Charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego poddanego obciążeniom cyklicznym
Wraz z rozwojem infrastruktury i postępującą intensywnością zabudowy poważnym wyzwaniem staje się zagospodarowanie odpadów budowlanych powstających w procesach technologicznych oraz pochodzących z rozbiórki różnych konstrukcji inżynierskich. Wśród tego typu materiałów sporą popularnością cieszą się destrukty asfaltowe, które są ponownie używane w produkcji asfaltu albo w postaci niezwiązanej jako podbudowy drogowe.
W przypadku destruktów asfaltowych zgodnie z informacjami podanymi przez EAPA (European Asphalt Pavement Association), około 47% wytworzonego destruktu asfaltowego jest ponownie używana w nowym asfaltobetonie. Niewątpliwie wysoki stopień recyklingu takiego materiału jest zasługą tego, że recyklowany asfaltobeton ma takie same lub niekiedy lepsze właściwości niż asfaltobeton bez dodatku recyklowanego destruktu asfaltowego [1]. Niestety, ograniczenia związane z maksymalną ilością destruktu asfaltowego, jaki można dodać do asfaltobetonu, powodują powstanie dużego strumienia niezagospodarowanych odpadów. Pozostała niepoddana recyklingowi część destruktu asfaltowego musi znaleźć inne zastosowanie i jednym z najkorzystniejszych sposobów jego recyklingu jest wbudowanie go w podbudowę drogową [1-3].

Literatura krajowa i zagraniczna podaje, że dodanie destruktu asfaltowego do kruszywa niezwiązanego może być korzystne dla poprawienia parametrów wytrzymałościowych powstałej mieszanki. Dodanie do mieszanki destruktu asfaltowego zmniejsza wartość maksymalnej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego oraz jej optymalnej wilgotności, dodatkowo zaobserwowano zmniejszenie wartości wskaźnika nośności CBR [2-4]. Większość dostępnej literatury odnosi się do właściwości mieszanek gruntu naturalnego i destruktu asfaltowego, jednak biorąc pod uwagę ilość produkowanego destruktu asfaltowego, celowe jest zbadanie, jak destrukt asfaltowy, bez żadnych dodatków, jest w stanie zareagować na obciążenia drogowe.

Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...