Awaria przęseł dużego mostu sprężonego w wyniku korozji kabli sprężających

W artykule autorzy prezentują opis uszkodzenia dużego obiektu mostowego sprężonego kablami swobodnymi, którego bezpośrednią
przyczyną była korozja kabla sprężającego i jego zerwanie.
W wyniku prowadzonych dalszych badań okazało się, że nawet jeśli nie doszło jeszcze do zerwania kolejnych kabli, to w niektórych z nich występuje zaawansowana korozja i wymagają one wymiany.

Konstrukcje sprężone tzw. kablami swobodnymi są szczególnie wrażliwe na ich uszkodzenia. Uszkodzenie kabla, nawet na najkrótszym odcinku, skutkuje jego zerwaniem i utratą siły sprężającej na całej długości kabla, a więc zmniejszeniem nośności konstrukcji. Dlatego tak ważne jest staranne zabezpieczenie kabli przed uszkodzeniami, w tym korozyjnymi [1, 5, 7]. Ponadto w przypadku stosowania kabli swobodnych, jeśli nie stosuje się specjalnych procedur monitoringu, zaleca się, by nośność konstrukcji (na poziomie gwarantującym niewystąpienie katastrofy) była zagwarantowana nawet przy uszkodzeniu (zerwaniu) 30% kabli. Wymóg ten należy mieć tym bardziej na uwadze, że w przypadku kabli bez przyczepności (do takich zaliczamy kable swobodne) opis zniszczenia konstrukcji (skutek) jest zdecydowanie bardziej niekorzystny niż w przypadku kabli z przyczepnością. Korzyści ze stosowania rezerwy nośności konstrukcji z kablami swobodnymi potwierdził opisany w artykule przypadek, gdy nawet po zerwaniu kabla o dużej nośności (31-splotowego) nie doszło do katastrofy budowlanej, pomimo intensywnej eksploatacji obiektu.

Opis konstrukcji

Estakada, w której doszło do awarii (zerwania) jednego z kabli, stanowi część przeprawy przez Wartę w Koninie, usytuowanej w ciągu drogi krajowej nr&nb...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.