Rusza realizacja S19 na północ od Białegostoku

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę ponad 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ (na DK8). „Eskę” zbuduje firma Unibep za 347,79 mln zł. To będzie drugi odcinek S19 na północ od Białegostoku, który wchodzi w fazę realizacji (w budowie jest fragm. Kuźnica – Sokółka).

Rusza realizacja S19 na północ od Białegostoku

Dwujezdniowa droga ekspresowa S19 pomiędzy Czarna Białostocką a węzłem Białystok Północ poprowadzona będzie w przybliżeniu śladem istniejącej DK19, ale już jako zupełnie nowa trasa. Długość odcinka to 12,34 km. Droga będzie przystosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. 

Na funkcjonującej obecnie obwodnicy Wasilkowa dobudowana zostanie druga jezdnia (po stronie południowej), a dotychczasowa zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej i dodatkowo będzie na niej wymieniona warstwa ścieralna. Konieczna będzie też przebudowa części węzła Białystok Północ na DK8.

Gotowa za 4 lata

Harmonogram zakłada, że wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca powinien złożyć pod koniec bieżącego roku, wydanie decyzji ZRID szacowane jest na III kwartał 2025 i po wydaniu decyzji ruszą prace. Oddanie drogi do ruchu planujemy na koniec 2027 roku.

S19 w województwie podlaskim

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego): 

  • Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane; 
  • Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu; 
  • Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, podpisanie umowy z wykonawcą w systemie P&B; 
  • Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu; 
  • Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID; 
  • Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU; 
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU; 
  • Białystok Południe – Wojszki, ok.  11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU; 
  • Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu; 
  • Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID; 
  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa; 
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa; 
  • Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa; 
  • Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – uzyskaliśmy ZRID; trwa budowa  
  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – oczekujemy na ZRID. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Realizacja Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na DK45 w Raciborzu

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.