Estetyczne nawierzchnie drogowe – budownictwo komunikacyjne

W dzisiejszych czasach od dróg wymaga się znacznie więcej niż trwałości i bezpieczeństwa. Teraz równie ważne są m.in. dodatkowe funkcje czy estetyka nawierzchni. Autor podaje kilka przykładów spośród wielu innowacyjnych technologii mających wprowadzić budownictwo drogowe w kolejny rozdział.

Lepiszcze asfaltowe odkryto wiele lat przed naszą erą. W starożytności wykorzystywano je do spajania kamienia i uszczelnień przeciwwodnych. Wykorzystanie asfaltu nabrało rozpędu w XIX wieku, kiedy to wykonano pierwsze nawierzchnie makadamowe oraz nawierzchnie z płyt asfaltowych. W Polsce rozwój mieszanek mineralno-asfaltowych rozpoczął się po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Przez 100 lat doskonalono technologie nawierzchni asfaltowych w Polsce, a obecnie posiadamy już ogólnodostępne wymagania służące projektowaniu trwałych i bezpiecznych w użytkowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych [1].

Projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych

Obecnie projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych polega na odpowiednim doborze mieszanki mineralnej oraz lepiszcza asfaltowego. Na początku projektowania niezbędne jest ustalenie typu mieszanki mineralno-asfaltowej. Zgodnie w Wymaganiami Technicznymi WT-2 [2] stosowane są następujące typy mieszanek mineralno-asfaltowych:

  • beton asfaltowy (AC),
  • beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw (BBTM),
  • mieszanka mastyksowo-grysowa (SMA),
  • asfalt porowaty (PA),
  • asfalt lany (MA).

Po ustaleniu typu mieszanki należy zdecydować o maksymalnym wymiarze kruszywa w mieszance mineralno-asfaltowej. Im grubsze kruszywo dobierze się, tym łatwiej jest zapewnić odporność na koleinowanie. Obniża się niezbędna ilość lepiszcza asfaltowego, a...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.