Przebudowa mostu w ciągu DP nr 1567N w miejscowości Prosna, na rzece Guber
Inwestycja polegała na przebudowie istniejącego mostu w celu poprawy stanu technicznego i nośności.
Głównym zamawiającym był Powiat Kętrzyński, który podjął decyzję o przebudowie mostu ze względu na zły stan techniczny i niewystarczającą nośność obiektu mostowego. Generalnym wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „DROMO”, zaś projektantem – firma Projektowanie i nadzory REMOST. Dostawcą konstrukcji nośnej mostu (belki stalowe dwuprzęsłowe HEB 1000) była firma Mostostal Puławy, natomiast firma Rozenblat dostarczyła prefabrykowane płyty pomostowe z kompozytu FRP ze zintegrowaną nawierzchnią epoksydowo-mineralną.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Michał Pieczywek – inspektor nadzoru inwestorskiego
Celem inwestycji było wybudowanie nowego obiektu mostowego na rzece Guber, w miejscowości Prosna. W związku ze sporymi utrudnieniami komunikacyjnymi i bardzo kosztownym wykonaniem mostu objazdowego projektant został postawiony przed sporym wyzwaniem, jakim było pozostawienie istniejących przyczółków i filarów mostu w celu skrócenia czasu realizacji inwestycji. Ze względu na ograniczoną nośność przyczółków postanowiono zmniejszyć ciężar konstrukcji przęseł. W tym celu zastosowano dźwigary główne wykonane z profili stalowych, zaś jako płytę pomostową wykorzystano prefabrykowane płyty kompozytowe InfraCore. Łatwość formowania kompozytów pozwoliła na wykonanie płyt wraz z wpustami odwadniającymi oraz kapami chodnikowymi. Nawierzchnia na pomoście również została wykonana w zakładzie prefabrykacyjnym, co pozwoliło na uniknięcie komplikacji związanych z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas wykonywania izolacji nawierzchni w okresie zimowym. W przeciągu miesiąca od montażu obiekt został poddany próbnemu obciążeniu oraz dopuszczony do użytkowania. Całość wykonania zadania trwała 6 miesięcy. W związku z rozwojem technologii oraz metod obliczeniowych coraz częściej spotykamy się z zastosowaniem technologii kompozytów w budownictwie mostowym. Do tej pory były to: pręty kompozytowe, kładki dla ruchu pieszego i rowerowego, teraz także płyty pomostowe dla obiektów poddanych obciążeniu samochodów i autobusów.Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Dwuprzęsłowy most drogowy w miejscowości Prosna o długości 52 m to dla nas kolejny milowy krok we wdrażaniu kompozytów FRP wykonanych w technologii InfraCore® do zastosowań w infrastrukturze mostowej w naszym kraju.
Do tej pory dostarczyliśmy elementy kompozytowe do ponad 40 obiektów w całej Polsce, jednak most w Prosnej jest dla nas wyjątkowy pod kilkoma względami:
- to nasz trzeci most drogowy (większość dotychczas zrealizowanych to przęsła lub płyty pomostowe na kładkach pieszych lub rowerowych) – do tego o tak wyjątkowej długości;
- to nasz pierwszy most drogowy, w którym zastosowaliśmy preinstalowane wpusty uliczne, mocowania barier drogowych oraz zintegrowany z płytą chodnik;
- prefabrykowane płyty pomostowe stanowiły poligon doświadczalny dla pracowników z otwartej w ubiegłym roku polskiej fabryki mostów kompozytowych.
Dostarczone przez nas prefabrykowane płyty pomostowe przyjechały na budowę gotowe do ułożenia z kół. Wyposażone były w nawierzchnię epoksydowo-mineralną, zabezpieczającą warstwę ochronną z topkotu, liniowe łożyska ślizgowe z PE i wcześniej wspomniane chodnik, wpusty i mocowania barier. Cały most składał się z 14 prefabrykowanych płyt o szerokości 6,25 m.
Zastosowanie trwałych, wytrzymałych, a jednocześnie lekkich płyt kompozytowych pozwoliło osiągnąć zakładaną klasę obiektu bez wzmacniania przyczółków i starego filara. Ponadto znacznie skróciło okres realizacji inwestycji (możliwość prac również w okresie zimowym), co miało istotny wpływ na komfort okolicznych mieszkańców. Co ważne, zastosowanie płyt kompozytowych ogranicza do minimum koszty utrzymania obiektu, co jest istotnym czynnikiem dla gmin, dla których utrzymanie i remonty obiektów mostowych stanowią znaczne obciążenie w budżecie.
Cieszymy się, że możemy wdrażać nowoczesne rozwiązania, które spotykają się z życzliwym przyjęciem nie tylko przez Inwestorów i Wykonawców, ale przede wszystkim przez Użytkowników.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...