Budowa żelbetowego mostu łukowego z jazdą górą przez rzekę Dunajec w Tylmanowej
W grudniu 2022 r. firma Primost Południe Sp. z o.o. z Będzina ukończyła prace budowlane i dopuściła do ruchu nowy most na rzece Dunajec w miejscowości Tylmanowa usytuowany na trasie rowerowej Velo Dunajec.
Nowy most na rzece Dunajec wraz z odcinkiem drogi w m. Tylmanowa w Gminie Ochotnica Dolna został zrealizowany w ramach zadania: „Rozbudowa drogi gminnej K363949 na odcinku I – w km od 3+387,00 do km 3+ 718,00, na odcinku II – w km od 5+533,00 do km 5+636 ,00, na odcinku III – w km od 5+636,00 do km 5+861,40 (obiekt mostowy w km 5+749,80 do km 5+854,20) wraz z przebudową skrzyżowania w km 5+729,00 w miejscowości Tylmanowa, Gmina Ochotnica Dolna”.
Na budowę obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz dojazdami Inwestor przewidział 1,5 r. Do rozpoczęcia prac firma Primost Południe Sp. z o.o. przystąpiła w październiku 2021 r. Inwestycja zrealizowana była w systemie „buduj”. Inwestorem był Wójt Gminy Ochotnica Dolna, autorem projektu, dla którego uzyskano decyzję ZRiD, było biuro projektowe FKprojekt Biuro Usług Inżynierskich Krzysztof Faron z siedzibą w Łącku, które pełniło również funkcję nadzoru autorskiego i inwestorskiego.
Nowy most zastąpił wysłużony most wiszący z 1965 r., którego konstrukcja nie nadawała się dłużej do użytkowania. Stary obiekt był stalowym, jednoprzęsłowym mostem podwieszonym na dwóch pylonach. K...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Szczepan Michna
kierownik robót mostowych Primost Południe Sp. z o.o.Most w Tylmanowej jest trzecim obiektem, który miałem przyjemność realizować przez rzekę Dunajec. Świadomość, jak bardzo nieprzewidywalna jest to rzeka, narzuca indywidualne podejście do realizacji zadania.
Mając na uwadze termin na wykonanie inwestycji, jak również wiedzę o potrzebie budowy nowego mostu przez społeczność lokalną, wybraliśmy technologię podparcia mostu w sposób ograniczający do minimum ingerencję w koryto Dunajca, redukując wpływ nurtu na prace budowlane. Dzięki wiedzy nabytej we wcześniejszych realizacjach wszystkie prace zostały wykonane w zakładanym terminie.
Zaprojektowana konstrukcja obiektu jest rzadko spotykana w nowych budowlach, co sprawia dodatkową satysfakcję z wizualnych efektów po zakończonej Inwestycji. Uważam, że wybudowany most będzie nie tylko wizytówką firmy Primost Południe Sp. z o.o., ale również stanie się znakiem rozpoznawczym turystycznej miejscowości Tylmanowa oraz trasy rowerowej Velo Dunajec.
Krzysztof Faron, FK projekt Biuro Usług Inżynierskich
Lokalizacja mostu w sąsiedztwie rezerwatu przyrody Kłodne nad Dunajcem, który znajduje się na prawym, bardzo stromym brzegu rzeki Dunajec, wymagała zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego widokowo miejsca. Dodatkowym wyzwaniem projektowym było bezpośrednie sąsiedztwo skrzyżowania z DW 969, włączenie trasy Velo Dunajec na brzegu lewym i skrzyżowanie z drogami gminnymi na brzegu prawym oraz warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.
Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą górą utwierdzoną w obu wysokich brzegach rzeki, rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukłe łuki, które nadały konstrukcji lekkości. Wyzwaniem projektowym i wykonawczym była realizacja posadowienia obiektu w komorach składających się z trzech ścian wykonanych jako palisady z pali wierconych.
Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły wykonawcy sprawne wykonanie zadania. Rozpiętość przęsła równa 104,40 m plasuje obiekt do jednego z najdłuższych łuków jednoprzęsłowych z jazdą górą w Polsce.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...