Reklama

Domieszki w technologii wysokowartościowych betonów mostowych

Betony wysokowartościowe (BWW) stwarzają dużo większe możliwości w porównaniu z betonami zwykłymi. Wiodącą właściwością mechaniczną betonu jest wytrzymałość na ściskanie. Proces kształtowania struktury prowadzący do otrzymania BWW zwiększa szanse na to, że również inne cechy charakterystyczne będą polepszone w stosunku do analogicznych parametrów betonu zwykłego. W artykule rozważymy taki właśnie rodzaj betonu, ponieważ jest to ważna grupa kompozytów o szerokim zastosowaniu w mostownictwie, konstrukcjach wysokich czy drogownictwie. Omówimy także problem domieszek do betonów mostowych tego rodzaju.

Produkcja betonów wysokowartościowych wiąże się ze stosowaniem wysokich klas cementów, niskiego stosunku wodno-spoiwowego (w/s), kruszyw o odpowiednio wysokiej jakości, dodatków, a także specjalnych metod zagęszczania i pielęgnacji. Ważne są także domieszki do betonów mostowych.

Korzyści technologii BWW

W oparciu o przedstawione cechy BWW można zdefiniować korzyści wynikające ze stosowania ich w mostownictwie. Jedną z nich jest wyższa wytrzymałość prowadząca do smuklejszych i lżejszych konstrukcji. Kolejnymi - szybsza stabilizacja strat sprężenia i tolerancji montażowych, nowe możliwości konstrukcyjne, zwłaszcza w ustrojach zespolonych i obiektach pracujących w środowisku agresywnym. Należy także wymienić wysoką wytrzymałość „świeżego” betonu umożliwiającą wczesne obciążanie konstrukcji, a zarazem przyspieszenie realizacji obiektu. Kolejną korzyścią jest możliwość dobierania urabialności i czasu przerobu mieszanki stosownie do wymagań transportu i układania betonu. Ważne są także zmniejszenie zużycia materiałów, wysoka estetyka obiektów oraz wysoka trwałość wznoszonych obiektów. Niska wartość współczynnika w/s wiąże się z problemami urabialności mieszanki betonowej. St...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.