Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym

Stłuczkę i mączkę szklaną pozyskano w wyniku kruszenia i mielenia opakowań szklanych (butelek) ze szkła brązowego jednego pochodzenia. Po rozdrobnieniu szkło odpadowe podzielono w procesie przesiewania na poszczególne frakcje (fot. 1). Za mączkę szklaną (wypełniacz) uznano materiał, którego ziarna były mniejsze niż 0,063 mm. Natomiast ziarna szkła większe od 0,063 mm wykorzystano do przygotowania stosu kruszywa odpowiadającego uziarnieniu kruszywa drobnego wchodzącego w skład projektowanej mieszanki mineralno-asfaltowej. Wartość wskaźnika przepływu rozdrobnionej stłuczki szklanej określona na podstawie normy [12] wynosi 35 s i jest większa od wartości wskaźnika dla piasku (25 s), ale mniejsza niż dla piasku łamanego (38 s). W przypadku warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego wymagana wg WT-1 [13] kanciastość to kategoria nie niższa niż deklarowana przez producenta. Zatem użyte szkło odpadowe w rozdrobnionej formie zastępujące kruszywo drobne spełnia to wymaganie.

MAU_5_23_Robert_Jurczak_SZKLO_ODPADOWE_W_BETONIE_ASFALTOWYM_TAB_1Tab. 1. Wyniki badań parametrów objętościowych betonu asfaltowego do warstwy ścieralnej KR1-2

Dla każdej przygotowanej mieszanki mineralno-asfaltowej określono jej gęstość i gęstość objętościową zgodnie z normami [14, 15]. Próbki przeznaczone do oznaczania gęstości objętościowej zagęszczano wg [16] po 50 uderzeń na każdą stronę w temperaturze 135±5°C. Następnie wyznaczono ich parametry objętościowe zgodnie z [17]: zawartość wolnych przestrzeni w zagęszczonych próbkach (Vm), zawartość...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.