Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych

Podsumowanie

Układ technologiczny U1 jest najkorzystniejszy w aspekcie kosztowym spośród porównywanych układów zarówno w roku 2021, jak i 2022 (rys. 5). W roku 2021 różnica kosztów jednostkowych U1 do układów U2 i U3 wynosiła odpowiednio 0,41 zł/Mg i 0,66 zł/Mg mniej. Natomiast w roku 2022 różniące te wynoszą odpowiednio: 0,45 zł/Mg oraz 0,74 zł/Mg.

Wzrost cen paliwa bezpośrednio przyczynił się do wzrostu kosztów jednostkowych analizowanych układów technologicznych i wynosił średnio 0,62 zł/Mg więcej dla wszystkich analizowanych układów. Natomiast dla układu U1 wzrost ten wynosił 0,58 zł/Mg, U2 – 0,62 zł/Mg oraz U3 – 0,66 zł/Mg.

Różnice te pokazują, że układ technologiczny U1 jest najlepszym wyborem spośród pozostałych szczególnie, w aktualnej sytuacji – wysokich kosztów paliwa oraz często zmieniających się jego cen.

Piśmiennictwo

  1. Patyk M., Bodziony P.: Analysis of multiple criteria selection and application of APEKS method in haul truck mining transport process. „E3S Web of Conferences”, vol. 71/2018, nr 00003, s. 1-6, XVIII Conference of PhD Students and Young Scientists ”Interdisciplinary Topics in Mining and Geology”, Szklarska Poręba 22-25.05.2018.
  2. Patyk M.: Metoda doboru układów technologicznych do eksploatacji złóż surowców skalnych o obniżonej jakości. Rozprawa doktorska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 2019.
  3. Bodziony P., Patyk M., Kasztelewicz Z.: Multi-criteria decision making for the choice equipment in mining with application of AHP method. „New Trends in Production Engineering: Monograph”, 2/2019, 48-59.
  4. Patyk M., Bodziony P., Kasztelewicz Z.: Analysis of quarrying equipment operating cost structure. „Journal of the Polish Mineral Engineering Society”, 21 (2)/2019, 311-318.
  5. https://komatsupoland.pl/.
  6. https://www.cat.com/pl_PL.html.

przeczytaj również: Problematyka środków transportowych

Wywiady

Janusz Rymsza: Funkcjonalizm – nowy styl w mostownictwie wywiad z dr. hab. inż. Januszem Rymszą, prof. IBDiM

We współczesnym świecie ogromny nacisk kładzie się na ochronę środowiska, m.in.: poprzez zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych, dążenie do powstania gospodarki o obiegu zamkniętym itd. Jakie, Pańskim zdaniem, należy podjąć kroki, aby budownictwo infrastrukturalne miało jak najmniejszy wpływ na środowisko? Janusz Rymsza: Zgodnie z nowym ...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.