Dobór systemu wentylacji w tunelu drogowym w warunkach pożaru. Cz. I

Kolizje i inne wypadki samochodowe nie są najczęstszymi przyczynami pożarów w tunelu, chociaż większość dużych pożarów jest spowodowana właśnie wypadkami. Obok kolizji i zderzeń najczęstszymi powodami są pożary silników. Takie pożary mogą być wynikiem przegrzania układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji lub uszkodzeń przewodów paliwowych i olejowych. Dodatkowo źródłem ognia mogą być zwarcia instalacji elektrycznych (najczęstsza przyczyna pożarów pojazdów lekkich), przegrzanie układów hamulcowych (wg francuskich statystyk 60-70% zdarzeń pożarowych z udziałem ciężarówek), a także inne wady prowadzące do zapłonu pojazdu [4]. Analiza pożarów tuneli drogowych w Austrii wykazała, że większość pożarów w tym kraju była spowodowana wadami pojazdu (60 przypadków na 68). 6 pożarów było wynikiem kolizji (5 wypadków samochodów osobowych i 1 z udziałem samochodu ciężarowego), a dla 2 pożarów przyczyna była nieznana. Oznacza to, że 90% wszystkich pożarów było spowodowanych wadami technicznymi pojazdów, a 10% spowodowanych kolizjami [6].

Pożary w tunelach są ważnym problemem poruszanym na przestrzeni lat.

W tab. 2 przedstawiono listę zaistniałych pożarów w różnych krajach na świecie. Zebrane informacje dotyczą: pożarów w wybranych tunelach drogowych, ich lokalizacji, długości tunelu, czasu trwania pożaru, a także konsekwencji wynikających z pożaru w kategoriach obrażeń użytkowników, uszkodzeń aut oraz konstrukcji i instalacji wewnątrz. Bardzo często długość tunelu przedstawiana jest jako jeden z elementów analizy ryzyka w zakresie skutecznej ewakuacji użytkowników wpływający na prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru. Przedstawiona lista pożarów tuneli pokazuje jednak, że poważne incydenty pożarowe występowały także w stosunkowo krótkich tunelach. Przykładem jest incydent mający miejsce w tunelu Isola delle Femmine, którego długość wyn...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.