Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
Anna Oleksiewicz, Prezes Zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” podsumowuje dotychczasową, prawie trzyletnią, działalność organizacji i realizowane przez nią cele. Omawia także kondycję branży projektowo-budowlanej w Polsce w kontekście drogownictwa oraz najważniejsze plany ZOPI na przyszłość.
ZOPI działa już od 2,5 roku. Jak podsumowałaby Pani dotychczasową działalność organizacji?
Anna Oleksiewicz: Jako osoba od początku zaangażowana w tworzenie i rozwój Związku z pewnością nie będę obiektywna, ale podsumowując dwa lata działania organizacji, czuję ogromną dumę i satysfakcję, że jestem częścią tego projektu. Myślę, że dwa lata temu było więcej sceptyków niż optymistów i część środowiska infrastrukturalnego zapewne z zaciekawieniem obserwowała nasze pierwsze kroki. Dziś z całą pewnością mogę powiedzieć, że udało się zbudować platformę do dyskusji dla przedstawicieli branży projektowej i inżynierskiej i ta dyskusja toczy się tak z zamawiającymi/inwestorami, jak i pomiędzy poszczególnymi podmiotami zrzeszonymi oraz organizacjami o podobnym profilu działania. To bardzo dobre miejsce do wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą i szukania rozwiązań, ażeby podążać za wciąż zmieniającą się i trudną sytuacją rynkową. Co istotne – jakkolwiek istniejemy relatywnie krótko, to okres naszego działania pokrywa się z okresem pandemii oraz wojny – a zatem dwóch zdarzeń, których wystąpienia – w dacie zawiązania ZOPI – nie mogliśmy się spodziewać. Tym niemniej uważam, że skupienie firm członkowskich w ramach organizacji, w tych wyjątkowych i niełatwych czasach buduje pewne poczucie wspólnoty, zrozumienia wspólnych problemów i pomocy. Nie pomijając absolutnie strony merytorycznej naszych działań, chciałabym wyraźnie podkreślić, że to, co moim zdaniem jest olbrzymią wartością „projektu ZOPI”, to również większe zrozumienie i współpraca pomiędzy firmami członkowskimi w tych obszarach, które są im wspólne, umiejętność wypracowania kompromisu, coś co jest mocno nieuchwytne, ale niewątpliwie istnieje i chyba można to nazwać team spirit.
Wyznaję dość prostą zasadę, że konsekwencja w działaniu, ciężka i wysoce jakościowa praca ostatecznie zawsze znajdą uznanie. Taka myśl przyświecała mi od początku istnienia ZOPI – sporo musieliśmy udowodnić, ciężko pracowaliśmy, ale wydaje się, iż już teraz w wielu obszarach doczekaliśmy się uznania za partnera do rozmów i uzgodnień dotyczących naszej branży. Zyskaliśmy uznanie jako reprezentatywny przedstawiciel środowiska biur projektowych i firm inżynierskich, w wielu sprawach, które dotyczą warunków umów na usługi projektowe i usługi Inżyniera Kontraktu/Projektu, jesteśmy pytani o opinię. Sami też zgłaszamy swoje postulaty wobec największych zamawiających i władz administracyjnych. Mamy oczywiście świadomość, że jeszcze bardzo dużo pracy przed nami, że pewnie wciąż jeszcze popełniamy błędy, że nieraz będzie tak, że zrobimy dwa kroki do przodu i jeden do tyłu – zapewniam jednak, że temperatura Związku jest utrzymana i nadal mamy dużo energii do działania.
Jeżeli miałabym podsumować ten pierwszy okres działalności ZOPI, to podkreśliłabym też rozwój organizacyjny. Obecnie Związek skupia trzy razy więcej firm niż było reprezentowanych w grupie założycielskiej. Oczywiście nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że mamy ambicje, aby nasza reprezentacja była jak najszersza i zapraszamy do Związku wszystkie firmy, dla których cele statutowe ZOPI są ważne.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...