Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Analizie ekonomicznej poddano trzy konfiguracje maszyn składające się z:
- U1. 1 ładowarki CAT 990 + 4 wozidła Komatsu HD 605;
- U2. 1 ładowarki CAT 992 + 4 wozidła Komatsu HD 605;
- U3. 1 ładowarki CAT 992 + 3 wozidła Komatsu HD 785.
Wszystkie układy porównano ze sobą, analizując zarówno czynniki kosztowe, jak i liczbę potrzebnych pracowników. Pod kątem liczby pracowników preferowanym układem jest układ U3, charakteryzujący się najniższą liczbą pracowników. Aby układ ten funkcjonował, potrzeba ośmiu pracowników, natomiast w pozostałych układach należy zatrudnić 10 pracowników. Różnica ta polega na jednym dodatkowym wozidle w U1 i U2.
W aspekcie kosztowym układ technologiczny U3 charakteryzuje się najwyższymi kosztami jednostkowymi, które wynoszą 4,66 zł/Mg. Co więcej, układ ten wprawdzie charakteryzuje się mniejszą liczbą wozideł technologicznych, jednakże koszty trzech wozideł HD 785 są wyższe o 9% od czterech wozideł w układach U1 i U2 (HD 605). Tym samym układ ten jest najdroższy (rys. 2).
W przypadku układów U1 i U2 ładowarka CAT 990 generuje niższe koszty (U1) aniżeli CAT 992 (U2) o około 25%. Pozwala to na uzyskanie niższych kosztów jednostkowych o około 10%, co odpowiada 0,41 zł/Mg mniej niż w układzie U3 (rys. 2).
Składowe kosztów badanych układów
Analizując poszczególne składowe kosztów badanych układów technologicznych, można zauważyć, że koszty stałe stanowią od 57,9% do 60,3% wszystkich kosztów (rys. 3). Co więcej, koszty paliwa, które są zależne nie tylko od czasu pracy, ale również od: warunków geologiczno-górniczych, atmosferycznych, sposobu użytkowania oraz ceny paliwa, stanowią około 25,1-26,0%.
Przy ostatnich wzrostach cen paliw, koszty paliwa stanowią dość dużą zmienną w całej strukturze kosztów. Przedstawiona wyżej analiza bazowała na cenie paliwa z roku 2021, która wynosiła około 4,20 zł/l. Na kolejnym rysunku przedstawiono strukturę kosztów, uwzględniającą aktualne ceny paliwa wynoszące około 6,60 zł/l netto (rys. 4).
Sam wzrost ceny paliwa w 2022 roku spowodował wzrost kosztów całkowitych o około 14%. Ponadto koszty paliwa w strukturze kosztów z 2022 roku względem roku poprzedniego wzrosły o około 8,8% do 33,8-34,8%.
Wyższe koszty paliwa są wrogiem dla większych maszyn, charakteryzujących się zwykle większym zużyciem paliwa. Jest to widoczne również w tej analizie, w której zużycie paliwa ładowarki CAT 990 (U1) jest niższe o około 12% od większej ładowarki CAT 992 (U2 i U3). W przypadku wozideł Komatsu HD 605 (U1 i U2) zużywa około 32,5% mniej paliwa niż większe HD 785 (U3). Patrząc na te porównania w kwestii zużycia paliwa i późniejszych kosztów z nim związanych, układ U3 będzie najbardziej narażony na wahania związane z cenami paliwa (rys. 2).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
A czy mógłby Pan wskazać konkretne potencjalne korzyści i zagrożenia dla branży drogowej związane z obecnością firm ukraińskich w Polsce? Jan Styliński: W ostatnich kilku kwartałach w Polsce zarejestrowało się kilkanaście tysięcy podmiotów ukraińskich z kodem działalności związanym z budownictwem. Nie widać jednak do tej pory zwiększającej się k...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Na przedstawionych echogramach profili pomiarowych zaznaczyły się odbicia fali elektromagnetycznej pochodzące od granic warstw asfaltowych, granicy podbudowy z kruszywa, granicy poziomu zwierciadła wód gruntowych oraz granicy gruntów rodzimych. Pakiet warstw mineralno-asfaltowych wynosił ok. 18-20 cm, sumaryczna grubość warstw podbudów z materiałów niezwiązanych wyniosła ok. 45-50 cm, zaś charakterystyczne fluktuacje obserwowane na początkowym i końcowym odcinku sygnalizują, że pod warstwą po...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
W ocenie sprawności wlotu wykorzystuje się, oprócz przepustowości, następujące miary ruchu: stopień wykorzystania przepustowości, rezerwa przepustowości. Przy określaniu warunków ruchu określa się: straty czasu, kolejki pojazdów. Weryfikacja warunków ruchu pozwala określić poziom swobody ruchu (PSR) jako miarę uwzględniającą odczucia i ocenę kierowców o poprawności programu sygnalizacji świetlnej na zawężonym odcinku drogi. Tab. 1 przedstawia cztery poziomy swobody ruchu. Przyjęcie długości c...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Wielkopolska W mijającym roku w woj. wielkopolskim prowadzono prace nad S10, S11 oraz rozbudową DK25. Ogłoszono dwa postępowania przetargowe na realizacje S11. Realizowano też budowę pięciu z ośmiu obwodnic. Kontynuowano prace związane poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez doświetlenia przejść dla pieszych. Skupiano się również na realizacji oraz przygotowaniu inwestycji. Dotyczyło to zarówno tras wpisanych do rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.” (RPBDK), jak ...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...