Cicha nawierzchnia na DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą

Wprowadzono docelową organizację ruchu na przebudowywanym odcinku drogi. Wykonawca kończy też prace wykończeniowe, które nie powinny już powodować utrudnień w ruchu. Na całej długości odcinka wykonano tzw. cichą nawierzchnię. W całości inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca listopada br.

Cicha nawierzchnia na DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą

Beton asfaltowy - cicha nawierzchnia

Taką mieszankę mineralno-asfaltowa o otwartej teksturze (BBTM - beton bitumineuse trés mince - w języku polskim przetłumaczono jako beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw) stosuje się do warstw ścieralnych niewielkich grubości - od ok. 20 do 30 mm. Ułożono ją na całej długości odcinka a grubość warstwy to 3 cm. Łącznie na powierzchni ok. 90 tys. m2 ułożono jej 7 tys. ton. Nowoczesne mieszanki typu BBTM, tzw. ciche, charakteryzują się strukturą półotwartą, odporną na działanie wody i mrozu, ale spójną i szczelną, o zwiększonej szorstkości i zdolnościach redukcji hałasu drogowego. Stosowana w niej mieszanka mineralna (kruszywo) ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia „ziarno do ziarna”. Po ułożeniu na drodze mieszanka jest zagęszczana walcami. Dzięki odpowiedniej głębokości tekstury nie wymaga stosowania dodatkowej posypki uszorstniającej z drobnego kruszywa. BBTM stosuje się szczególnie tam, gdzie wymagane jest zmniejszenie hałasu drogowego. Dotychczasowe badania wykazały wysoką skuteczność redukcji hałasu, nawet w granicach 5-6 dB względem nawierzchni z tradycyjną mieszanką SMA (mies...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.