Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
W ramach wydatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej cały czas obserwujemy intensywną rozbudowę sieci drogowej w zakresie dróg szybkiego ruchu. Co więcej – również samorządy, bez względu na wsparcie funduszami wspólnotowymi, realizują szereg inwestycji drogowych, czy to w zakresie remontów, czy uzupełnienia istniejącej sieci dróg. To wszystko w połączeniu z określonymi ramami czasowymi wydatkowania środków wspólnotowych sprawia, że na rynku obserwujemy obecnie spiętrzenie realizacji inwestycji. W połączeniu z aktualną sytuacją na rynku pracy oznacza to ograniczony dostęp do podwykonawców, a więc wzrost cen.
W ostatnich tygodniach wielokrotnie pojawiały się doniesienia o żądaniach aneksowania zawartych umów, a nawet przypadki odstąpienia przez inwestorów od kontraktów, dla którego tłem były roszczenia wykonawców. Dodatkowo po latach „oszczędności” GDDKiA względem szacowanej wartości robót budowlanych obecnie coraz powszechniejsza staje się sytuacja, w której najtańsze z ofert składanych w przetargach wycenione są powyżej środków przeznaczonych na realizację zamówienia. W takim wypadku stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako PZP) zamawiający ma do wyboru unieważnienie postępowania lub zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację. Wiadomo, że pula środków, z których można zwiększać budżet na daną inwestycję, jest ograniczona. Z drugiej strony powtórzenie postępowania po jego unieważnieniu, o ile w międzyczasie nie nastąpią istotne zmiany na rynku lub poważne zmiany w projekcie umowy, raczej nie doprowadzi do istotnego obniżenia cen. W konsekwencji możemy się spodziewać, że aktualny program inwestycji drogowych będzie musiał zostać ograniczony.
Budować drogi – ale jak?
Przymierzając się do realizacji inwestycji drogowej, przede wszystkim należy dokonać najbardziej odpowiedniego wyboru modelu prowadzenia inwestycji. W odniesieniu do dróg publicznych mamy bowiem do wyboru kilka scenariuszy.
Klasycznie, ale z ułatwieniem
Przede wszystkim budowa dróg jest realizowana przez rozmaite jednostki publiczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, występujące w roli inwestora – tak w aspekcie ekonomicznym, jak i formalnym (w rozumieniu przepisów prawa budowlanego). Oznacza to, że jednostki publiczne biorą na swoje barki konieczność przygotowania inwestycji od strony formalnej i jej prowadzenia. Względnie można traktować Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako szczególny rodzaj wyspecjalizowanego inwestora zastępczego.
Taki sposób realizacji inwestycji jest najbliższy procesowi inwestycyjnemu, jaki jest znany każdemu prywatnemu inwestorowi – z koniecznością uzyskania szeregu zgód, pozwoleń i uzgodnień, pozwolenia na budowę oraz – co okazało się największym wyzwaniem – uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości.
W wieloletniej praktyce aż nader widoczne było jednak, że stosowanie „regularnych” rozwiązań prawno-administracyjnych w stosunku do inwestycji tak skomplikowanych – i wpływających na sferę praw i obowiązków setek lub tysięcy ludzi – nader często prowadzi do paraliżu inwestycji. W rezultacie ustawodawca przewidział specjalne uprawnienia dla inwestorów drogowych – możliwość realizacji inwestycji w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031; dalej: specustawa drogowa), podobnie jak inne rozwiązania w zakresie rozwoju infrastruktury, powstała na tle przygotowania turnieju Euro 2012.
Zgodnie z przepisami specustawy drogowej podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o wydanie ZRID jest właściwy zarządca drogi. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczy wyłącznie drogi publicznej.
Decyzja ZRID obejmuje swoim zakresem przedmiotowym kwestie, które w „zwykłej” procedurze musiałyby być przedmiotem odrębnych, sekwencyjnie wydawanych rozstrzygnięć: decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi, wywłaszczenie, pozwolenie na budowę, ewentualne ograniczenie korzystania z nieruchomości. Taka kumulacja, której skutkiem jest wydanie jednego rozstrzygnięcia, znacząco przyspiesza formalne rozpoczęcie inwestycji – również z uwagi na zastosowane ułatwienia proceduralne, chociażby w zakresie sposobu zawiadamiania stron.
Co istotne – w zakresie dotyczącym wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi publicznej stają się one z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (w odniesieniu do dróg krajowych) lub jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku wojewódzkich, powiatowych lub gminnych) z dniem, w którym ZRID staje się ostateczne. W całej procedurze nie jest w żaden sposób podnoszona kwestia wysokości odszkodowania – wyłączona do odrębnego postępowania. Jest to celowy zabieg, który ma wyraźnie oddzielić wydanie ZRID od kwestii rekompensaty w związku z pozbawieniem praw do nieruchomości w celu przyspieszenia wykonania objętego nim przedsięwzięcia. Najpierw następuje przesądzenie wywłaszczenia, co do zasady (co jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu do dysponowania nieruchomością na cele budowlane), a dopiero w odrębnym postępowaniu, niekolidującym z budową, jest ustalana wysokość odszkodowania.
Co istotne – praktycznie zasadą stało się nadawanie ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności, co w konsekwencji ogranicza możliwość stwierdzenia jego nieważności, jeżeli rozpoczęto budowę. Teoretycznie zatem, mając na uwadze czas na wydanie decyzji, już w ciągu 90 dni od rozpoczęcia procedury możliwe jest rozpoczęcie prac.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...