Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku

Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzono, że:
- wprowadzenie kruszywa z recyklingu w ilościach: 25%, 50%, 75%, 100%, nie wpłynęło na obniżenie wytrzymałości zaprojektowanego betonu;
- wraz ze zwiększaniem jego ilości obserwowano stopniowy wzrost wytrzymałości;
- w przypadku, w którym zastosowano go w 100%, zaobserwowano znaczący wzrost wytrzymałości na ściskanie w stosunku do betonu bazowego;
- jak wykazały badania, w elementach żelbetowych, takich jak: fundamenty, ściany, stropy, kruszywo naturalne może być zastąpione kruszywem uzyskanym z recyklingu nawierzchni betonowej nawet w 100%.
Wnioski
Na podstawie szeregu przeprowadzonych badań oraz analiz betonu z nawierzchni betonowej oraz kruszywa z recyklingu nawierzchni betonowej wyciągnięto następujące wnioski.
Badania wytrzymałościowe wykazały bardzo wysoką wytrzymałość betonu na ściskanie. Badana nawierzchnia po 80 latach przewyższa wymagania, jakie są obecnie stawiane dla betonu nawierzchniowego.
Po wykonaniu badań odporności na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających, badaniu odporności betonu na działanie mrozu „metoda zwykła” F150 oraz charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie stwierdzono, że:
- beton dolnej warstwy nawierzchni jest mrozoodporny, wszystkie badania dały wynik pozytywny;
- beton tej warstwy spełnia wymagania, jakie są stawiane betonom nawierzchniowym zgodnie z obecnymi wymaganiami SST;
- w przypadku górnej warstwy stwierdzono, że beton nie jest mrozoodporny; podczas badania odporności na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających między 14-28 cyklem stwierdzono przeciek wody przez spękania, które pojawiły się na badanych próbkach; w czasie badania odporności betonu na działanie mrozu „metodą zwykłą” F150 po 57 cyklach badane próbki uległy destrukcji. Potwierdzają to również wyniki uzyskane w innych opracowaniach badawczych o podobnej tematyce [29].
Badanie charakterystyki porów powietrznych na odwiertach wykazały że odwiert nr 1 spełnia wymagania, jakie powinien mieć beton, aby był mrozoodporny. Odwiert nr 2 dał wynik negatywny. W celu uzyskania większej liczby wyników, należałoby wykonać więcej odwiertów i badań na całej długości odcinka. Podczas badania charakterystyki porów zaobserwowano mikrospękania, rysy na próbkach górnej warstwy.
Stwierdzenie mikrospękań górnej warstwy nawierzchni skłania do przypuszczenia, że negatywne wyniki badań po 80 latach użytkowania prawdopodobnie spowodowane są jej eksploatacją.
Kruszywo powstałe z recyklingu nawierzchni betonowej wykazuje się bardzo dobrymi parametrami, które pozwalają przypuszczać, że może być ponownie wykorzystane nie tylko do downcyclingu, czyli wykorzystania go w warstwach o mniejszym znaczeniu i wymaganiach, lecz do recyklingu jako pełnoprawny zamiennik kruszywa naturalnego w betonach nawierzchniowych i konstrukcyjnych. Potwierdziły to wyniki badań z wykonanych zarobów.
Parametry kruszywa mineralnego odzyskanego z górnej i dolnej warstwy nawierzchni oraz ich analizy sitowe charakteryzują się bardzo zbliżonymi wartościami, co pozwala na stwierdzenie, że zarówno do górnej, jak i dolnej warstwy nawierzchni betonowej zostały użyte takie same kruszywa. Stwierdzono jednak, że nasiąkliwość kruszywa dla frakcji 0,063/4 (tab. 11) zwiększyła się w porównaniu do kruszywa z recyklingu, natomiast nasiąkliwość dla frakcji 4/31,5 (tab. 11) zmniejszyła się ponaddwukrotnie. Spowodowane jest to oczyszczeniem ziaren kruszywa grubego z pozostałości zaczynu i zaprawy cementowej.
Zauważono również różnicę w zachowaniu betonu poddanego wysokim temperaturom (650°C), mianowicie kruszywo odzyskane z górnej warstwy nawierzchni charakteryzowało się brunatnym zabarwieniem, co było spowodowane zmianą koloru cementu pozostałego na kruszywie po procesie oczyszczania (fot. 19). Sytuacja ta nie miała miejsca przy odzyskanym kruszywie z dolnej warstwy nawierzchni (fot. 18).
Jakość betonu z omawianej nawierzchni betonowej jest na wysokim poziomie pomimo ponad 80 lat użytkowania. Ciągle aktualne jest zdanie, które pojawiło się w 1925 r. w „Tymczasowej instrukcji dotyczącej budowy dróg dla automobili” [30]: „Można zatrudniać przy budowie nawierzchni betonowych tylko takich przedsiębiorców, którzy mają gruntowne doświadczenie w budownictwie w technologii betonowej i posiadają ogólne wiadomości i wiedzę w zakresie budownictwa dróg betonowych oraz zapewniają staranne wykonawstwo”.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Odcinek doświadczalny wykonano 26 maja 2020 r. W pełnym zakresie drogę udostępniono użytkownikom dopiero 27 kwietnia następnego roku. Pomiary cech eksploatacyjnych nawierzchni (równości i właściwości przeciwpoślizgowe) potwierdziły, że ułożona warstwa spełnia w tym zakresie wymagania przewidziane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych dla nawierzchni dróg ekspresowych obciążonych ruchem (KR5-7). Ocena stanu warstwy ścieralnej z mieszanki SMA z granulatem asfaltowym p...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...