janowskiego, Jacka Jaworskiego, Krzysztofa Zimniaka, Dawida Antkowiaka, Tomasza Kochanowicza, Sławomira Szymczaka, Krystynę Link, Małgorzatę Gawron, Martę Jedlińską, Tomasza Witkowskiego, Pawła Antkowskiego oraz Macieja Woźniaka. Pomimo oddania realizacji przed terminem nie obeszło się bez niespodziewanych problemów. Wyzwania, z którymi przyszło nam się zmierzyć w trakcie realizacji kontraktu, to m.in.:
• z uwagi na usytuowanie kładki zmieniono system montażu konstrukcji stalowej ustroju z nasuwu podłużnego na podpory na montaż poszczególnych segmentów pomostu dźwigiem 500 t;
• podczas wprowadzania palownicy na specjalistyczną platformę pływającą okazało się, że głębokość jeziora pozwala na minimalne manewrowanie jednostkami pływającymi, gdyż od dna platformy do dna jeziora było niespełna 30 cm;
• w trakcie wbijania pali prefabrykowanych w dno jeziora wypłynęło mnóstwo korzeni; okazało się, że dno torfowego jeziora w obszarze lokalizacji kładki jest pokryte korzeniami Phragmites australis;
• w trakcie uszczelniania dna stalowych skrzyń – traconych szalunków ław podpór nurtowych P2 i P3 – przez 2 tygodnie 3 nurków pracowało na głębokości 3,5 m;
• zamontowali oni specjalne zbrojenie do skrzyń, zapewniające współpracę konstrukcji stalowej szalunków ze 100 palami prefabrykowanymi;
• przed betonowaniem podwodnego korka wprowadzono system odprowadzania mleczka cementowego na brzeg jeziora, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód; w celu przyspieszenia procesu wiązania zastosowano specjalny beton kontraktorowy, przeznaczony do prac podwodnych;
• zastosowano system podwieszenia kładki za pomocą cięgien linowych Redaelli; liny Redaelli mają szeroką gamę zastosowań i są wykorzystywane na całym świecie; w Polsce zostały zastosowane np. do podwieszenia dachu na Stadionie Narodowym w Warszawie; firma Redaelli, założona ponad 200 lat temu, zasłynęła w Księdze Rekordów Guinessa jako producent najcięższej liny na świecie o wadze 433 t;
• w związku z pandemią COVID-19 zamknięto fabrykę w Bergamo (Włochy) na 5 miesięcy, co spowodowało opóźnienia w dostawie cięgien linowych i tym samym przesunięcia na okres zimowy montażu konstrukcji kładki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...