Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
Anna Oleksiewicz, Prezes Zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” podsumowuje dotychczasową, prawie trzyletnią, działalność organizacji i realizowane przez nią cele. Omawia także kondycję branży projektowo-budowlanej w Polsce w kontekście drogownictwa oraz najważniejsze plany ZOPI na przyszłość.

ZOPI działa już od 2,5 roku. Jak podsumowałaby Pani dotychczasową działalność organizacji?
Anna Oleksiewicz: Jako osoba od początku zaangażowana w tworzenie i rozwój Związku z pewnością nie będę obiektywna, ale podsumowując dwa lata działania organizacji, czuję ogromną dumę i satysfakcję, że jestem częścią tego projektu. Myślę, że dwa lata temu było więcej sceptyków niż optymistów i część środowiska infrastrukturalnego zapewne z zaciekawieniem obserwowała nasze pierwsze kroki. Dziś z całą pewnością mogę powiedzieć, że udało się zbudować platformę do dyskusji dla przedstawicieli branży projektowej i inżynierskiej i ta dyskusja toczy się tak z zamawiającymi/inwestorami, jak i pomiędzy poszczególnymi podmiotami zrzeszonymi oraz organizacjami o podobnym profilu działania. To bardzo dobre miejsce do wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą i szukania rozwiązań, ażeby podążać za wciąż zmieniającą się i trudną sytuacją rynkową. Co istotne – jakkolwiek istniejemy relatywnie krótko, to okres naszego działania pokrywa się z okresem pandemii oraz wojny – a zatem dwóch zdarzeń, których wystąpienia – w dacie zawiązania ZOPI – nie mogliśmy się spodziewać. Tym niemniej uważam, że skupienie firm członkowskich w ramach organizacji, w tych wyjątkowych i niełatwych czasach buduje pewne poczucie wspólnoty, zrozumienia wspólnych problemów i pomocy. Nie pomijając absolutnie strony merytorycznej naszych działań, chciałabym wyraźnie podkreślić, że to, co moim zdaniem jest olbrzymią wartością „projektu ZOPI”, to również większe zrozumienie i współpraca pomiędzy firmami członkowskimi w tych obszarach, które są im wspólne, umiejętność wypracowania kompromisu, coś co jest mocno nieuchwytne, ale niewątpliwie istnieje i chyba można to nazwać team spirit.
Wyznaję dość prostą zasadę, że konsekwencja w działaniu, ciężka i wysoce jakościowa praca ostatecznie zawsze znajdą uznanie. Taka myśl przyświecała mi od początku istnienia ZOPI – sporo musieliśmy udowodnić, ciężko pracowaliśmy, ale wydaje się, iż już teraz w wielu obszarach doczekaliśmy się uznania za partnera do rozmów i uzgodnień dotyczących naszej branży. Zyskaliśmy uznanie jako reprezentatywny przedstawiciel środowiska biur projektowych i firm inżynierskich, w wielu sprawach, które dotyczą warunków umów na usługi projektowe i usługi Inżyniera Kontraktu/Projektu, jesteśmy pytani o opinię. Sami też zgłaszamy swoje postulaty wobec największych zamawiających i władz administracyjnych. Mamy oczywiście świadomość, że jeszcze bardzo dużo pracy przed nami, że pewnie wciąż jeszcze popełniamy błędy, że nieraz będzie tak, że zrobimy dwa kroki do przodu i jeden do tyłu – zapewniam jednak, że temperatura Związku jest utrzymana i nadal mamy dużo energii do działania.
Jeżeli miałabym podsumować ten pierwszy okres działalności ZOPI, to podkreśliłabym też rozwój organizacyjny. Obecnie Związek skupia trzy razy więcej firm niż było reprezentowanych w grupie założycielskiej. Oczywiście nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że mamy ambicje, aby nasza reprezentacja była jak najszersza i zapraszamy do Związku wszystkie firmy, dla których cele statutowe ZOPI są ważne.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych
Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania. Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kole...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferen...

30. Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2023
W dniach 15-17 marca, w EXPO XXI w Warszawie, odbyły się 30. Międzynar...

„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów ‒ przykłady”
1-3 marca 2023 r. w Krakowie w hotelu Novotel Kraków City West odbyło się szkolenie „Proj...

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...