Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2023 r. oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r.
II miejsce w kategorii „Oświetlenie dróg i terenów publicznych” otrzymała firma FBSerwis S.A. za przebudowę dróg w zakresie oświetlenia przejść dla pieszych na terenie dzielnic miasta stołecznego Warszawy. Prezentowane oświetlenie przejść dla pieszych wyróżnia się umiejętnie i prawidłowo dobranym osprzętem oświetleniowym, przez co zostały spełnione wymagane parametry świetlne oraz uzyskany efekt dodatniego kontrastu sylwetki pieszego na tle otoczenia. Instalacja jest spójna, z użyciem nowoczesnych i wydajnych opraw oświetleniowych z układami optycznymi specjalnie dedykowanymi do doświetlenia przejść dla pieszych. Zastosowanie instalacji opraw oświetleniowych z optyką dedykowaną, w znaczący sposób przekłada się na spadek liczby potrąceń i wypadków z udziałem pieszych na przejściach w porze nocnej. Komisja wysoko oceniła poziom wykonania inwestycji przez firmę FBSerwis S.A., co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i innym użytkownikom przejść.
W kategorii „Iluminacja wszelkiego rodzaju obiektów architektonicznych, kulturalno-oświatowych oraz obiektów artystycznych lub sportowych” I miejsce otrzymuje firma ETEC Sp. z o.o. za iluminację mostu w Bardzie. Obiekt oceniany to szesnastowieczny, wielokrotnie przebudowywany, wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie i odbudowany w pierwotnej formie w latach 50-tych ubiegłego wieku most kamienny nad Nysą Kłodzką w Bardzie. Wykonano iluminację o charakterze zalewowym podniebienia łuków mostu z delikatnym zaakcentowaniem struktury płaszczyzn bocznych oraz wyeksponowaniem formy filarów wraz z podświetleniem ostróg. Przyznając nagrodę, komisja konkursowa doceniła przede wszystkim bardzo staranny dobór i rozmieszczenie opraw oświetleniowych. Dzięki temu w znakomity sposób uwidoczniono detale architektoniczne jak również strukturę elewacji. Montażu opraw dokonano w miejscach oraz na takiej wysokości, że nie powoduje to olśnienia korzystających z obiektu i użytkowników drogi. Uwzględniono wysokość lustra wody w okresie deszczów nawalnych. Wykonana inwestycja charakteryzuje się energooszczędnością zastosowanych rozwiązań oświetleniowych.
Na uwagę zasługuje fakt, że iluminacja wzbudza zainteresowanie miastem przejeżdżających drogą krajową nr 8.
W kategorii „Oświetlenie wewnętrzne” (w tym obiektów przemysłowych) I miejsce przyznano firmie Luxon Sp. z o.o. za modernizację zakładu produkcyjnego Swiss Krono. Komisja wzięła pod uwagę zarówno zakres inwestycji, jak i osiągnięty rezultat oświetleniowy. Wymieniono blisko 4 400 opraw oświetleniowych oświetlenia podstawowego w halach produkcyjnych, pomieszczeniach magazynowych, administracyjno-biurowych i socjalnych oraz na terenie zewnętrznym, uzyskując wymagane poziomy oświetlenia. Modernizacją objęto również blisko 700 opraw oświetlenia awaryjnego. Zastosowano nie tylko nowoczesne, w wielu przypadkach dedykowane specjalnie dla tej inwestycji oprawy oświetleniowe LED, ale również automatykę pozwalającą na dodatkowe, znaczne oszczędności energii. Wymianę prawie 1900 opraw w pomieszczeniach produkcyjnych wykonywano bez przerywania procesów produkcyjnych, które trwają 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Z uwagi na znaczną wysokość hal, duże zapylenie oraz występowanie wysokich temperatur wymagało to niezwykle dobrej organizacji pracy i zaangażowania ze strony pracowników firmy Luxon Sp. z o.o. Uzyskane oszczędności rocznego zużycia energii w wysokości 77%, redukując zużycie z 7 316 do 1 673 MWh mogą być dla innych zakładów produkcyjnych wiarygodnym przykładem konieczności wymiany oświetlenia na nowoczesne, energooszczędne oświetlenie LED.
Ponadto, na podstawie nadesłanych materiałów i analizy wyników wizytacji wszystkich zgłoszonych do Konkursu inwestycji, Komisja postanowiła przyznać dyplomy za elektro-efektywność wszystkim firmom i Jednostkom Samorządowym, którzy nadesłali zgłoszenia konkursowe.
Lista laureatów
„NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2023 R.”
Gmina Busko Zdrój za oświetlenie Parku zdrojowego Busko-Zdrój
„NAJLEPSZEA INWESTYCJA OŚWIETLENIOWA 2023 R.”
firma ATM Lighting Sp. z o.o. za oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance”
NAGRODA SPECJALNA IM. ALICJI PECZYŃSKIEJ
firma ATM Lighting Sp. z o.o.
OŚWIETLENIE DRÓG i TERENÓW PUBLICZNYCH
I nagroda: firma Pollight Sp. z o.o. za modernizację infrastruktury oświetlenia ulicznego na terenie Miasta i Gminy Opole Lubelskie
II nagroda: firma FBSerwis S.A. za przebudowę dróg w zakresie oświetlenia przejść dla pieszych na terenie dzielnic miasta stołecznego Warszawy
ILUMINACJA WSZELKIEGO RODZAJU OBIEKTÓW ARCHITEKTONICZNYCH, KULTURALNO-OŚWIATOWYCH ORAZ OBIEKTÓW ARTYSTYCZNYCH LUB SPORTOWYCH
I miejsce: firma ETEC Sp. z o.o. za iluminację mostu w Bardzie
OŚWIETLENIE WEWNĘTRZNE (w tym obiektów przemysłowych)
I miejsce: firma Luxon Sp. z o.o. za modernizację zakładu produkcyjnego Swiss Krono
Autor i fot. Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego
Przeczytaj również: DK 47 Rabka Zdrój – Zakopane, odc. Rdzawka – Nowy Targ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...