Awaria przęseł dużego mostu sprężonego w wyniku korozji kabli sprężających

Ocena wyników badań

Na podstawie przeprowadzonych badań jednoznacznie stwierdzono, że bezpośrednią przyczyną zerwania kabli była korozja, jakkolwiek stwierdzono zerwanie pojedynczych splotów, prawdopodobnie już w czasie sprężania. Przyczyną zrywania splotów w czasie sprężania mogło być naciąganie pojedynczych splotów zamiast naciągu wszystkich splotów równocześnie, co jest niedopuszczalne w przypadku kabli wielosplotowych prowadzonych po trasach łamanych.

Jak wykazały badania, korozja splotów była skutkiem całkowitego braku iniekcji niektórych kabli lub częściowe niezainiektowania odcinków kabli, a także niewłaściwa jakość iniektu – wadliwa struktura i zawilgocenie. Spowodowało to już po 10 latach eksploatacji lokalnie zaawansowaną korozję splotów, grożącą w każdej chwili ich zerwaniem (poza obecnym już zerwaniem jednego z kabli).

Po usunięciu produktów korozji ze splotów zaatakowanych korozją stwierdzono na splotach, które były wadliwie zainiektowane lub iniekt miał złą jakość (wilgotny, o niskiej wytrzymałości), wżery korozyjne zmniejszające nie tylko efektywny przekrój, ale także dodatkowo stanowiące karby naprężeń obniżające wytrzymałość zmęczeniową splotów (fot. 15). Jak wykazują badania, zagrożenie zerwaniem splotów, nawet w niewielkim stopniu skorodowanych, jest większe, niż wynikałoby to ze zmniejszenia jego przekroju [2, 3, 9]. Przykładowo – zmniejszenie przekroju splotu o ok. 20% skutkuje zmniejszeniem jego nośności nawet o 50% [4]. Dlatego w wyniku tych badań podjęto decyzję o wymianie znacznie korozyjnie uszkodzonych splotów. W przypadku splotów, w których stwierdzono jedynie pojedyncze ogniska korozji na niektó...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.