OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Z okazji 30-lecia istnienia Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa poznaj bliżej historię organizacji oraz szczegóły jej działalności.
HISTORIA
W dniu 12 maja 1994 roku odbyło się w Krakowie Założycielskie Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Izba została powołana mocą uchwały 105 założycieli – podmiotów gospodarczych działających w branży drogowej. Dnia 15 lipca 1994 roku Izbę zarejestrowano w Sądzie Rejonowym dla Krakowa -Śródmieścia – Wydział VI Gospodarczy Rejestrowy w rejestrze Izb Gospodarczych pod numerem IG-9. Podstawą prawną powstania i działania Izby jest ustawa z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych.
Inicjatorem powołania Izby i jej pierwszym Prezesem był Pan Grzegorz Stech, który pełnił tę funkcję do 25 stycznia 1996 roku. Kolejnym Prezesem Izby był Pan Zbigniew Nastaj, który piastował tę funkcję od 25 stycznia 1996 roku do końca pierwszej kadencji władz Izby tj. do dnia 21 marca 1997 roku. Z dniem 1 sierpnia 1994 roku zgodnie z uchwałą Rady Izby rozpoczyna pracę Biuro Izby, którego zadaniem statutowym było kierowanie bieżącą działalnością Izby. Na stanowisko Dyrektora Biura zostaje powołana Pani Barbara Dzieciuchowicz. Rada Izby w dniu 1 czerwca 1995 roku stworzyła stałe przedstawicielstwo Izby w Warszawie, którym kierował powołany na stanowisko Wiceprezesa Izby Pana Wojciecha Malusi. We wrześniu 1998 roku dochodzi do formalnego połączenia Sekcji Drogowej Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
W 2000 roku rozdzielono funkcje prezesa i prezydenta Izby. Dotychczasowy prezes Pan Paweł Ludwig został prezydentem Izby, natomiast w skład Zarządu OIGD weszli Pan Wojciech Malusi, który funkcję prezesa Zarządu pełnił dożywotnio, tj. do stycznia 2014 roku i Pani Barbara Dzieciuchowicz jako wiceprezes Zarządu. Obecnie Zarząd Izby jest jednoosobowy, funkcję prezesa Zarządu pełni Pani Barbara Dzieciuchowicz.
Stanowisko prezydenta OIGD po Panu Pawle Ludwigu w roku 2006 objęła Pani Krystyna Łazarz, która pełniła tę funkcję do 2012 r., następnie w latach 2012 – 2018 funkcję tą pełnił Pan Adam Kulikowski, następnie do roku 2021 ponownie Prezydentem Izby została Pani Krystyna Łazarz, obecnie Radzie Izby przewodniczy Pan Przemysław Klonowski.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zrzesza aktualnie blisko 170 firm z branży drogowo-mostowej z terenu całej Polski i w pełni reprezentuje interesy całej branży.
PODSTAWOWE ZADANIA IZBY
Izba jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy zrzeszonych podmiotów wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz wobec innych instytucji i organizacji.
Do podstawowych zadań Izby należą w szczególności:
- reprezentacja interesów zrzeszonych podmiotów gospodarczych wobec administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji i organizacji,
- współtworzenie i współrealizacja polityki gospodarczej branży drogowej,
- udział w pracach organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego i instytucji doradczo-opiniodawczych, w sprawach dotyczących obszarów działalności członków,
- promowanie członków Izby w kraju i za granicą,
- działania na rzecz rozwoju członków Izby,
- współpraca z mediami.
Izba realizuje swoje działania poprzez :
- współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej w tworzeniu odpowiednich warunków i podstaw prawnych dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w branży drogowej,
- uczestniczenie z własnej inicjatywy lub na prośbę właściwych organizacji społecznych w opracowywaniu aktów prawnych oraz zasad polityki gospodarczej,
- samodzielne podejmowanie oraz popieranie działań członków dotyczących kształtowania polityki gospodarczej,
- opracowywanie własnych projektów aktów prawnych dotyczących drogownictwa i jego otoczenia oraz współpraca z innymi podmiotami przy tworzeniu takich aktów,
- delegowanie przedstawicieli Izby do utworzonych przez władze organów doradczych w sprawach dotyczących przedmiotu działalności członków Izby,
- wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki w ramach drogownictwa,
- dokonywanie ocen i wyrażanie opinii o funkcjonowaniu i realizacji przepisów prawnych dotyczących drogownictwa,
- organizowanie szkoleń, pokazów, promocji oraz imprez integracyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...