Charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego poddanego obciążeniom cyklicznym

Długookresowa charakterystyka odkształceniowa
Na rys. 5 przedstawiono wyniki obliczeń degradacji modułu dla destruktu asfaltowego i gruntu naturalnego. Moduł degradacji jest parametrem, który pozwala na określenie wpływu obciążenia cyklicznego na deformację gruntu. Parametr ten jest zdefiniowany jako (1):

Gdzie EN i E1 są odpowiednio siecznymi modułami w cyklu pierwszym i N-tym.
Jak można zauważyć, zarówno grunt naturalny, jak i destrukt asfaltowy mają taki sam przebieg długookresowej charakterystyki odkształceniowej. Jednak sądząc po nachyleniu tej charakterystyki, deformacje zakumulowane w przypadku destruktu asfaltowego będą większe niż w przypadku gruntu naturalnego, szczególnie w przypadkach, gdy naprężenie dewiatorowe jest większe niż 26,3 kPa. Po stu cyklach obciążenia wartość modułu siecznego zmniejszyła się od 80% do 72% wartości przy pierwszym obciążeniu. Należy zauważyć także, jak ważnych jest pierwszych kilka cykli obciążenia, gdzie dochodzi do największego spadku sztywności gruntu.
Wnioski i dyskusja
Destrukt asfaltowy jest potencjalnie bardzo korzystnym źródłem materiału budowlanego, który może zostać wykorzystany w budownictwie drogowym jako element podbudowy. Przydatność tego materiału jako część składowa mieszanek z gruntami naturalnymi została udowodniona i przeszła do praktyki. Zastosowanie destruktu asfaltowego bez dodatków jako materiału wbudowanego w podbudowę drogową rodzi jednak pewne obawy, co do jego przydatności. Na podstawie przedstawionych wyników badań cyklicznego trójosiowego ścinania można wysnuć następujące wnioski:
- Chwilowa charakterystyka odkształceniowa wyraźnie wskazuje na to, że destrukt asfaltowy jest porównywalnym materiałem do gruntu naturalnego o takim samym uziarnieniu. Wartość cyklicznego modułu sprężystości Mr wskazuje na większą sztywność destruktu asfaltowego niż kruszywa dolomitowego w danych warunkach naprężenia dewiatorowego. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wzrost naprężenia dewiatorowego niekorzystnie wpływa na sztywność destruktu asfaltowego.
- Długookresowa charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego również wskazuje na porównywalne właściwości z kruszywem dolomitowym. Także tutaj można zauważyć, że nachylenie charakterystyki modułu degradacji dla wyższego naprężenia dewiatorowego może wskazywać na to, że po kilku milionach cykli obciążenia deformacje zaobserwowane dla destruktu asfaltowego mogą być zauważalnie większe niż w przypadku gruntu naturalnego.
Na podstawie powyższej analizy wyników badań można stwierdzić, że destrukt potencjalnie może być stosowany w podbudowach drogowych, jednak z zastrzeżeniem, że naprężenia wynikające z ruchu drogowego nie mogą być wyższe niż 20 do 25 kPa. Należy też zaznaczyć, że przedstawione wyniki badań dotyczą jednego poziomu naprężenia mniejszego i warunków wilgotności optymalnej przy zmodyfikowanej energii zagęszczania Proctora, co w warunkach in situ nie zawsze jest możliwe do osiągnięcia.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Odcinek doświadczalny wykonano 26 maja 2020 r. W pełnym zakresie drogę udostępniono użytkownikom dopiero 27 kwietnia następnego roku. Pomiary cech eksploatacyjnych nawierzchni (równości i właściwości przeciwpoślizgowe) potwierdziły, że ułożona warstwa spełnia w tym zakresie wymagania przewidziane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych dla nawierzchni dróg ekspresowych obciążonych ruchem (KR5-7). Ocena stanu warstwy ścieralnej z mieszanki SMA z granulatem asfaltowym p...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...