Wartość rynku konstrukcji stalowych w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku wzrostu popytu oraz gwałtownej zwyżki cen, w ciągu zaledwie dwóch lat wartość rynku konstrukcji stalowych w Polsce zwiększyła się o ponad połowę. Według szacunków analityków Spectis, w 2022 r. 100 największych producentów konstrukcji stalowych w Polsce wyprodukowało konstrukcje o wartości ponad 7 mld zł. Głównymi odbiorcami konstrukcji stalowych są budownictwo przemysłowo-magazynowe oraz szeroko rozumiana branża energetyczno-przemysłowa.
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek konstrukcji stalowych w Polsce 2023-2028”, łączne przychody 100 wiodących producentów w 2021 r. wyniosły rekordowe 13,5 mld zł, z czego 5,9 mld zł wygenerowane zostało przez segment konstrukcji stalowych. Z tej kwoty aż 45% stanowiła sprzedaż zagraniczna.
Analitycy Spectis szacują, że w 2022 r. nominalna dynamika rynku konstrukcji spowolniła tylko nieznacznie (do ok. 20%) a wartość sprzedaży konstrukcji stalowych przekroczyła 7,1 mld zł. Po okresie imponujących wzrostów, branżę czeka jednak przejściowa korekta. Długoterminowe perspektywy dla branży konstrukcji stalowych pozostają jednak optymistyczne.
Oczekiwane wzrosty rynku konstrukcji stalowych spowodowane będą większą aktywnością w obszarze budownictwa energetycznego, wynikającą z konieczności transformacji energetycznej polskiej gospodarki. W 2025 r. w realizacji powinny być już pierwsze morskie farmy wiatrowe, natomiast w 2027 r. ruszyć może budowa pierwszego bloku jądrowego. Zaplanowane są również znaczące inwestycje w modernizację konwencjonalnych bloków energetycznych i ciepłowniczych.
Dodatkowo, w obszarze infrastruktury transportu, rynek konstrukcji ponownie napędzać będzie segment mostów i wiaduktów. Po 2024 r. możliwe są również pierwsze realizacje wielkopowierzchniowych obiektów kubaturowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koniunkturę wspierać będzie również oczekiwany dalszy rozwój rynku budownictwa przemysłowo-magazynowego, generującego w ostatnich latach największy popyt na konstrukcje stalowe.
Największym segmentem rynku pod względem wartości przychodów jest grupa budynków stalowych oraz stalowych elementów im towarzyszących. W grupie tej przeważającą część stanowią hale przemysłowo-magazynowe. Aż 46 z analizowanych 100 przedsiębiorstw posiada w swojej ofercie produkcję hal i części budynków. Na drugie miejsce pod względem udziału awansował segment konstrukcji przemysłowych, chemicznych i petrochemicznych, w którym wyraźnie dominującą kategorią są konstrukcje przemysłowe (z wyłączeniem hal przemysłowych). Ze względu na swoją złożoność, jest to dość licznie reprezentowany segment – konstrukcje tego typu oferuje 38 z 100 analizowanych spółek. Trzecim największym segmentem konstrukcji stalowych są konstrukcje dla sektorów offshore i subsea. Według szacunków Spectis, trzy największe grupy produktowe odpowiadały za ponad 70% rynku konstrukcji stalowych. Rynek dopełniają takie segmenty jak: konstrukcje na potrzeby energetyki, komunikacji i telekomunikacji, konstrukcje wytwarzane na potrzeby infrastruktury transportu oraz zbiorniki i konstrukcje powłokowe.
Autor:
Bartłomiej Sosna, Ekspert rynku budowlanego, Spectis
Przeczytaj również: Znamy listę zadań mostowych do dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...