Czy nawierzchnie betonowe są trwałe?

Na czym polega trwałość nawierzchni betonowych

Biorąc pod uwagę wzrastające obciążenia kół pojazdów, tj. obciążenie 57,5 kN i ciśnienie w oponie 0,85 MPa oraz ogólny wzrost natężenia ruchu, a także występujące przeciążenia pojazdów, należy szukać rozwiązania konstrukcji nawierzchni, która jest zdolna przenieść takie oddziaływania z uwzględnieniem warunków klimatycznych występujących w Polsce.

Co ważne, zmienność klimatyczna w Polsce ma duży wpływ na warunki pracy całej konstrukcji nawierzchni i jej trwałość, ze szczególnym oddziaływaniem na górne warstwy jezdne, jak i na grunt podłoża nawierzchni dróg.

Wpływ na pracę nawierzchni mają następuje czynniki klimatyczne:
  • typ klimatu,
  • temperatura powietrza i temperatura nawierzchni,
  • liczba przejść temperatury powietrza i temperatury nawierzchni przez 0°C,
  • ilość opadów atmosferycznych i wilgotność konstrukcji nawierzchni oraz podłoża gruntowego,
  • głębokość przemarzania gruntu,
  • nasłonecznienie (teren wilgotny zalesiony, teren otwarty suchy).

Nawierzchnie sztywne -betonowe, których warstwa nośna wykonana jest z płyt o dużych wymiarach w planie (np. 5,00 m x 4,00 m), o dużej sztywności (wysoki moduł sprężystości i duża grubość) i odpowiedniej wytrzymałości na ściskanie oraz rozciąganie betonu umożliwiają uzyskanie dużej trwałości do 40 lat eksploatacji.
Rozkład naprężeń od obciążenia kołem samochodu rozkłada się na dużej powierzchni (występuje mniejsze obciążenie podłoża gruntowego). Trwałość n...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.