Czy nawierzchnie betonowe są trwałe?

Czy nawierzchnie betonowe są trwałe? To ważne pytanie zaprząta głowy przede wszystkim zarządców krajowej sieci drogowej, ale także interesuje użytkowników dróg. Szczególnie, że zbudowano już i obecnie wykonuje się na sieci dróg krajowych tego typu nawierzchnie.

Ważnym aspektem w rozwoju budownictwa komunikacyjnego jest myślenie ukierunkowane na trwałość budowanych dróg. Taki sposób myślenia jest istotny przede wszystkim ze względu na koszty ekonomiczne ponoszone przez całe społeczeństwo. W przypadku dróg o dużej trwałości (long life), tj. 20-30 lat, koszty całkowite (whole life cost) okazują się niższe niż w przypadku rozwiązań dla krótkich okresów 10-15 lat, a przy tym uciążliwość dla transportu jest zdecydowanie mniejsza.

Bardzo istotne jest, aby na etapie podejmowania decyzji o inwestycji drogowej zostały wykonane analizy ekonomiczne rozwiązań alternatywnych cost-benefit analysis models (np. PASI). Takie podejście umożliwia podjęcie optymalnej decyzji dla konkretnego zadania.

Bardzo istotne są wszystkie fazy realizacji i eksploatacji z uwzględnieniem długotrwałego utrzymania.
W fazie projektowania należy właściwie określić wielkość ruchu, jaką konstrukcja przeniesie w założonym czasie. Natomiast w fazie realizacji ważny jest właściwy nadzór inwestorski. Następnie konieczne jest odpowiednie prowadzenie utrzymania drogi.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.