Piotr Litwa nowym Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego
Jak podaje Wyższy Urząd Górniczy, 5 czerwca 2024 r. Prezes Rady Ministrów powołał na stanowisko Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego Piotra Litwę.
Piotr Litwa urodził się 29 marca 1964 r. w Katowicach. W roku 1988 ukończył studia na Wydziale Górniczym Politechniki Śląskiej w Gliwicach na kierunku górnictwo i geologia, w specjalności technika eksploatacji złóż. W 1997 r. ukończył dwuletnie studia podyplomowe z zakresu problemów prawnych górnictwa na Uniwersytecie Śląskim, a w roku 2000 obronił pracę doktorską na Wydziale Górniczym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, specjalizując się w tematyce geomechaniki górniczej.
Od 1988 roku pracował w Przedsiębiorstwie Robót Górniczych w Katowicach, jako osoba dozoru ruchu. W 1992 r. został zatrudniony w Okręgowym Urzędzie Górniczym w Katowicach na stanowisku starszego inspektora i następnie nadinspektora. W 1995 r. przeszedł do Wyższego Urzędu Górniczego na stanowisko głównego specjalisty, a następnie wicedyrektora departamentu. W 2000 r. został dyrektorem Okręgowego Urzędu Górniczego w Bytomiu, a następnie takie samo stanowisko zajmował w Okręgowym Urzędzie Górniczym w Gliwicach. Od 14 stycznia 2005 r. był wiceprezesem Wyższego Urzędu Górniczego, a 1 listopada 2008 r. został jego prezesem. Stanowisko to zajmował do 10 marca 2014 r.
W czasie gdy pełnił funkcję Prezesa WUG aktywnie uczestniczył w pracach związanych z opracowaniem nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze (Pgg), w tym w pracach podkomisji sejmowej. Zainicjował wprowadzenie szeregu przepisów w części dotyczącej zadań i kompetencji organów nadzoru górniczego, co poprawiło skuteczność pracy urzędów górniczych po uchwaleniu Pgg w 2011 roku. Brał również udział w pracach mających na celu przygotowanie przepisów wykonawczych do ww. ustawy w zakresie dotyczącym ruchu zakładu górniczego i ratownictwa górniczego.
W latach 2010-2013 był przewodniczącym komitetu sterującego strategicznego projektu badawczego pt. „Poprawa bezpieczeństwa pracy w kopalniach”, przy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W jego ramach realizowano zadania badawcze z zakresu tematyki związanej z zagrożeniami naturalnymi w podziemnych zakładach górniczych, w tym w szczególności z zakresu monitorowania i zwalczania zagrożenia pożarowego, metanowego i klimatycznego oraz zadania dotyczące ratownictwa górniczego. Projekt ten został zainicjowany po przeanalizowaniu przez Prezesa WUG wniosków komisji powypadkowych z lat 2000-2009, a realizacja zadań badawczych miała na celu m.in. wprowadzenie nowych regulacji w przepisach wykonawczych Pgg.
Ważną inicjatywą podjętą w czasie pełnienia funkcji Prezesa WUG było doposażenie urzędów górniczych w specjalistyczny sprzęt pomiarowy – przenośny i stacjonarny – który do tej pory jest wykorzystywany w trakcie czynności kontrolnych prowadzonych przez urzędy górnicze. Wcześniej nie dysponowały one takim przyrządami, przez co były zależne od kontrolowanych podmiotów, co groziło nieobiektywnością wyników przyprowadzanych kontroli.
Istotne znaczenie miała też szeroko rozumiana działalność promocyjna i wdrażanie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dzięki rozpoczętej wówczas współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia do dziś są pozyskiwane dodatkowe środki na działalność prewencyjną. Wykorzystywane są m.in. na opracowywanie i rozpowszechnianie broszur i ulotek o tematyce prewencyjnej oraz tworzenie scenariuszy filmów i animacji na podstawie ustaleń powypadkowych.
Ważne wydarzenie miało też miejsce w 2011 roku, kiedy to Prezes WUG zainicjował powstanie tzw. telefonu zaufania, dziś nazywanego telefonem interwencyjnym, za pośrednictwem którego przekazywane są informacje o zagrożeniach dotyczących bezpieczeństwa i środowiska w zakładach górniczych. Z kolei w obszarze dotyczącym negatywnego oddziaływania górnictwa na środowisko zlecił uruchomienie prac, których celem była inwentaryzacja na terenie całej Polski wyrobisk górniczych, mających połączenie z powierzchnią i przez to stanowiących potencjalne zagrożenie powstawania zapadlisk. Również i to zadanie było finansowane ze skutecznie pozyskiwanych środków zewnętrznych.
12 marca 2014 r. objął urząd wojewody śląskiego. Funkcję tę pełnił do 8 grudnia 2015 r.
Od wielu lat angażuje się w działalność naukową i dydaktyczną. W latach 2005-2009 był prezesem Koła Wydziałowego Stowarzyszenia Wychowanków Politechniki Śląskiej. Prowadził zajęcia ze studentami wyższych uczelni oraz studiów podyplomowych w Głównym Instytucie Górnictwa – Państwowym Instytucie Badawczym w Katowicach, Politechnice Śląskiej w Gliwicach oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W czerwcu 2018 r. został prorektorem ds. szkoleniowych w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach, a w 2019 r. pełnił funkcję rektora tej uczelni.
Od 9 grudnia 2019 roku pracował, jako główny specjalista badawczo-techniczny w Zakładzie Technologii Eksploatacji, Tąpań i Oceny Ryzyka, w GIG-PIB w Katowicach. 5 czerwca 2024 r. objął stanowisko Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, na które został powołany przez Prezesa Rady Ministrów.
Jest autorem wielu publikacji naukowych z zakresu tematyki bezpieczeństwa w górnictwie. Wielokrotnie był powoływany w skład różnych komisji Prezesa WUG, których zadaniem było ustalanie okoliczności i przyczyn niebezpiecznym zdarzeń oraz wypadków zbiorowych w zakładach górniczych, np. w związku z wybuchem metanu i pyłu węglowego w KWK Halemba w Rudzie Śląskiej w dniu 21 listopada 2006 r., czy tąpnięciem w KWK Borynia-Zofiówka Ruch Zofiówka w Jastrzębiu-Zdroju, do którego doszło 23 kwietnia 2022 r.
Uczestniczy w pracach Komisji Górniczej Oddziału PAN w Katowicach oraz Komisji Ochrony Terenów Górniczych Oddziału PAN w Katowicach.
źródło i fot. Wyższy Urząd Górniczy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Znaczenie prawidłowego pobierania próbek kruszyw w drogownictwie
Badania kruszyw stosowanych w budowie dróg to kluczowy element procesu zapewniania jakości materiałów budowlanych. Jednym z najważniejszych etapów w tych badaniach jest pobieranie próbek, które, jeśli zostanie wykonane nieprawidłowo, może prowadzić do błędnych wyników i w konsekwencji do wadliwej realizacji inwestycji. Proces ten jest regulowany przez normę PN-EN 932-1:1999, która definiuje osiem różnych metod pobierania próbek mających na celu uzyskanie reprezentatywnego materiału dla całej ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...