Rail Baltica w Ełku – nowy wiadukt
Ul. Suwalska, jedno z najważniejszych skrzyżowań dróg z torami w Ełku, jest już przejezdna. Nowy wiadukt kolejowy i znajdujący się pod nim tunel drogowy oraz zmodernizowane skrzyżowanie z ul. Słoneczną umożliwiają bezpieczną komunikację z centrum miasta do os. Zatorze. Inwestycja w Ełku jest współfinansowana ze środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Możemy już bezpiecznie i wygodnie przejechać pod torami stacji Ełk – przebudowany ciąg ul. Suwalskiej – Dąbrowskiego jest dostępny dla samochodów. Kierowcy korzystają z jezdni po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Nowością jest dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną, który usprawnia komunikację. Łącznie przebudowaliśmy 234 m ulic w jednym z najważniejszych punktów w mieście. Prace na miejscu są kontynuowane – wykonawca buduje chodnik i ciąg pieszo-rowerowy.
Inwestycja ma też istotne znaczenie dla ruchu pociągów. Dawny wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską zastąpiła nowoczesna żelbetowa konstrukcja. Nowy obiekt ma 21,5 m długości i przebiega po nim 6 torów – takie rozwiązanie na lata zapewni sprawne podróże oraz bezpieczny przejazd ciężkich składów towarowych. Techniczną ciekawostką, zlokalizowaną w pobliżu wiaduktu, są betonowe schody przygotowane w technologii druku 3D. Eksperymentalna konstrukcja posłuży jako dojście techniczne dla pracowników kolei.
Bezpieczniej w Ełku
Wiadukt nad ul. Suwalską to drugie z dwupoziomowych skrzyżowań w mieście, które oddaliśmy do użytku w maju tego roku. Od dwóch tygodni kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami na ul. Kolejowej. Postępują także roboty na budowie równoległych wiaduktów kolejowego i drogowego nad ul. Towarową – trwa budowa układu drogowego, w tym ronda. Jest już konstrukcja mostu kolejowego nad rzeką Ełk, gdzie wykonawca ułożył tory i prowadzi ich regulację. Na stacji Ełk toczą się prace wykończeniowe na dwóch nowych peronach oraz w tunelu pod torami.
Otwarcie wiaduktu nad ul. Suwalską pozwoli na dokończenie prac w innej lokalizacji – przy ul. Sikorskiego. W terminie od 3 do 24 czerwca finalizowana będzie budowa nowego ronda i modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego. W związku z tym niezbędne będzie zamknięcie części ulicy, w tym przejazdu kolejowo-drogowego, a ruch lokalny zostanie przekierowany na ul. Suwalską.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 613 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Roboty zaplanowano do końca lata 2024 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Więcej informacji na www.rail-baltica.pl
źródło i fot. PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych na drogach krajowych w województwie świętokrzyskim
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...