Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Do poważnych wyzwań KRZG trzeba również zaliczyć przewidywanie wszelkich przeszkód natury technicznej, administracyjnej i personalnej, jakie mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działalności związanej z wydobywaniem surowców, przy ciągle zmieniającej się sytuacji prawnej i ekonomicznej. Niełatwym zadaniem jest też interpretacja często niejasnych przepisów.
Wiele przepisów Ustawy Prawo geologiczne i górnicze określonych jest w sposób ogólny, a w kilku przypadkach także niejednoznaczny. Skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej?
Wiktor Werfel: Myślę, że kluczem jest jedna z umiejętności miękkich, które wymieniłem wcześniej, mianowicie „logiczne myślenie”. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę realne bezpieczeństwo ludzi i ruchu zakładu górniczego. Oczywiście, zasięgamy również rad kancelarii prawnych i instytucji wspierających naszą branżę, jak Polski Związek Producentów Kruszyw, ale ostatecznie stawiamy na rozwiązania, które posiadają logiczną argumentację oraz mają oparcie na trzech filarach: zapewniają bezpieczeństwo, są zgodne z przepisami i ze sztuką górniczą.
Gdyby mógł Pan wskazać, jakie są istotne cechy sprawnego kierownika ruchu zakładu górniczego, to które by to były?
Wiktor Werfel: Dużo już o tym zostało powiedziane wcześniej, dodam więc tylko umiejętność trafnego przewidywania konsekwencji podjętych decyzji – szczególnie w długim okresie, jakim bywa życie kopalni.
Czy posiada Pan skuteczny przepis na efektywne technicznie i ekonomicznie prowadzenie eksploatacji złoża?
Wiktor Werfel: Posiadanie jednego uniwersalnego przepisu jest właściwie niemożliwe, gdyż ogólne warunki geologiczno-górnicze i ekonomiczne potrafią się znacząco różnić dla odmiennych złóż. To, co jest skuteczne w jednych, niekoniecznie będzie się sprawdzać w innych. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi natury ekonomicznej i nowe rozwiązania technologiczne. Coraz powszechniejsze stają się modele trójwymiarowe złóż oraz oprogramowanie pozwalające dostosować urządzenia i system eksploatacji do panujących warunków w danej kopalni.
Kopalnie odkrywkowe jawią się aktualnie jako wydajne i technologicznie nowoczesne fabryki produkujące kruszywa. Widoczny jest ciągły rozwój zakładów – nowoczesne maszyny, szereg działań ograniczający negatywny wpływ działalności górniczej zakładu na środowisko naturalne. Czy wdrażanie nowych rozwiązań bywa problematyczne dla zespołu?
Wiktor Werfel: Prawie zawsze tak jest. W zależności od tego, jak długo dane rozwiązanie czy technologia są stosowane, tym łatwiej jest je wdrożyć. Najważniejsze zadanie stoi przed pionierami, którymi często mamy odwagę być jako Grupa PBI.
W ręce kierownika ruchu zakładu górniczego jest praktycznie powierzane bezpieczeństwo załogi zakładu górniczego i osób przebywających w zakładzie górniczym. Jak je skutecznie zapewnić?
Wiktor Werfel: Zawsze uważałem, że najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek każdego pracownika. Z oczywistych przyczyn nie jesteśmy w stanie go zapewnić, dlatego dbamy o szkolenie załogi, ale także o środki ochrony indywidualnej bardziej materialne.
A teraz poważnie. Przede wszystkim należy rzetelnie prowadzić Dokument Bezpieczeństwa, który stanowi zbiór wewnętrznych instrukcji i regulacji umożliwiających ocenę i dokumentowanie ryzyka zawodowego, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko w zakładzie górniczym. Bardzo ważne jest skrupulatne zapoznawanie załogi z wypadkami i przyczynami ich powstania, gdyż jest to forma uczenia się na błędach innych. Informacje o niebezpiecznych zdarzeniach wykorzystujemy również, by przeprowadzić analizę, czy dany wypadek mógłby się wydarzyć w którejś z naszych lokalizacji. Jeśli tak, to dociekamy, co możemy zrobić, by do tego nie doszło, a następnie to robimy.
Poza tym bardzo uważnie przyglądamy się wszystkim stanowiskom pracy pod kątem występujących zagrożeń i monitorujemy rynek w poszukiwaniu nowych rozwiązań, mogących zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo naszym pracownikom.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...