Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
Anna Oleksiewicz, Prezes Zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” podsumowuje dotychczasową, prawie trzyletnią, działalność organizacji i realizowane przez nią cele. Omawia także kondycję branży projektowo-budowlanej w Polsce w kontekście drogownictwa oraz najważniejsze plany ZOPI na przyszłość.
ZOPI działa już od 2,5 roku. Jak podsumowałaby Pani dotychczasową działalność organizacji?
Anna Oleksiewicz: Jako osoba od początku zaangażowana w tworzenie i rozwój Związku z pewnością nie będę obiektywna, ale podsumowując dwa lata działania organizacji, czuję ogromną dumę i satysfakcję, że jestem częścią tego projektu. Myślę, że dwa lata temu było więcej sceptyków niż optymistów i część środowiska infrastrukturalnego zapewne z zaciekawieniem obserwowała nasze pierwsze kroki. Dziś z całą pewnością mogę powiedzieć, że udało się zbudować platformę do dyskusji dla przedstawicieli branży projektowej i inżynierskiej i ta dyskusja toczy się tak z zamawiającymi/inwestorami, jak i pomiędzy poszczególnymi podmiotami zrzeszonymi oraz organizacjami o podobnym profilu działania. To bardzo dobre miejsce do wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą i szukania rozwiązań, ażeby podążać za wciąż zmieniającą się i trudną sytuacją rynkową. Co istotne – jakkolwiek istniejemy relatywnie krótko, to okres naszego działania pokrywa się z okresem pandemii oraz wojny – a zatem dwóch zdarzeń, których wystąpienia – w dacie zawiązania ZOPI – nie mogliśmy się spodziewać. Tym niemniej uważam, że skupienie firm członkowskich w ramach organizacji, w tych wyjątkowych i niełatwych czasach buduje pewne poczucie wspólnoty, zrozumienia wspólnych problemów i pomocy. Nie pomijając absolutnie strony merytorycznej naszych działań, chciałabym wyraźnie podkreślić, że to, co moim zdaniem jest olbrzymią wartością „projektu ZOPI”, to również większe zrozumienie i współpraca pomiędzy firmami członkowskimi w tych obszarach, które są im wspólne, umiejętność wypracowania kompromisu, coś co jest mocno nieuchwytne, ale niewątpliwie istnieje i chyba można to nazwać team spirit.
Wyznaję dość prostą zasadę, że konsekwencja w działaniu, ciężka i wysoce jakościowa praca ostatecznie zawsze znajdą uznanie. Taka myśl przyświecała mi od początku istnienia ZOPI – sporo musieliśmy udowodnić, ciężko pracowaliśmy, ale wydaje się, iż już teraz w wielu obszarach doczekaliśmy się uznania za partnera do rozmów i uzgodnień dotyczących naszej branży. Zyskaliśmy uznanie jako reprezentatywny przedstawiciel środowiska biur projektowych i firm inżynierskich, w wielu sprawach, które dotyczą warunków umów na usługi projektowe i usługi Inżyniera Kontraktu/Projektu, jesteśmy pytani o opinię. Sami też zgłaszamy swoje postulaty wobec największych zamawiających i władz administracyjnych. Mamy oczywiście świadomość, że jeszcze bardzo dużo pracy przed nami, że pewnie wciąż jeszcze popełniamy błędy, że nieraz będzie tak, że zrobimy dwa kroki do przodu i jeden do tyłu – zapewniam jednak, że temperatura Związku jest utrzymana i nadal mamy dużo energii do działania.
Jeżeli miałabym podsumować ten pierwszy okres działalności ZOPI, to podkreśliłabym też rozwój organizacyjny. Obecnie Związek skupia trzy razy więcej firm niż było reprezentowanych w grupie założycielskiej. Oczywiście nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że mamy ambicje, aby nasza reprezentacja była jak najszersza i zapraszamy do Związku wszystkie firmy, dla których cele statutowe ZOPI są ważne.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...