OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Z okazji 30-lecia istnienia Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa poznaj bliżej historię organizacji oraz szczegóły jej działalności.

HISTORIA
W dniu 12 maja 1994 roku odbyło się w Krakowie Założycielskie Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Izba została powołana mocą uchwały 105 założycieli – podmiotów gospodarczych działających w branży drogowej. Dnia 15 lipca 1994 roku Izbę zarejestrowano w Sądzie Rejonowym dla Krakowa -Śródmieścia – Wydział VI Gospodarczy Rejestrowy w rejestrze Izb Gospodarczych pod numerem IG-9. Podstawą prawną powstania i działania Izby jest ustawa z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych.
Inicjatorem powołania Izby i jej pierwszym Prezesem był Pan Grzegorz Stech, który pełnił tę funkcję do 25 stycznia 1996 roku. Kolejnym Prezesem Izby był Pan Zbigniew Nastaj, który piastował tę funkcję od 25 stycznia 1996 roku do końca pierwszej kadencji władz Izby tj. do dnia 21 marca 1997 roku. Z dniem 1 sierpnia 1994 roku zgodnie z uchwałą Rady Izby rozpoczyna pracę Biuro Izby, którego zadaniem statutowym było kierowanie bieżącą działalnością Izby. Na stanowisko Dyrektora Biura zostaje powołana Pani Barbara Dzieciuchowicz. Rada Izby w dniu 1 czerwca 1995 roku stworzyła stałe przedstawicielstwo Izby w Warszawie, którym kierował powołany na stanowisko Wiceprezesa Izby Pana Wojciecha Malusi. We wrześniu 1998 roku dochodzi do formalnego połączenia Sekcji Drogowej Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
W 2000 roku rozdzielono funkcje prezesa i prezydenta Izby. Dotychczasowy prezes Pan Paweł Ludwig został prezydentem Izby, natomiast w skład Zarządu OIGD weszli Pan Wojciech Malusi, który funkcję prezesa Zarządu pełnił dożywotnio, tj. do stycznia 2014 roku i Pani Barbara Dzieciuchowicz jako wiceprezes Zarządu. Obecnie Zarząd Izby jest jednoosobowy, funkcję prezesa Zarządu pełni Pani Barbara Dzieciuchowicz.
Stanowisko prezydenta OIGD po Panu Pawle Ludwigu w roku 2006 objęła Pani Krystyna Łazarz, która pełniła tę funkcję do 2012 r., następnie w latach 2012 – 2018 funkcję tą pełnił Pan Adam Kulikowski, następnie do roku 2021 ponownie Prezydentem Izby została Pani Krystyna Łazarz, obecnie Radzie Izby przewodniczy Pan Przemysław Klonowski.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zrzesza aktualnie blisko 170 firm z branży drogowo-mostowej z terenu całej Polski i w pełni reprezentuje interesy całej branży.
PODSTAWOWE ZADANIA IZBY
Izba jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy zrzeszonych podmiotów wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz wobec innych instytucji i organizacji.
Do podstawowych zadań Izby należą w szczególności:
- reprezentacja interesów zrzeszonych podmiotów gospodarczych wobec administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji i organizacji,
- współtworzenie i współrealizacja polityki gospodarczej branży drogowej,
- udział w pracach organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego i instytucji doradczo-opiniodawczych, w sprawach dotyczących obszarów działalności członków,
- promowanie członków Izby w kraju i za granicą,
- działania na rzecz rozwoju członków Izby,
- współpraca z mediami.
Izba realizuje swoje działania poprzez :
- współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej w tworzeniu odpowiednich warunków i podstaw prawnych dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w branży drogowej,
- uczestniczenie z własnej inicjatywy lub na prośbę właściwych organizacji społecznych w opracowywaniu aktów prawnych oraz zasad polityki gospodarczej,
- samodzielne podejmowanie oraz popieranie działań członków dotyczących kształtowania polityki gospodarczej,
- opracowywanie własnych projektów aktów prawnych dotyczących drogownictwa i jego otoczenia oraz współpraca z innymi podmiotami przy tworzeniu takich aktów,
- delegowanie przedstawicieli Izby do utworzonych przez władze organów doradczych w sprawach dotyczących przedmiotu działalności członków Izby,
- wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki w ramach drogownictwa,
- dokonywanie ocen i wyrażanie opinii o funkcjonowaniu i realizacji przepisów prawnych dotyczących drogownictwa,
- organizowanie szkoleń, pokazów, promocji oraz imprez integracyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...