Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
Jakimi narzędziami dysponuje ZOPI, żeby realizować swoje cele?
Anna Oleksiewicz: Działamy na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców, która daje nam prawo ochrony praw i reprezentowania interesów, w tym gospodarczych, zrzeszonych członków wobec związków zawodowych, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego. Najistotniejsze jest dla nas budowanie osi porozumienia z zamawiającymi nasze usługi, którymi są najważniejsze instytucje publiczne w obszarze infrastruktury, jak GDDKiA, PKP PLK SA, Gaz System, Wody Polskie czy Polskie Sieci Elektroenergetyczne, a także większe samorządy, zwłaszcza szczebla wojewódzkiego i miast-metropolii. Staramy się uczestniczyć w regularnych konsultacjach GDDKiA z przedstawicielami rynku, bierzemy udział w pracach Forum Inwestycyjnego PKP PLK. W tych gremiach mamy możliwość przedstawiania naszego punktu widzenia. Nawet jeżeli efekty prac tych struktur nie są może na pierwszy rzut oka widoczne, to nie zamykamy się na żaden kanał porozumiewania się z ważnymi partnerami.
Oczywiście nawet najbardziej konstruktywne podejście do dialogu z publicznymi Zamawiającymi napotka prędzej czy później na barierę wynikającą z różnych ról w procesie inwestycyjnym i różnych celów działalności. Inwestor publiczny realizuje cele publiczne, bazując na środkach publicznych, przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą, która ma przynosić zysk. W tej sytuacji różnice interesów i napięcia są nieuniknione i często wymagają rozstrzygnięcia w Krajowej Izbie Odwoławczej, która jest organem właściwym do rozpoznawania odwołań w sprawach dotyczących postępowań o udzielenia zamówienia publicznego. To tam wykonawcy skarżą się na niezgodne – ich zdaniem – z prawem zamówień publicznych zapisy w dokumentacji przetargowej, czyli w specyfikacji albo projektach umów. Jako organizacja pracodawców zostaliśmy wpisani − zgodnie z przepisami ustawy – przez Prezesa UZP na listę podmiotów uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej i korzystamy z tej możliwości, wnosząc takie odwołania w interesie naszych członków.
Korzystamy również z prawa wynikającego z art. 63 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym organizacje takie jak nasza mogą przedstawiać sądowi istotny dla sprawy pogląd w związku z toczącą się sprawą o charakterze cywilnym − pomimo iż nie uczestniczą w tej sprawie jako strona. Staramy się wówczas wskazać na zazwyczaj szersze tło danego przypadku, które w naszym odbiorze potwierdza znaczną nierówność stron w całym procesie zamówień publicznych.
Takie wystąpienia w indywidualnych sprawach są bardzo ważne, bo dzięki nim nasi członkowie widzą, że nie są osamotnieni w zderzeniu z państwem, które występuje w różnych rolach: ustawodawcy, władzy wykonawczej, instytucji zamawiających usługi i urzędu interpretującego prawo zamówień i jako takie z natury rzeczy ma silniejszą pozycję w stosunku do podmiotów działających na rynku. Tym niemniej uważamy, że wystąpienia w indywidualnych sprawach, czy to w formie stanowisk przekazywanych osobno poszczególnym zamawiającym, czy odwołań od warunków konkretnych przetargów będą ostatecznie mniej skuteczne niż starania o zmianę przepisów prawa czy też ich interpretację, przez kluczowe z punktu widzenia zamówień publicznych instytucje jak Urząd Zamówień Publicznych czy Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej.
Latem tego roku GDDKiA informowała co kilka tygodni o podpisaniu kolejnych aneksów zwiększających waloryzację do 10% − jak wygląda kwestia waloryzacji w nadzorach i projektowaniu.
Anna Oleksiewicz: Zgadza się, podpisywano takie aneksy, ale dotyczyły one jedynie firm będących generalnymi wykonawcami inwestycji. Nie chcę się wypowiadać w imieniu firm budowlanych, ale nie jestem przekonana, czy samo podniesienie wysokości waloryzacji do łącznej kwoty wynoszącej 10 proc. kwoty kontraktowej netto w całym okresie realizacji kontraktu okaże się wystarczające. Dość powszechne są głosy, że to może być za mało, a także, że wzory wyliczania waloryzacji, zakładające podział ryzyka między zamawiającego a wykonawcę 50:50 są krzywdzące dla wykonawców.
Ale wracając do obszaru nadzoru i projektowania – na chwilę obecną nie mamy zapewnienia, że analogiczne aneksy zostaną podpisane, a należy zwrócić uwagę, że umowy na nadzór i projektowanie zawierane 2-3 lata temu nadal są realizowane, a w wielu przypadkach w ogóle nie mają klauzuli waloryzacyjnej. Już w połowie tego roku, w wystąpieniu do premiera i kilku ministrów resortów nadzorujących publicznych inwestorów, zwróciliśmy uwagę na potrzebę systemowego rozwiązania kwestii waloryzacji wynagrodzeń firm projektowych i inżynierskich. Wzrost kosztów spowodowany inflacją dotyka przecież nie tylko firmy kupujące materiały budowlane. Dla biur projektowych takim kosztem, który bardzo wzrósł wskutek inflacji, są na przykład koszty badań geologicznych. One wprost zależą m.in. od cen paliw i kosztów delegacji, cen stali i urządzeń wiertniczych, a także wynagrodzeń ich pracowników. Inflacja oznacza również wzrost innych kosztów ponoszonych przez biura projektowe i firmy inżynierskie: wynajmu pomieszczeń, opłaty za energię, a także koszty kredytów, ubezpieczeń czy leasingów. Nowsze kontrakty zawierane przez takie firmy z kluczowymi Zamawiającymi zawierają wprawdzie klauzule waloryzacyjne, oparte o wskaźnik wzrostu płacy minimalnej i indeks wzrostu cen konsumpcyjnych (CPI), ale problemem jest to, że nie odpowiadają one realnej zmianie kosztów.
Firmy inżynierskie realizujące nadzory podały na naszą prośbę przykładowe informacje dotyczące wykorzystania limitu waloryzacyjnego w realizowanych przez nich kontraktach. W przypadku dwóch zadań, z których jedno dotyczy inwestycji kończącej się w roku 2023, a drugie – w 2024 r., limit waloryzacji określony w umowach na 4% ogólnej wartości już został wyczerpany. W zadaniu, które dobiegnie końca w roku 2025, limit waloryzacji określono na 5%, już w połowie roku 2023 wykorzystane zostało 96% kwoty z limitu. Oznacza to, że do końca umów wykonawcom nie będzie rekompensowany wzrost kosztów, na które nie mają wpływu. Są też takie umowy, w których nie ma limitu wysokości waloryzacji, ale zamawiający przewiduje stosowanie wskaźnika GUS, ale jednocześnie zastrzega, że łączna kwota jego zobowiązania wobec wykonawcy nie może przekroczyć 110% ceny kontraktowej brutto. Nie oznacza to jednak wcale waloryzacji na poziomie 10%, gdyż w tych zobowiązaniach mieści się także wynagrodzenie za np. wydłużenie czasu realizacji usługi inżyniera. Z tych danych wypływa jeden, dość oczywisty wniosek, że w obecnej postaci waloryzacja nie uwzględnia realnego wzrostu kosztów wykonywanego zamówienia, a więc nie spełnia swojego podstawowego celu, jakim jest w aktualnych realiach rynkowych zabezpieczenie interesu wykonawców przed trudnymi do przewidzenia wzrostami kosztów.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Posiada Pan wieloletnie doświadczenie w budownictwie. Patrząc z tej perspektywy, co wg Pana jest najtrudniejszym aspektem w branży infrastrukturalnej? Marcin Lewandowski: Moim zdaniem to wciąż relacje pomiędzy zamawiającym, wykonawcą, projektantem i inżynierem. I tu owszem już od kilku lat jest dialog w branży po to, żeby relacje były jak najbar...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
Proces pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby podejmowania decyzji wymaga odpowiedniej jakości. Ostatecznie to jednak człowiek podejmuje końcowe decyzje. Ich słuszność czy skuteczność zależy wprost od jakości posiadanych informacji. Obecnie zarządca stosuje własne procedury związane z oceną przydatności do użytkowania. Ministerstwo również przygotowało wytyczne oceny stanu technicznego. W dokumentach tych nie ma jednak jeszcze odwołania do normy PN-EN ISO/IEC 17020 [1]. Uwzględni...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
Sposoby zabezpieczania betonowych studni kanalizacyjnych przed agresją chemiczną Beton jest materiałem zasadowym. W nowo wzniesionych konstrukcjach odczyn pH betonu wynosi około 12,6. Pozwala to w procesie pasywacji chronić stal zbrojeniową w elementach żelbetowych przed korozją. W miarę naturalnej karbonatyzacji spoiwa dwutlenkiem węgla z powietrza odczyn ten zmniejsza się. Jest to proces powolny, postępujący przez lata. Przyjmuje się, że poniżej wartości pH = 10,0-11,8 pasywna warstwa chron...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Rys historyczny Pierwsze zastosowanie betonu jamistego datuje się na połowę XIX wieku [8] (rys. 2). Materiał ten zastosowano wtedy w Anglii jako tańszy, ze względu na niższą zawartość cementu, zamiennik betonu zwykłego. Beton jamisty został wtedy wykorzystany do wykonania elementów ustroju nośnego dwóch budynków mieszkalnych. W ciągu następnego stulecia beton jamisty stosowano głównie do wykonywania elementów ustrojów nośnych budynków oraz sporadycznie nawierzchni w Europie, na Bliskim Wschod...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Wywłaszczenie nieruchomości – przesłanki Kolejną metodą nabycia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego nieruchomości z przeznaczeniem pod drogę albo jej poszerzenie jest wywłaszczenie nieruchomości w trybie przewidzianym w art. 112 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wywłaszczenie jest dokonywane w trybie decyzji administracyjnej i jest możliwe, gdy: dotyczy nieruchomości przeznaczonej w planach miejscowych na cele publiczne lub nieruchomości, dla których wydana z...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
Betonowanie nawierzchni w deskowaniach ślizgowych Najczęściej stosowanymi zespołami układającymi mieszankę betonową metodą ślizgową na miejscu przeznaczenia są zespoły firm: Wirtgen, SGME, Gunter-Zimmerman, Somero Enterprises Inc i inne. Zasada ich pracy polega na tym, że nie ma stałych szalunków i prowadnic. Profil podłużny i poprzeczny budowanej w ten sposób nawierzchni zapewniają linki sterujące zawieszone na odpowiedniej wysokości nad podbudową, rozpięte wzdłuż budowanej drogi i przez urz...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu. Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności Nowy, spektakularn...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...